27.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG EQS53 4Matic+ – edustusauto, jossa kuljettaja nauttii matkastaan enemmän kuin matkustaja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sikariportaan kiireet ovat kuulemma lisääntyneet, kyytiä tarjoaa Mercedes-AMG EQS53 4Matic+ Hyvää: suorituskyky, neliveto, nelipyöräohjaus, ajettavuus, tilat, säämiskäratti Huonoa: ulkomitat, paino, jarrutuntuma, katve etuviistoon, lasiohjaamon heijastukset ja sormenjäljet Mercedes-AMG EQS53 on ainakin alkuun merkin tehokkain sähköauto ja samalla AMG:n ensimmäinen sähköauto. EQS on jo tuttu S-sarjan sähköinen vastine, vaikkakin ulkomuoto ja viisiovisen viistoperän monikäyttöisyys vaikeuttavat mielleyhtymää.Matkustamon alla oleva akusto ja lyhyt keula saavat olemuksen erilaiseksi. Eteen viedyn tuulilasin tuhdit pilarit jättävät katvetta etuviistoon. Tavaratila on liiankin laakea, etukulmiin ei yletä lahkeitaan likaamatta.Sisällä kojelaudan levyinen lasiohjaamo varastaa huomion ylelliseltä nahkasisustukselta ja moitteettomalta viimeistelyltä. Tilaa on joka tapauksessa hulppeasti istua takana vaikka jalat ristissä AMG:n paksummista sporttipenkeistä huolimatta. Korkeutta ei ole aivan niin ylenpalttisesti. Matkustajat eivät kuitenkaan ole välttämättä kyydistä innoissaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPökerryttävä kiihtyvyysAMG:n näkemys edustusautosta ei ole se perinteinen mukava ja äänetön. Ensinnäkin tehoa on Dynamic plus –paketin myötä hetkellisesti 560 kW (762 hv) ja vääntöä 1020 Nm. Tehomittarin mukaan moottoritieajossa tehosta on käytössä viitisen prosenttia, ripeissä kiihdytyksissä kolmasosa.Pääkaupunkiseudun takatalvessa on haasteellista löytää kuivaa kohtaa, missä kaasupolkimen uskaltaa painaa pohjaan. Kiihtyvyys on pökerryttävää, sataseen 3,4 sekuntia. Valitettavasti useimmin on tyydyttävä puoli sekuntia hitaampaan kyytiin, täyden tehon saa Sport+ -ajo-ohjelmalla vain akun ollessa lämmin ja varaustasoltaan yli 80 %.Kaikki neljä pyörää vetävät ja voima säätyy portaattomasti pidon mukaan. Nelipyöräohjaus lisää vakautta maantiellä ja ketteryyttä taajamassa, valtavat ulkomitat ja hintalappu aiheuttavat silti ujoutta parkkihallissa.Yllättävän mukavaAMG:n insinöörit ovat sorkkineet ilmajousituksen ja säätyvän iskunvaimennuksen lisäksi mm. kallistuksenvakaajia, moottorin kiinnitystä ja tukivarsia. Viisi ajo-ohjelmaa säätävät alustan lisäksi tehon tuottoa, ohjausta ja ääntä.Todellakin ääntä, vaikka olemme vihdoin päässeet sähkön myötä nautinnolliseen äänettömyyteen, urheilullisissa ajo-ohjelmissa kaiuttimista tuotetaan pörinää niin auton sisään kuin ulkopuolellekin.Kaikkia säätöjä pystyy personoimaan, mutta miksi vaivautua auton palatessa aina mukavuusasetuksille uudelleen käynnistyessään. Sopii kyllä minulle, silloinkin alusta pitää otteen tiestä kuin iilimato ja selviää hiuksianostattavista tilanteista ilman draamaa.Kauneusvirheenä jarrutunto ei ole entisten AMG-mallien tasoa. Valtavien jarrulevyjen ja tehokkaan regeneraation yhteensovittaminen tuo haastetta.Helppoa lataustaEQS:n akustoon AMG ei ole kajonnut, vain johtimet on vaihdettu suurempia tehoja varten. Litiumioniakun nettokapasiteetti on 107,8 kWh. Luvattuun 23,8 kWh/100km kulutukseen ei päässyt kuin hetkellisesti.Nollakelissä ajetun leppoisan koeajon keskikulutus oli 31 kWh/100km, jolla toimintamatkaksi yhdellä latauksella muodostuu liki 350 km. Lukema elää voimakkaasti lämpötilan ja ajoprofiilin mukaan.Pikalataustehoksi ilmoitetaan 200 kW, mutta kokeiltaessa huipputeho jäi 180 kW:iin akun esilämmityksestä (+15) huolimatta. Keskimäärin latausteho asettui 150 kW:iin, joten latinkia 200 km taipaleeseen sai n. 25 minuutissa.Parasta oli kuitenkin Mercedes me Chargen toiminta, mitään latauslätkää näyttämättä auto neuvotteli itse latauspömpelin kanssa ja aloitti latauksen. Kaiken lisäksi ensimmäisen vuoden lataukset Ionity-asemilla ovat ilmaisia, mikä ei kuitenkaan liene tässä hintaluokassa kovinkaan kummoinen ostoperuste. Teksti ja kuvat Petri Munukka Mercedes-AMG EQS53 4Matic+ Hinta alkaen 170 350 € Koeajetun auton hinta varusteineen 199 290 € Moottori Sähköauto, neliveto Vääntö 1020 Nm Vääntö 1020 Nm Akku Akku netto 107,8 kWh, Lataus Type 2: 11 kW CCS: 200 kW Toimintamatka 455 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 762 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 23,8 kWh / 100 km (yhd.) / WLTP-kulutus 23,8 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 5223 mm, leveys 1926 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 3210 mm Tavaratila: 610 l Omamassa: 2655 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 10 v / 250 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”