19.4.2019

ACS 2019: AC Shelby Cobra 427 – Aito eikä replica

AC Shelby Cobra 427

AC Cobra -replicoita on maailma täynnä mutta aitoja valmistettiin vain noin 1000 kappaletta. Siksi AC Cobran nähdessä kuuluu kysyä aina ”onko tämä aito”. Tämä auto on.

Carroll Shelby halusi yhdistää pienen ja kevyen eurooppalaisen korin ja amerikkalaisen V8-moottorin. Tavoite ei ollut enempää eikä vähempää kuin lyödä kilparadoilla itsensä Enzo Ferrarin valmistamat autot.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

”Mikään ei voita kuutiotuumia”

Alunperin kuusisylinterisen AC Acen moottoritilaan Shelby sovitteli erilaisia Fordin moottoreita. Ensimmäinen versio oli 221-kuutiotuumainen (3,5 litraa) V8. Sillä ei edes ehditty ajaa testejä, ennen kuin moottori vaihtui Fordin uuteen 260-kuutiotuumaiseen versioon. Koska AC Cobra hävisi aerodynamiikassa Ferrareille, yritettiin takamatkalle jäämistä kompensoida yhä isommilla moottoreilla, ensin 289-kuutiotuumaisella ja lopulta ”sillä oikealla moottorilla” eli 427:lla.

AC Shelby Cobra 427

427 vaati sekä tilaa konehuoneeseen että järeämmän rungon, alustan ja renkaat, jolloin auton kokonaisleveys kasvoi peräti seitsemän tuumaa eli noin 18 senttiä verrattuna 289:een. Nimenomaan 427:n leveys ja sen tuoma aggressiivinen ilme ja hävyttömät teho- ja vääntölukemat nostivat AC Shelby Cobran legendaksi. Kun 289 tuotti 271 hevosvoimaa, saatiin mörkömoottorista alimmillaankin 390 hevosvoiman lukemia ja hieman piristettynä 480 hevosvoimaa sekä 650 newtonmetriä. Nascar-sukuisessa moottorissa riitti viritysvaraa helposti 600-700 hevosvoimaan asti. Myöhemmin jopa Carroll Shelby itse myönsi, että runko ja alusta eivät Cobrassa ikinä olleet näiden teholukemien tasolla.

AC Shelby Cobra 427

Onko isompi sittenkään parempi?

Vaikka AC Cobraan liittyy olennaisesti numeroyhdistelmä 427, niin ilmeisesti suuri osa autoista valmistettiin silti 428-kuutiotuumaisella moottorilla. Kun 427 oli puhdas kisamoottorin aihio, oli pidempi-iskuinen 428 suunniteltu isoihin perheautoihin kuten Galaxie ja Thunderbird. Viritysvaraakin kuutiotuuman verran isommassa moottorissa oli selvästi vähemmän, joskaan sille ei katukäytössä juuri ollut tarvettakaan. AC Cobra oli tuotannossa vuodesta 1961 vuoteen 1967. 289-moottorisia AC Cobria valmistettiin 560 kappaletta ja 427-malleja 356 kappaletta.

AC Shelby Cobra 427

American Car Show:ssa on nähtävänä tämä kuvien AC Cobra 427, joka on stroukattu 452-kuutiotuumaiseksi. Auton mukana olevan sertifikaatin mukaan moottorin teho on 501 hevosvoimaa ja vääntöä siinä on vaatimattomat 726 newtonmetriä.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat