27.2.2022

Erikoiskoeajo: Suzuki Alto Works – taajamien taskuraketti

Kuva Aake Kinnunen
Suzuki Alto Works

660 kuutiosenttimetriä turboahdettua iloa. Tätä on Suzuki Alto Works.

Hysteeristä nauramista. Suzuki Alto Works RS/Z on antanut juuri kaiken, mitä autosta lähtee. Kolmisylinterinen moottori on kirkunut ja turboahdin puhissut usean vaihteen halki suorastaan ylikorostetusti – eikä nopeusrajoitusta ole sittenkään rikottu.

Alton juuret löytyvät vuodesta 1979, jolloin japanilaisvalmistaja esitteli kaupalliseen käyttöön suunnatun version Suzuki Frontesta. Alto oli saapuessaan menestys japanilaisten kei-miniautojen markkinoilla, eikä Suzuki koskaan käyttänyt Frontea mallinimenä Japanin ulkopuolella. Euroopan Altoilla on vain pintapuolinen sukulaisuus kei-versioihinsa nähden.

Suzuki Alto Works

Menestys kotimarkkinoilla antoi itsevarmuutta, joten toisen polven Altosta esiteltiin myös turboahtimella ja moniventtiilitekniikalla varustettu Works-versio. Osa etuvedolla, osa nelivedolla.

Suzuki Alto Works

Vuonna 1990 Japanissa huolestuttiin kei-autojen tehokilpailusta, joten iskutilavuus rajoitettiin 660 kuutiosenttiin ja maksimiteho 63 hevosvoimaan. Alto Worksit ovatkin tämän jälkeen tuottaneet “63 hevosvoimaa” – jos tiedätte mitä tarkoitan. Maailmalla Alto Worksit tulivat tutuiksi muun muassa Gran Turismoista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tavallaan trendikäs

Koeajettu Alto Works RS/Z on vuodelta 1998, ja kuuluu Alton neljänteen mallipolveen. Tässä vaiheessa monet hyötyajoneuvon veroedut oli jo menetetty Alton osalta, joten Worksit rekisteröitiin suoraan henkilöautokäyttöön ja ne saivat myös takapenkin. Kyllä, tässä koirankopin kokoisessa autossa on myös takapenkki. Kaksi kebabilla ruokittua suomalaistoimittajaa mahtuu tuskin hartioittain etuistuimille, erityisesti kun välissä on vielä vaihdekeppi. Nupin puuttuminen on vienyt vaihdekaavionkin mukanaan.

Viisi vaihdetta, alumiinilohkoinen, turboahdettu ja välijäähdytetty K6A-moottori ja etuveto tarkoittavat, että Alto Works on ripeä ja äärettömän hauska ajaa jopa rajoitusten sisäpuolella. Pienen auto koko ja ketteryys tarkoittavat, että kovin suuria kuoppia ei toivota tielle, mutta muuten taajamat tuntuvat autoradalta. Pitkiä matkoja varten kannattaa lainata jokin suurempi auto, kuten vaikka massiivinen Polo tai nyky-Mini.

Suzuki Alto Works RS/Z on puhdasta rakkautta autoihin niin pienessä annoskoossa, että sitä ei meinaa uskoa todeksi. Se on myös kaikkea sitä, mitä automaailma 2022 tarvitsisi. Vähemmän, mutta täysillä.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Suzuki Alto Works RS/Z 1998

Suzuki Alto Works

Voimalinja: 3-syl. bensiinimoottori 658 cm3, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto
47 kW (63 hv) / 6 500 r/min
102 Nm / 3 500 r/min
Mitat: pituus 3 295 mm, leveys 1 395 mm, korkeus 1 385 mm, akseliväli 2 335 mm
Omamassa: 700 kg

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat