Ajoneuvot | Moottoriurheilu | Uutinen | 28.6.2018

Anita Mäkelä: ”Viittäsataa oppii ajamaan vain ajamalla, ei kirjoja lukemalla”

Yli 30 vuotta kiihdytysajossa eli drag racingissa kilpaillut Anita Mäkelä on samalla Euroopan nopein ihminen. Hän aikoo lopettaa kilpailu-uransa vasta kun keksii mielekkäämpää tekemistä.

Jaa artikkeli

– En ole välttämättä enää se nopein kuski radalla, mutta ehkä tasaisin ja siksi tiimin on helppo säätää auto toimimaan juuri haluamallani tavalla, kiteyttää Euroopan nopein ihminen Anita Mäkelä Top Fuel -tiiminsä menestyksen.
Huipputehokkaiden Top Fuel -autojen tekniikka on rikkoutumisherkkä, ja Mäkelä muistuttaakin ammattitaitoisen tiimin merkitystä menestyksen takana.
– Menestys perustuu siihen, että auto toimii juuri silloin kun sen pitää toimia.

Anita Mäkelä: "Viittäsataa oppii ajamaan vain ajamalla, ei kirjoja lukemalla"

Vilppulalainen Anita Mäkelä on ensimmäinen dragster-ajaja, joka on pystynyt voittamaan Euroopan mestaruuden kahdessa eri luokassa. Top Alcohol -luokassa Euroopan mestaruudet tulivat Vilppulaan vuosina 1994 ja 1996. Top Fuelin ensimmäinen täysosuma EM-sarjassa tuli vuonna 2000 ja toinen 2016. Mäkelä pitää hallussaan myös kaikkien aikojen kovinta aikaa 3,87 sekuntia loppunopeuden ollessa huimat 504 kilometritä tunnissa. Nitrometaania polttoaineena käyttävässä autossa on hevosvoimia 10 000 ja ”nollasta sataan” se kiihtyy 0,50 sekunnissa kahdeksan metrin matkalla.

Alastaron moottoriradalla ajettavaan drag racen kolmanteen EM-osakilpailuun – Nitro Nationalseihin – Mäkelä lähtee EM-pistejohdossa. Kauden avauskisasta Englannin Santa Podista tuliaisina oli kakkossija ja Ruotsin Tierpissä Mäkelä ajoi ykköseksi. Alastaroon lähdetään tietysti hakemaan tukevaa pistepottia, mutta Anita Mäkelä muistuttaa Top Fuel -luokan tulosten olevan pienestä kiinni.
– Alastaron tuloslista on vielä tyhjä. Ensin pitää ansaita paikka kaavioon eli kahdeksan parhaan joukkoon. Vasta sen jälkeen lähdetään tavoittelemaan EM-pisteitä.

Top Fuel -luokan autojen huikea kiihtyvyys ja yli 500 kilometriin kohoava huippunopeus vaativat kuljettajalta paljon. Ja nimenomaan paljon kokemusta.
– Viittäsataa oppii ajamaan vain ajamalla, ei lukemalla kirjoja, kiteyttää Anita Mäkelä.

Anita Mäkelä on yksi Suomen tunnetuimpia urheilijoita ja monelle drag raceen perehtymättömälle drag racing ja Anita Mäkelä ovat synonyymejä. Tämän vahvistaa myös 15 vuotta lajia harrastanut mäkihyppääjä Janne Ahonen.
– Kun hurahdin drag raceen, niin ainoa mitä lajista tiesin oli Anita Mäkelä. Kun ensimmäisen kerran voitin hänet, tuntui että se ei ole oikein, ei niin voi tapahtua, naureskelee Janne Ahonen Alastaron Nitro Nationalsien aattona.

Anita Mäkelä: "Viittäsataa oppii ajamaan vain ajamalla, ei kirjoja lukemalla"

Lasse Norreksen (kesk.) haastattelussa Anita Mäkelä ja Janne Ahonen.

Kauanko Anita Mäkelä aikoo vielä jatkaa menestyksekästä uraansa Top Fueleissa?
– Lopetan lajin heti kun keksin jotain mielekkäämpää tekemistä. Tällä hetkellä bucket list pitää sisällään vain Islannissa käymisen, mutta siihen ei kuluisi kuin viikko joten jatketaan edelleen drag racingin parissa.

Anita Mäkelä kilpailee Tommi and Anita Top Fuel Racing Ltd –tallissa, jota hän johtaa yhdessä aviomiehensä, entisen dragster-kuskin Tommi Haapasen kanssa.

ANITAN URAN SAAVUTUKSIA 2000-LUVULLA:

Vuonna 2000: 1. sija FIA European Top Fuel Championship ja Lady Racing Award (AKK)
Vuonna 2001: 2. sija FIA European Top Fuel Championship
Vuonna 2003: 5. sija FIA European Top Fuel Championship
Vuonna 2004 -2008: kilpailutauko
Vuonna 2009: 5. sija FIA European Top Fuel Championship
Vuonna 2010: 3. sija FIA European Top Fuel Championship
Vuonna 2011: 5. sija FIA European Top Fuel Championship
Vuonna 2012: 3. sija FIA European Top Fuel Championship
Vuonna 2013: 2. sija FIA European Top Fuel Championship
Vuonna 2014: 6. sija FIA European Top Fuel Championship
Vuonna 2015: 2. sija FIA European Top Fuel Championship + Vuoden autorheilija (AKK)
Vuonna 2016: 1. sija FIA European Top Fuel Championship
Vuonna 2017: 5. sija FIA Top Fuel Championship
www.anitamakela.com

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: FHRA ja Janne Huhtala

Lue myös:

Jaa artikkeli

Keskustelu