30.12.2018 Ajoneuvot Autovuosi 2018 on ohitse: nämä jäivät toimituksen mieleen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toimituksen koeajajat valitsivat vuoden autoista henkilökohtaiset suosikit. Katumaastureita, sähköautoja, urheilumalleja ja huippuluokan perheautoja. Vuoden päättyessä oli aika katsoa taaksepäin ja kerrata, mitä oikein tuli ajettua ja koettua.Vuoden Auto Suomessa 2019 edustaa virallista valintaa. Nyt vaihdamme epäviralliselle linjalle. Käännämme selkänojat rentoon kulmaan ja kertailemme koettuja. Kukin toimituksen jäsen valitsee kolme parhaat muistot jättänyttä autoa. Valinnat on tehdään vailla mitään ehtoja tai rajoituksia, kaikki vuoden 2018 aikana ajetut autot kelpaavat.Valinnoissa saattavat näkyä autojen lisäksi niillä koetut elämykset tai seikkailut. Eivätkä kaikki meistä päässeet ajamaan samoja autoja, joidenkin lähes vuosi sitten ulkomailla ajettujen autojen saapumista Suomeen odotetaan yhä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLauri AhtiainenToyota SupraAika harvoin sitä pääsee ajamaan tehtaan prototyyppejä – vieläpä erittäin odotetun urheiluauton kehitysversiota. Ainutlaatuisen kokemuksen lisäksi Supra vaikutti hyvin lupaavalta autolta, saksalais-japanilainen yhteistyö näyttää sujuvan. Tuskin maltamme odottaa lopullisen auton koeajoa!Hyundai Kona ElectricSähköautoille 2018 oli hieno vuosi. Jaguar I-Pace ja Audi E-tron edustavat eurooppalaisen premium-auton tulevaisuutta. Silti valintani meni huokeampaan Hyundai Kona Electriciin: korealainen maksaa noin puolet Jaguarista ja Audista, mutta tarjoaa silti niihin verrattavan toimintamatkan. Paketin viimeistelee Ioniqista tuttu toimivuus.Suzuki JimnyBMW M5, Yaris GRMN, Civic Type R, i30 N, uusittu MX-5…. Kolmannen auton valinta oli vaikeaa, kunnes se ei ollut: Jimny! Suzukin maastoauto ei edusta joka perheen järkivalintaa, vaan keskittyy rehellisesti pikkumaasturihommiin. Feikkipakoputkien ja dynaamisten ylisanojen maailmassa Jimnyn konstailemattomuus lämmittää. Se on aito asia, eikä yritä enempää.Marko JokelaFord Focus 1.5. EcoboostJärkiautojen aatelia. Uusi Focus horjuttaa luokkaikoni Volkswagen Golfin asemaa vahvuuksilla, joita ovat ajettavuus, kattava moottori- ja avustinkatras, järkevä tilankäyttö ja tyylikäs ulkonäkö. Viimeistelykin on kunnossa ja pisteenä iin päälle auto ymmärtää suomea.Hyundai Ioniq ElectricSähköauto, joka osoitti toimintavarmuutensa niin kesäkuumalla kuin talvipakkasilla. Koeajon perusteella – etenkin jos toimintamatka vielä hitusen kasvaa – sähköauto alkaa olla aito vaihtoehto polttomoottoriautolle. Haasteina ovat vielä kehnohko julkinen latausverkosto sekä auton kova hankintahinta.Volvo V90 Cross Country D5 AWD Ocean RaceRuotsalaista osaamista suomalaisille teille. Auto on matka-ajossa vakaa kuin juna. Viimeistely ja turvavarustelu ovat huippuluokkaa, tavaratilaa ja maavaraa riittää. Alusta on aivan erinomainen ja kartano-Volvoa on lysti viedä myös mutkateillä. Auto ei kallistele tai huojahtele. Ocean Race -erikoisvarusteltuna auto on näyttävä ilmestys – joskin aika tyyris.Aake KinnunenAlfa Romeo Giulia VeloceGiulia Velocen bensiinimalli on osoitus, että sporttisedanilla on vielä reilusti annettavaa ajamista rakastaville. Avanti!Renault Megane R.S.Noin 300 hevosvoiman luokassa kilpailu on kovaa, mutta ohjauskulman kanssa kasvanut hymy kertoo auton olleen parasta sillä hetkellä.Citroën Xantia juuri sellaisena, kuin sen muistamme.Citroen Xantia / Jaguar I-Pace25 vuoden ikäeron lisäksi museosta vedetty Xantia ja pakasta vedetty I-Pace ovat melkoisen erilaisia autoja. Molempien mukavuus pääsi kuitenkin omilleen matkan venyessä yli 1 000 kilometrin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPetri MunukkaMercedes-Benz GVuoden autoista odotetuin. Itku olisi päässyt, jos sitä ei olisi päässyt kokeilemaan. Eikä se pettänyt, se tuntuu yhtä aikaa uudelta ja silti ihan samalta kuin vanha. Mikä tärkeintä, naapurikaan ei hoksaa sitä uudeksi.Volvo FH 460 LNGVolvo FH 460 LNG oli testissä uuden käyttövoimansa, nesteytetyn maakaasun ansiosta. Kaasu ei vakuuttanut, mutta kyllä vain nykyaikaiset kuorma-autot ovat mukavia ja mahtavia ajaa. Sitä paitsi muut autoilijat antavat rekalle tilaa helpommin.Ford Fiesta STFiesta ST edustaa autoa, jota en ikinä tunnustaisi haluavani. ST on kaupungissa aivan sietämättömän epämukava, mutta tien auetessa ST alkaa elää. Se on helppo ajaa lujaa jopa korjaten kuskin kämmäilyjä. Se saa vanhankin tuntemaan itsensä vielä rattimieheksi. Ajaminen voikin olla vielä hauskaa.Jussi Saarinen Volvo XC40 D4 AWD aut. Moottorin kevään ensimmäisen parivertailun voittaja hämmästytti mukavuudellaan. Vihdoinkin ruotsalaiset olivat löytäneet lääkkeen uuden sukupolven malleja vaivanneeseen alustan tärinään! Audi A3 Sportback 1.5 TFSI 110 kW S tronic Miten kuusi vuotta vanha automalli voi edelleen tuntua näin hyvältä? Sitä ihmettelin kesäkuisessa parivertailussa. Kirkas esimerkki siitä, että autojen kehitys ei aina mene vauhdilla eteenpäin. Lancia Delta HF Integrale vm. 1988 Kuolasin tätä autoa 80-luvulla teininä niin kaduilla kuin Jyväskylän Suurajojen puskissakin. Nyt kun ajoin sitä klassikkojuttuuni, etenkin jumalainen ohjaus ja räkäiset äänet syvensivät suhdetta. Teksti: Moottorin toimitus, kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 24.1.2025 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: haaleaa akkua ja kylmiä lukkoja – Volvo EX30 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 - polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa