19.4.2019 Ajoneuvot ACS 2019: AC Shelby Cobra 427 – Aito eikä replica Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä AC Cobra -replicoita on maailma täynnä mutta aitoja valmistettiin vain noin 1000 kappaletta. Siksi AC Cobran nähdessä kuuluu kysyä aina ”onko tämä aito”. Tämä auto on. Carroll Shelby halusi yhdistää pienen ja kevyen eurooppalaisen korin ja amerikkalaisen V8-moottorin. Tavoite ei ollut enempää eikä vähempää kuin lyödä kilparadoilla itsensä Enzo Ferrarin valmistamat autot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Mikään ei voita kuutiotuumia”Alunperin kuusisylinterisen AC Acen moottoritilaan Shelby sovitteli erilaisia Fordin moottoreita. Ensimmäinen versio oli 221-kuutiotuumainen (3,5 litraa) V8. Sillä ei edes ehditty ajaa testejä, ennen kuin moottori vaihtui Fordin uuteen 260-kuutiotuumaiseen versioon. Koska AC Cobra hävisi aerodynamiikassa Ferrareille, yritettiin takamatkalle jäämistä kompensoida yhä isommilla moottoreilla, ensin 289-kuutiotuumaisella ja lopulta ”sillä oikealla moottorilla” eli 427:lla.427 vaati sekä tilaa konehuoneeseen että järeämmän rungon, alustan ja renkaat, jolloin auton kokonaisleveys kasvoi peräti seitsemän tuumaa eli noin 18 senttiä verrattuna 289:een. Nimenomaan 427:n leveys ja sen tuoma aggressiivinen ilme ja hävyttömät teho- ja vääntölukemat nostivat AC Shelby Cobran legendaksi. Kun 289 tuotti 271 hevosvoimaa, saatiin mörkömoottorista alimmillaankin 390 hevosvoiman lukemia ja hieman piristettynä 480 hevosvoimaa sekä 650 newtonmetriä. Nascar-sukuisessa moottorissa riitti viritysvaraa helposti 600-700 hevosvoimaan asti. Myöhemmin jopa Carroll Shelby itse myönsi, että runko ja alusta eivät Cobrassa ikinä olleet näiden teholukemien tasolla.Onko isompi sittenkään parempi?Vaikka AC Cobraan liittyy olennaisesti numeroyhdistelmä 427, niin ilmeisesti suuri osa autoista valmistettiin silti 428-kuutiotuumaisella moottorilla. Kun 427 oli puhdas kisamoottorin aihio, oli pidempi-iskuinen 428 suunniteltu isoihin perheautoihin kuten Galaxie ja Thunderbird. Viritysvaraakin kuutiotuuman verran isommassa moottorissa oli selvästi vähemmän, joskaan sille ei katukäytössä juuri ollut tarvettakaan. AC Cobra oli tuotannossa vuodesta 1961 vuoteen 1967. 289-moottorisia AC Cobria valmistettiin 560 kappaletta ja 427-malleja 356 kappaletta.American Car Show:ssa on nähtävänä tämä kuvien AC Cobra 427, joka on stroukattu 452-kuutiotuumaiseksi. Auton mukana olevan sertifikaatin mukaan moottorin teho on 501 hevosvoimaa ja vääntöä siinä on vaatimattomat 726 newtonmetriä.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Konsepti Sähköcrossover, jota perinne velvoittaa – Alpine A390_β 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja