Autovuosi 2018 on ohitse: nämä jäivät toimituksen mieleen
Toimituksen koeajajat valitsivat vuoden autoista henkilökohtaiset suosikit.
Katumaastureita, sähköautoja, urheilumalleja ja huippuluokan perheautoja. Vuoden päättyessä oli aika katsoa taaksepäin ja kerrata, mitä oikein tuli ajettua ja koettua.
Vuoden Auto Suomessa 2019 edustaa virallista valintaa. Nyt vaihdamme epäviralliselle linjalle. Käännämme selkänojat rentoon kulmaan ja kertailemme koettuja. Kukin toimituksen jäsen valitsee kolme parhaat muistot jättänyttä autoa. Valinnat on tehdään vailla mitään ehtoja tai rajoituksia, kaikki vuoden 2018 aikana ajetut autot kelpaavat.
Valinnoissa saattavat näkyä autojen lisäksi niillä koetut elämykset tai seikkailut. Eivätkä kaikki meistä päässeet ajamaan samoja autoja, joidenkin lähes vuosi sitten ulkomailla ajettujen autojen saapumista Suomeen odotetaan yhä.
Lauri Ahtiainen
Aika harvoin sitä pääsee ajamaan tehtaan prototyyppejä – vieläpä erittäin odotetun urheiluauton kehitysversiota. Ainutlaatuisen kokemuksen lisäksi Supra vaikutti hyvin lupaavalta autolta, saksalais-japanilainen yhteistyö näyttää sujuvan. Tuskin maltamme odottaa lopullisen auton koeajoa!
Sähköautoille 2018 oli hieno vuosi. Jaguar I-Pace ja Audi E-tron edustavat eurooppalaisen premium-auton tulevaisuutta. Silti valintani meni huokeampaan Hyundai Kona Electriciin: korealainen maksaa noin puolet Jaguarista ja Audista, mutta tarjoaa silti niihin verrattavan toimintamatkan. Paketin viimeistelee Ioniqista tuttu toimivuus.
BMW M5, Yaris GRMN, Civic Type R, i30 N, uusittu MX-5…. Kolmannen auton valinta oli vaikeaa, kunnes se ei ollut: Jimny! Suzukin maastoauto ei edusta joka perheen järkivalintaa, vaan keskittyy rehellisesti pikkumaasturihommiin. Feikkipakoputkien ja dynaamisten ylisanojen maailmassa Jimnyn konstailemattomuus lämmittää. Se on aito asia, eikä yritä enempää.
Marko Jokela
Järkiautojen aatelia. Uusi Focus horjuttaa luokkaikoni Volkswagen Golfin asemaa vahvuuksilla, joita ovat ajettavuus, kattava moottori- ja avustinkatras, järkevä tilankäyttö ja tyylikäs ulkonäkö. Viimeistelykin on kunnossa ja pisteenä iin päälle auto ymmärtää suomea.
Sähköauto, joka osoitti toimintavarmuutensa niin kesäkuumalla kuin talvipakkasilla. Koeajon perusteella – etenkin jos toimintamatka vielä hitusen kasvaa – sähköauto alkaa olla aito vaihtoehto polttomoottoriautolle. Haasteina ovat vielä kehnohko julkinen latausverkosto sekä auton kova hankintahinta.
Volvo V90 Cross Country D5 AWD Ocean Race
Ruotsalaista osaamista suomalaisille teille. Auto on matka-ajossa vakaa kuin juna. Viimeistely ja turvavarustelu ovat huippuluokkaa, tavaratilaa ja maavaraa riittää. Alusta on aivan erinomainen ja kartano-Volvoa on lysti viedä myös mutkateillä. Auto ei kallistele tai huojahtele. Ocean Race -erikoisvarusteltuna auto on näyttävä ilmestys – joskin aika tyyris.
Aake Kinnunen
Giulia Velocen bensiinimalli on osoitus, että sporttisedanilla on vielä reilusti annettavaa ajamista rakastaville. Avanti!
Noin 300 hevosvoiman luokassa kilpailu on kovaa, mutta ohjauskulman kanssa kasvanut hymy kertoo auton olleen parasta sillä hetkellä.
Citroen Xantia / Jaguar I-Pace
25 vuoden ikäeron lisäksi museosta vedetty Xantia ja pakasta vedetty I-Pace ovat melkoisen erilaisia autoja. Molempien mukavuus pääsi kuitenkin omilleen matkan venyessä yli 1 000 kilometrin.
Petri Munukka
Vuoden autoista odotetuin. Itku olisi päässyt, jos sitä ei olisi päässyt kokeilemaan. Eikä se pettänyt, se tuntuu yhtä aikaa uudelta ja silti ihan samalta kuin vanha. Mikä tärkeintä, naapurikaan ei hoksaa sitä uudeksi.
Volvo FH 460 LNG oli testissä uuden käyttövoimansa, nesteytetyn maakaasun ansiosta. Kaasu ei vakuuttanut, mutta kyllä vain nykyaikaiset kuorma-autot ovat mukavia ja mahtavia ajaa. Sitä paitsi muut autoilijat antavat rekalle tilaa helpommin.
Fiesta ST edustaa autoa, jota en ikinä tunnustaisi haluavani. ST on kaupungissa aivan sietämättömän epämukava, mutta tien auetessa ST alkaa elää. Se on helppo ajaa lujaa jopa korjaten kuskin kämmäilyjä. Se saa vanhankin tuntemaan itsensä vielä rattimieheksi. Ajaminen voikin olla vielä hauskaa.
Jussi Saarinen
Volvo XC40 D4 AWD aut.
Moottorin kevään ensimmäisen parivertailun voittaja hämmästytti mukavuudellaan. Vihdoinkin ruotsalaiset olivat löytäneet lääkkeen uuden sukupolven malleja vaivanneeseen alustan tärinään!
Audi A3 Sportback 1.5 TFSI 110 kW S tronic
Miten kuusi vuotta vanha automalli voi edelleen tuntua näin hyvältä? Sitä ihmettelin kesäkuisessa parivertailussa. Kirkas esimerkki siitä, että autojen kehitys ei aina mene vauhdilla eteenpäin.
Lancia Delta HF Integrale vm. 1988
Kuolasin tätä autoa 80-luvulla teininä niin kaduilla kuin Jyväskylän Suurajojen puskissakin. Nyt kun ajoin sitä klassikkojuttuuni, etenkin jumalainen ohjaus ja räkäiset äänet syvensivät suhdetta.
Teksti: Moottorin toimitus, kuvat: Moottorin arkisto