18.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Carado CV590 4×4 – vielä siitäkin eteenpäin, mihin tie päättyy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fordin alustalle tehty Carado on nelivetonsa ansiosta auto, jolla voi mennä leirintäaluetta kauemmas vaikka sivistystä pakoon. Hyvää: Neliveto, ajettavuus, tilat kahdelle. Huonoa: Polttoaineen kulutus, laaja kääntösäde. Nelivetoisten matkailuautojen kysyntä kasvaa koko ajan. Myös tarjontaa on entistä enemmän. Carado CV590 4x4 -matkailuauto on yksi hyvä esimerkki siitä, kuinka nelivetoista alustaa voidaan hyödyntää matkailuautoissa.Carado CV590 on tarkalleen ottaen retkeilyauto, se on L3-pituisen ja H3-korkuisen Ford Transitin koriin tehty matkakoti. Korilla on pituutta vähän vajaa kuusi metriä eli tarkalleen 5,981 metriä. Korkeus autossa on vielä muutaman sentin korkeampi kuin Fordin H3-korkean korin korkeus, eli Caradon korkeus huitelee 2,84 metrissä. Muutamat lisäsentit Caradon korkeuteen tulevat muun muassa auton katolle avatusta kattoluukusta. Auton paino jää alle 3,5 tonnin, joten Caradoa voi ajaa B-ajokortilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvät maasto-ominaisuudetKun nelivetoon yhdistää Fordin väkevän voimalinjan, joka vääntää peräti 405 newtonmetriä, maasto-ominaisuudet Caradossa ovat hyvät. Tosin auton korkea kori ja korkea painopiste tuovat etenemiseen maastossa omat haasteensa, mutta voimalinjan puolesta esteitä ei välttämättä paljoa ole.Auton nelivedon saa myös lukittua ja ohjaamosta saa napin painalluksella kytkettyä mudalle ja liukkaammalle alustalle paremmin toimivaa ajo-ohjelmaa. Lisäksi auton ykkös- ja vielä kakkosvaihdekin ovat hyvin lyhyitä, joten nelivedon tarjoamasta hyödystä voi Caradossa ottaa paljonkin irti. Neliveto ja väkevä voimalinja mahdollistavat myös hyvän vetokyvyn, se on Caradossa jarrullisena 2 580 kiloa. Hankalampiin paikkoihin, tai mihin tahansa Caradolla mennessä, kannattaa kuitenkin muistaa auton kääntösäde. Caradoa ei saa ympäri ihan pienessä tilassa, sillä autossa on laaja kääntösäde eikä se ole kovin ketterä käsitellä. Hyvät peilit tarjoavat näkyvyyden kuitenkin joka suuntaan ja autoon integroitu peruutuskamera takaa erinomaisen näkyvyyden taakse.Peruutuskamera sijaitsee auton perän korkeimmassa kohdassa, joten se pysyy melko hyvin puhtaana myös kuraisella kelillä. Kamera kuvaa hyvin suoraan alaspäin, joten auton pystyy pistämään sen avulla sentilleen parkkiin. Autosta löytyy myös muita pysäköintiavustimia, kuten tutkat sekä edestä että takaa. Fordin voimalinja uhkuu todellakin voimaa, mutta yhdistettynä auton laajaan otsapinta-alaan, suureen polttoaineen kulutukseen kannattaa varautua. Alle 10 litran Caradolla voi päästä, mutta se vaatii kevyttä kaasujalkaa ja alhaisia nopeuksia.Makuutilat kolmelleVäkevän voimalinjan ansiosta Caradon ajettavuus on kohdallaan. Moottorin vääntö riittää erinomaisesti eikä autolla jää jalkoihin liikenteessä. Moottorin hyvä vääntö mahdollistaa myös sen, että autolla voi ajaa juuri väännöllä, eikä vaihdekeppiin tarvitse koskea jatkuvasti. Muutenkin kuljettajan paikalla on asiat hyvin. Kuskin penkin mukavuus ja runsaat säädöt takaavat väsyttämätöntä matkantekoa. Sisätiloiltaan Carado on laadukkaasti viimeisteltyjä materiaaleja ja tyylikkyyttä. Koska auto on retkeilyauto, sen tilat ovat huomattavasti kapeammat kuin tavallisessa matkailuautossa, mutta Caradossa on kaikki tarpeellinen kahdelle, jopa kolmelle. Autossa on makuutilat kolmelle henkilölle, kaksi paikkaa on perän parivuoteessa ja kolmas vuodepaikka taitellaan auki oleskelutilan pöytäpaikalle. Matkustuspaikat Caradossa on neljälle henkilölle, tosin kaksi matkustajaa joutuu matkustamaan pöydän ääressä hyvinkin selkä suorassa, joten pidempään matkantekoon nämä paikat eivät välttämättä sovellu.Hyvin pistorasioitaWC on autossa tilava, ja auton etuistuinten käännettävä kapteenimalli lisää auton käytettävyyttä. Pistorasioita on sijoiteltu hyvin niin lieden lähelle kuin muuallekin autoon. Esimerkiksi suoraan kuljettajan edestä kojelaudan päällä olevasta lokerosta löytyvät sekä usb-virta että 12 voltin virtalähtö, joten lisälaitteiden piuhat saa myös kätevästi piiloon. Kaikkein suurin tavaratila sijaitsee sängyn alla, joten sängyn päälle joutuu vähän kiipeämään.Autossa on myös runsaasti säilytystilaa joka puolella, jokainen neliösenttimetri on hyödynnetty Caradossa hyvin.Autossa on myös hyvin korkeutta, joten sekin tuo tiloihin lisää avaruuden tuntua. Ikkunat saa pimennettyä valmiiksi asennetuilla kaihtimilla, ja Caradon napakalla patjalla tulee hyvät yöunet. Koeajon aikana Caradossa myös yövyttiin ja hyvin autossa myös nukutti.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Carado CV590 4x4 Hinta alkaen 80 590 € Koeajetun auton hinta varusteineen 88 380 € Teho 125 kW (170 hv) Vääntö 405 Nm Vääntö 405 Nm Mitat pituus 5981 mm, leveys 2059 mm, korkeus 2840 mm, akseliväli 3750 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2580 / 750 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”