13.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 3 Hybrid – palkitun muotoilun takana erinomaista ajettavuutta ja luksusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hivenen päivitetty Mazda 3 tarjoaa edelleen lupaamaansa premiumia niin muotoilun, sisustuksen kuin ajettavuudenkin osalta. Hyvää: Korea ulkomuoto, ajettavuus, ohjaustuntuma, laatuvaikutelma. Huonoa: Tavaratilan kuormausaukko, korkea kuormauskynnys, näkyvyys takaviistoon. Eipä sitä ole suotta palkittu. Mazda 3:n nykyinen sukupolvi, joka on tullut myyntiin 2019, pokkasi heti tuoreeltaan vuonna 2020 World Car Design of the Year -palkinnon tunnustuksena innovatiivisesta ja rajoja rikkovasta muotoilusta.Muotoilu Mazda 3:n kohdalla on todellakin innovatiivista. Kun auton muotokieleen yhdistetään hieno metallihohtoinen premium-maalipinta sekä musta lisävarusteinen aerosarja, kokonaisuus on todella hieno. Aero-sarja käsittää muun muassa mustat helmat, mustan etu- ja takaspoilerin. Pyöreät valoelementit sekä edessä ja takana korostavat erinomaisesti auton sporttisuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMalliston yläpään yksilöTäytyy ottaa huomioon, että kyseinen erittäin korea koeajoyksilö edustaa Mazda 3:n hinnaston yläpäätä, tässä autossa on melkein kaikki, mitä malliin ylipäätään on saatavilla. Kun Mazda 3:n hinnasto alkaa vajaasta reilusta 27000 eurosta, koeajoyksilön hinta on lähes 20 000 euroa enemmän ollen 46 781 euroa.Hienolla ja palkitulla muotoilulla on kuitenkin veronsa. Tavaratilan kuormausaukko Mazda 3:ssa on ahdas. Lisäksi tavaratilan kuormauskynnys on melkoisen korkea, tavaratilan lattia sijaitsee huomattavan alhaalla. Litroja hatchback-mallisen Mazda 3:n tavaratilassa on 334, Bose-äänentoistolla varustetun mallin bassokaiutin syö sitä vielä neljä litraa. Tavaratila on aavistuksen pieni, ottaen huomioon, että esimerkiksi kilpailijassa Volkswagen Golfissa tavaratilaa on useita kymmeniä litroja enemmän.Sisällä hyvä laatuvaikutelmaSisätiloissa jatkuu sama viimeistelty ilme sekä laatuvaikutelma. Materiaalit, värit sekä muotoilu hivelevät silmää. Mustan ja punaisen värileikki jatkuu myös sisällä. Materiaalit myös tuntuvat hyvältä.Kojelautaa koristaa infotainment-järjestelmän näyttö, joka ei ole kosketusnäyttö. Järjestelmää käytetään keskikonsolin painikkeista ja rullista. Käyttöliittymä on varsin yksinkertainen ja helppo käyttää, ja sen takaa löytyy kaikki tarpeellinen.Mazda 3:n muotoilu suosii sisätiloissakin sporttisuudesta pitävää. Etuistuinten välissä on muhkea ja korkea keskikonsoli, joka luo autoon urheiluautomaista vaikutelmaa. Tässä poterossa on mukava istua. Ajotapahtuma Mazda 3:lla on myös varsin miellyttävä, sillä kokonaisuus on kunnossa siltäkin puolelta. Ajettavuus on hyvä, varsinkin jos pitää – koeajoyksilön tapauksessa sporttisesta ajettavuudesta. Alusta on napakka, mutta se tarjoaa esimerkillistä tukevuutta juuri kaarreajoon. Pientä pintakovuutta on havaittavissa, mutta toisaalta kaikkea ei voi saada, alustan jämäkkyyden hintaa maksetaan juuri siinä.Mazda 3:n ajettavuus on juuri sitä, mitä auto henkii sisätiloiltaan ja myös ulospäin. Ohjaustuntuma on melko jäykkä, joidenkin mielestä se saattaa olla sporttisuudessaan jopa hieman raskas. Ohjaus on myös hyvin tarkka ja nopea. Ohjauspyörä on mukava käteen ja se sopii kokonaisuuteen niin tuntumansa kuin myös muotoilunsa puolesta erinomaisesti.Parannettua äänimaailmaaMazda 3:n yksi merkittävimmistä muutoksista tälle mallivuodelle on 2-litraisen Skyactiv-X -moottorin muutokset. Tehoa on tullut lisää muutama kilowatti ja vääntöä 16 newtonmetriä. Moottorin teho on nyt 137 kilowattia ja vääntö 240 newtonmetriä, jotka ovat erinomaisia lukemia ahtamattomalle moottorille.Moottori jaksaa vetää hyvin, se on hyvin sitkeä. Moottorin eräs miellyttävä piirre on sen äänettömyys, kovissa kiihdytyksissäkään se ei pidä valtavaa meteliä. Moottorin äänimaailmaa onkin tälle vuodelle parannettu esimerkiksi imukanavien sekä pakoputkiston muutoksilla.Hyvä niin, että parkuminen konepellin alla ei ole valtavaa, sillä vapaasti hengittävää moottoria pitää myös hieman ”käskeä”, jotta alkaa tapahtua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaihdot hoitaa perinteinen automaattiMazda 3:n hybriditekniikka on niin sanottua kevythybriditekniikkaa, jossa auton pienet generaattorit ottavat talteen jarrutettaessa syntyvää energiaa, jota tarjoillaan pienen 24 voltin akun kautta auton sähkölaitteille sekä moottorille.Hybridijärjestelmän toimintaa ei käytännössä huomaa millään tavalla, se hoitaa omaa tehtäväänsä taustalla niinkuin kuuluukin.Kuusiportainen momentinmuunninautomaattivahteisto toimii moitteettomasti, vaihdot kaikissa tilanteissa ovat erittäin sujuvia.Mazda lokeroi itsensä 3-mallinkin kohdalla premium-vaihtoehdoksi. Mazda 3 Hybrid, varsinkin koeajettuna hyvin varusteltuna versiona onkin oiva valinta sellaiselle, joka haluaa runsaasti luksusta kyseiseen kokoluokkaan. Koska Mazda 3 ei komeile ihan luokkansa myyntitilastojen kärjessäkään, valinta olisi myös auto, jota ei ole ihan kaikilla. Kun pinkkaan lyö vielä muutaman tuhat euroa lisää rahaa, Mazda 3:n saa myös nelivetoisena. Neliveto tähän on kirsikka kakun päälle.Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Mazda 3 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Luxury AT SR Hinta alkaen 41 537 € Koeajetun auton hinta varusteineen 46 781 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, momentinmuunnin-automaattivaihteisto, etuveto Teho 137 kW (186 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (4000 r/min) Vääntö 240 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,0 (yhd.) CO2-päästöt 137 g/km Mitat pituus 4460 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2725 mm Tavaratila: 330–1026 l Vetokyky jarrullinen/ jarruton 600 / 1300 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja