13.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 3 Hybrid – palkitun muotoilun takana erinomaista ajettavuutta ja luksusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hivenen päivitetty Mazda 3 tarjoaa edelleen lupaamaansa premiumia niin muotoilun, sisustuksen kuin ajettavuudenkin osalta. Hyvää: Korea ulkomuoto, ajettavuus, ohjaustuntuma, laatuvaikutelma. Huonoa: Tavaratilan kuormausaukko, korkea kuormauskynnys, näkyvyys takaviistoon. Eipä sitä ole suotta palkittu. Mazda 3:n nykyinen sukupolvi, joka on tullut myyntiin 2019, pokkasi heti tuoreeltaan vuonna 2020 World Car Design of the Year -palkinnon tunnustuksena innovatiivisesta ja rajoja rikkovasta muotoilusta.Muotoilu Mazda 3:n kohdalla on todellakin innovatiivista. Kun auton muotokieleen yhdistetään hieno metallihohtoinen premium-maalipinta sekä musta lisävarusteinen aerosarja, kokonaisuus on todella hieno. Aero-sarja käsittää muun muassa mustat helmat, mustan etu- ja takaspoilerin. Pyöreät valoelementit sekä edessä ja takana korostavat erinomaisesti auton sporttisuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMalliston yläpään yksilöTäytyy ottaa huomioon, että kyseinen erittäin korea koeajoyksilö edustaa Mazda 3:n hinnaston yläpäätä, tässä autossa on melkein kaikki, mitä malliin ylipäätään on saatavilla. Kun Mazda 3:n hinnasto alkaa vajaasta reilusta 27000 eurosta, koeajoyksilön hinta on lähes 20 000 euroa enemmän ollen 46 781 euroa.Hienolla ja palkitulla muotoilulla on kuitenkin veronsa. Tavaratilan kuormausaukko Mazda 3:ssa on ahdas. Lisäksi tavaratilan kuormauskynnys on melkoisen korkea, tavaratilan lattia sijaitsee huomattavan alhaalla. Litroja hatchback-mallisen Mazda 3:n tavaratilassa on 334, Bose-äänentoistolla varustetun mallin bassokaiutin syö sitä vielä neljä litraa. Tavaratila on aavistuksen pieni, ottaen huomioon, että esimerkiksi kilpailijassa Volkswagen Golfissa tavaratilaa on useita kymmeniä litroja enemmän.Sisällä hyvä laatuvaikutelmaSisätiloissa jatkuu sama viimeistelty ilme sekä laatuvaikutelma. Materiaalit, värit sekä muotoilu hivelevät silmää. Mustan ja punaisen värileikki jatkuu myös sisällä. Materiaalit myös tuntuvat hyvältä.Kojelautaa koristaa infotainment-järjestelmän näyttö, joka ei ole kosketusnäyttö. Järjestelmää käytetään keskikonsolin painikkeista ja rullista. Käyttöliittymä on varsin yksinkertainen ja helppo käyttää, ja sen takaa löytyy kaikki tarpeellinen.Mazda 3:n muotoilu suosii sisätiloissakin sporttisuudesta pitävää. Etuistuinten välissä on muhkea ja korkea keskikonsoli, joka luo autoon urheiluautomaista vaikutelmaa. Tässä poterossa on mukava istua. Ajotapahtuma Mazda 3:lla on myös varsin miellyttävä, sillä kokonaisuus on kunnossa siltäkin puolelta. Ajettavuus on hyvä, varsinkin jos pitää – koeajoyksilön tapauksessa sporttisesta ajettavuudesta. Alusta on napakka, mutta se tarjoaa esimerkillistä tukevuutta juuri kaarreajoon. Pientä pintakovuutta on havaittavissa, mutta toisaalta kaikkea ei voi saada, alustan jämäkkyyden hintaa maksetaan juuri siinä.Mazda 3:n ajettavuus on juuri sitä, mitä auto henkii sisätiloiltaan ja myös ulospäin. Ohjaustuntuma on melko jäykkä, joidenkin mielestä se saattaa olla sporttisuudessaan jopa hieman raskas. Ohjaus on myös hyvin tarkka ja nopea. Ohjauspyörä on mukava käteen ja se sopii kokonaisuuteen niin tuntumansa kuin myös muotoilunsa puolesta erinomaisesti.Parannettua äänimaailmaaMazda 3:n yksi merkittävimmistä muutoksista tälle mallivuodelle on 2-litraisen Skyactiv-X -moottorin muutokset. Tehoa on tullut lisää muutama kilowatti ja vääntöä 16 newtonmetriä. Moottorin teho on nyt 137 kilowattia ja vääntö 240 newtonmetriä, jotka ovat erinomaisia lukemia ahtamattomalle moottorille.Moottori jaksaa vetää hyvin, se on hyvin sitkeä. Moottorin eräs miellyttävä piirre on sen äänettömyys, kovissa kiihdytyksissäkään se ei pidä valtavaa meteliä. Moottorin äänimaailmaa onkin tälle vuodelle parannettu esimerkiksi imukanavien sekä pakoputkiston muutoksilla.Hyvä niin, että parkuminen konepellin alla ei ole valtavaa, sillä vapaasti hengittävää moottoria pitää myös hieman ”käskeä”, jotta alkaa tapahtua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaihdot hoitaa perinteinen automaattiMazda 3:n hybriditekniikka on niin sanottua kevythybriditekniikkaa, jossa auton pienet generaattorit ottavat talteen jarrutettaessa syntyvää energiaa, jota tarjoillaan pienen 24 voltin akun kautta auton sähkölaitteille sekä moottorille.Hybridijärjestelmän toimintaa ei käytännössä huomaa millään tavalla, se hoitaa omaa tehtäväänsä taustalla niinkuin kuuluukin.Kuusiportainen momentinmuunninautomaattivahteisto toimii moitteettomasti, vaihdot kaikissa tilanteissa ovat erittäin sujuvia.Mazda lokeroi itsensä 3-mallinkin kohdalla premium-vaihtoehdoksi. Mazda 3 Hybrid, varsinkin koeajettuna hyvin varusteltuna versiona onkin oiva valinta sellaiselle, joka haluaa runsaasti luksusta kyseiseen kokoluokkaan. Koska Mazda 3 ei komeile ihan luokkansa myyntitilastojen kärjessäkään, valinta olisi myös auto, jota ei ole ihan kaikilla. Kun pinkkaan lyö vielä muutaman tuhat euroa lisää rahaa, Mazda 3:n saa myös nelivetoisena. Neliveto tähän on kirsikka kakun päälle.Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Luxury AT SR Hinta alkaen 41 537 € Koeajetun auton hinta varusteineen 46 781 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, momentinmuunnin-automaattivaihteisto, etuveto Teho 137 kW (186 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (4000 r/min) Vääntö 240 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,0 (yhd.) CO2-päästöt 137 g/km Mitat pituus 4460 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2725 mm Tavaratila: 330–1026 l Vetokyky jarrullinen/ jarruton 600 / 1300 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta