18.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Carado CV590 4×4 – vielä siitäkin eteenpäin, mihin tie päättyy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fordin alustalle tehty Carado on nelivetonsa ansiosta auto, jolla voi mennä leirintäaluetta kauemmas vaikka sivistystä pakoon. Hyvää: Neliveto, ajettavuus, tilat kahdelle. Huonoa: Polttoaineen kulutus, laaja kääntösäde. Nelivetoisten matkailuautojen kysyntä kasvaa koko ajan. Myös tarjontaa on entistä enemmän. Carado CV590 4x4 -matkailuauto on yksi hyvä esimerkki siitä, kuinka nelivetoista alustaa voidaan hyödyntää matkailuautoissa. Carado CV590 on tarkalleen ottaen retkeilyauto, se on L3-pituisen ja H3-korkuisen Ford Transitin koriin tehty matkakoti. Korilla on pituutta vähän vajaa kuusi metriä eli tarkalleen 5,981 metriä. Korkeus autossa on vielä muutaman sentin korkeampi kuin Fordin H3-korkean korin korkeus, eli Caradon korkeus huitelee 2,84 metrissä. Muutamat lisäsentit Caradon korkeuteen tulevat muun muassa auton katolle avatusta kattoluukusta. Auton paino jää alle 3,5 tonnin, joten Caradoa voi ajaa B-ajokortilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvät maasto-ominaisuudet Kun nelivetoon yhdistää Fordin väkevän voimalinjan, joka vääntää peräti 405 newtonmetriä, maasto-ominaisuudet Caradossa ovat hyvät. Tosin auton korkea kori ja korkea painopiste tuovat etenemiseen maastossa omat haasteensa, mutta voimalinjan puolesta esteitä ei välttämättä paljoa ole. Auton nelivedon saa myös lukittua ja ohjaamosta saa napin painalluksella kytkettyä mudalle ja liukkaammalle alustalle paremmin toimivaa ajo-ohjelmaa. Lisäksi auton ykkös- ja vielä kakkosvaihdekin ovat hyvin lyhyitä, joten nelivedon tarjoamasta hyödystä voi Caradossa ottaa paljonkin irti. Neliveto ja väkevä voimalinja mahdollistavat myös hyvän vetokyvyn, se on Caradossa jarrullisena 2 580 kiloa. Hankalampiin paikkoihin, tai mihin tahansa Caradolla mennessä, kannattaa kuitenkin muistaa auton kääntösäde. Caradoa ei saa ympäri ihan pienessä tilassa, sillä autossa on laaja kääntösäde eikä se ole kovin ketterä käsitellä. Hyvät peilit tarjoavat näkyvyyden kuitenkin joka suuntaan ja autoon integroitu peruutuskamera takaa erinomaisen näkyvyyden taakse. Peruutuskamera sijaitsee auton perän korkeimmassa kohdassa, joten se pysyy melko hyvin puhtaana myös kuraisella kelillä. Kamera kuvaa hyvin suoraan alaspäin, joten auton pystyy pistämään sen avulla sentilleen parkkiin. Autosta löytyy myös muita pysäköintiavustimia, kuten tutkat sekä edestä että takaa. Fordin voimalinja uhkuu todellakin voimaa, mutta yhdistettynä auton laajaan otsapinta-alaan, suureen polttoaineen kulutukseen kannattaa varautua. Alle 10 litran Caradolla voi päästä, mutta se vaatii kevyttä kaasujalkaa ja alhaisia nopeuksia. Makuutilat kolmelle Väkevän voimalinjan ansiosta Caradon ajettavuus on kohdallaan. Moottorin vääntö riittää erinomaisesti eikä autolla jää jalkoihin liikenteessä. Moottorin hyvä vääntö mahdollistaa myös sen, että autolla voi ajaa juuri väännöllä, eikä vaihdekeppiin tarvitse koskea jatkuvasti. Muutenkin kuljettajan paikalla on asiat hyvin. Kuskin penkin mukavuus ja runsaat säädöt takaavat väsyttämätöntä matkantekoa. Sisätiloiltaan Carado on laadukkaasti viimeisteltyjä materiaaleja ja tyylikkyyttä. Koska auto on retkeilyauto, sen tilat ovat huomattavasti kapeammat kuin tavallisessa matkailuautossa, mutta Caradossa on kaikki tarpeellinen kahdelle, jopa kolmelle. Autossa on makuutilat kolmelle henkilölle, kaksi paikkaa on perän parivuoteessa ja kolmas vuodepaikka taitellaan auki oleskelutilan pöytäpaikalle. Matkustuspaikat Caradossa on neljälle henkilölle, tosin kaksi matkustajaa joutuu matkustamaan pöydän ääressä hyvinkin selkä suorassa, joten pidempään matkantekoon nämä paikat eivät välttämättä sovellu. Hyvin pistorasioita WC on autossa tilava, ja auton etuistuinten käännettävä kapteenimalli lisää auton käytettävyyttä. Pistorasioita on sijoiteltu hyvin niin lieden lähelle kuin muuallekin autoon. Esimerkiksi suoraan kuljettajan edestä kojelaudan päällä olevasta lokerosta löytyvät sekä usb-virta että 12 voltin virtalähtö, joten lisälaitteiden piuhat saa myös kätevästi piiloon. Kaikkein suurin tavaratila sijaitsee sängyn alla, joten sängyn päälle joutuu vähän kiipeämään. Autossa on myös runsaasti säilytystilaa joka puolella, jokainen neliösenttimetri on hyödynnetty Caradossa hyvin. Autossa on myös hyvin korkeutta, joten sekin tuo tiloihin lisää avaruuden tuntua. Ikkunat saa pimennettyä valmiiksi asennetuilla kaihtimilla, ja Caradon napakalla patjalla tulee hyvät yöunet. Koeajon aikana Caradossa myös yövyttiin ja hyvin autossa myös nukutti. Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Carado CV590 4x4 Hinta alkaen 80 590 € Koeajetun auton hinta varusteineen 88 380 € Teho 125 kW (170 hv) Vääntö 405 Nm Vääntö 405 Nm Mitat pituus 5981 mm, leveys 2059 mm, korkeus 2840 mm, akseliväli 3750 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2580 / 750 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan