13.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 3 Hybrid – palkitun muotoilun takana erinomaista ajettavuutta ja luksusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hivenen päivitetty Mazda 3 tarjoaa edelleen lupaamaansa premiumia niin muotoilun, sisustuksen kuin ajettavuudenkin osalta. Hyvää: Korea ulkomuoto, ajettavuus, ohjaustuntuma, laatuvaikutelma. Huonoa: Tavaratilan kuormausaukko, korkea kuormauskynnys, näkyvyys takaviistoon. Eipä sitä ole suotta palkittu. Mazda 3:n nykyinen sukupolvi, joka on tullut myyntiin 2019, pokkasi heti tuoreeltaan vuonna 2020 World Car Design of the Year -palkinnon tunnustuksena innovatiivisesta ja rajoja rikkovasta muotoilusta. Muotoilu Mazda 3:n kohdalla on todellakin innovatiivista. Kun auton muotokieleen yhdistetään hieno metallihohtoinen premium-maalipinta sekä musta lisävarusteinen aerosarja, kokonaisuus on todella hieno. Aero-sarja käsittää muun muassa mustat helmat, mustan etu- ja takaspoilerin. Pyöreät valoelementit sekä edessä ja takana korostavat erinomaisesti auton sporttisuutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Malliston yläpään yksilö Täytyy ottaa huomioon, että kyseinen erittäin korea koeajoyksilö edustaa Mazda 3:n hinnaston yläpäätä, tässä autossa on melkein kaikki, mitä malliin ylipäätään on saatavilla. Kun Mazda 3:n hinnasto alkaa vajaasta reilusta 27000 eurosta, koeajoyksilön hinta on lähes 20 000 euroa enemmän ollen 46 781 euroa. Hienolla ja palkitulla muotoilulla on kuitenkin veronsa. Tavaratilan kuormausaukko Mazda 3:ssa on ahdas. Lisäksi tavaratilan kuormauskynnys on melkoisen korkea, tavaratilan lattia sijaitsee huomattavan alhaalla. Litroja hatchback-mallisen Mazda 3:n tavaratilassa on 334, Bose-äänentoistolla varustetun mallin bassokaiutin syö sitä vielä neljä litraa. Tavaratila on aavistuksen pieni, ottaen huomioon, että esimerkiksi kilpailijassa Volkswagen Golfissa tavaratilaa on useita kymmeniä litroja enemmän. Sisällä hyvä laatuvaikutelma Sisätiloissa jatkuu sama viimeistelty ilme sekä laatuvaikutelma. Materiaalit, värit sekä muotoilu hivelevät silmää. Mustan ja punaisen värileikki jatkuu myös sisällä. Materiaalit myös tuntuvat hyvältä. Kojelautaa koristaa infotainment-järjestelmän näyttö, joka ei ole kosketusnäyttö. Järjestelmää käytetään keskikonsolin painikkeista ja rullista. Käyttöliittymä on varsin yksinkertainen ja helppo käyttää, ja sen takaa löytyy kaikki tarpeellinen. Mazda 3:n muotoilu suosii sisätiloissakin sporttisuudesta pitävää. Etuistuinten välissä on muhkea ja korkea keskikonsoli, joka luo autoon urheiluautomaista vaikutelmaa. Tässä poterossa on mukava istua. Ajotapahtuma Mazda 3:lla on myös varsin miellyttävä, sillä kokonaisuus on kunnossa siltäkin puolelta. Ajettavuus on hyvä, varsinkin jos pitää – koeajoyksilön tapauksessa sporttisesta ajettavuudesta. Alusta on napakka, mutta se tarjoaa esimerkillistä tukevuutta juuri kaarreajoon. Pientä pintakovuutta on havaittavissa, mutta toisaalta kaikkea ei voi saada, alustan jämäkkyyden hintaa maksetaan juuri siinä. Mazda 3:n ajettavuus on juuri sitä, mitä auto henkii sisätiloiltaan ja myös ulospäin. Ohjaustuntuma on melko jäykkä, joidenkin mielestä se saattaa olla sporttisuudessaan jopa hieman raskas. Ohjaus on myös hyvin tarkka ja nopea. Ohjauspyörä on mukava käteen ja se sopii kokonaisuuteen niin tuntumansa kuin myös muotoilunsa puolesta erinomaisesti. Parannettua äänimaailmaa Mazda 3:n yksi merkittävimmistä muutoksista tälle mallivuodelle on 2-litraisen Skyactiv-X -moottorin muutokset. Tehoa on tullut lisää muutama kilowatti ja vääntöä 16 newtonmetriä. Moottorin teho on nyt 137 kilowattia ja vääntö 240 newtonmetriä, jotka ovat erinomaisia lukemia ahtamattomalle moottorille. Moottori jaksaa vetää hyvin, se on hyvin sitkeä. Moottorin eräs miellyttävä piirre on sen äänettömyys, kovissa kiihdytyksissäkään se ei pidä valtavaa meteliä. Moottorin äänimaailmaa onkin tälle vuodelle parannettu esimerkiksi imukanavien sekä pakoputkiston muutoksilla. Hyvä niin, että parkuminen konepellin alla ei ole valtavaa, sillä vapaasti hengittävää moottoria pitää myös hieman ”käskeä”, jotta alkaa tapahtua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaihdot hoitaa perinteinen automaatti Mazda 3:n hybriditekniikka on niin sanottua kevythybriditekniikkaa, jossa auton pienet generaattorit ottavat talteen jarrutettaessa syntyvää energiaa, jota tarjoillaan pienen 24 voltin akun kautta auton sähkölaitteille sekä moottorille. Hybridijärjestelmän toimintaa ei käytännössä huomaa millään tavalla, se hoitaa omaa tehtäväänsä taustalla niinkuin kuuluukin. Kuusiportainen momentinmuunninautomaattivahteisto toimii moitteettomasti, vaihdot kaikissa tilanteissa ovat erittäin sujuvia. Mazda lokeroi itsensä 3-mallinkin kohdalla premium-vaihtoehdoksi. Mazda 3 Hybrid, varsinkin koeajettuna hyvin varusteltuna versiona onkin oiva valinta sellaiselle, joka haluaa runsaasti luksusta kyseiseen kokoluokkaan. Koska Mazda 3 ei komeile ihan luokkansa myyntitilastojen kärjessäkään, valinta olisi myös auto, jota ei ole ihan kaikilla. Kun pinkkaan lyö vielä muutaman tuhat euroa lisää rahaa, Mazda 3:n saa myös nelivetoisena. Neliveto tähän on kirsikka kakun päälle. Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Luxury AT SR Hinta alkaen 41 537 € Koeajetun auton hinta varusteineen 46 781 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, momentinmuunnin-automaattivaihteisto, etuveto Teho 137 kW (186 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (4000 r/min) Vääntö 240 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,0 (yhd.) CO2-päästöt 137 g/km Mitat pituus 4460 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2725 mm Tavaratila: 330–1026 l Vetokyky jarrullinen/ jarruton 600 / 1300 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan