13.11.2021 Ajoneuvot Erikoiskoeajo: Toyota Alphard – ei mikään tappavan tylsä tila-auto Teksti Eetu Kokkonen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tällä kertaa Moottori pistäytyi testaamassa hieman erilaista tila-autoa. Vuoden 2012 Toyota Alphard on esimerkki siitä, ettei tila-autojen tarvitse olla harmaita ja puuduttavan tylsiä. Toyota Alphard on Moottorin lukijoillekin tuttu ennestään Käytetyt erikoisuudet -juttusarjan tiimoilta. Otetaan kuitenkin pieni kertaus siihen, mikä ihme tämä erikoisesti muotoiltu pakettiautomaisen näköinen ’’postiauto’’ oikein on. Toyota toi tämän ylellisesti varustellun tila-auton markkinoille vuonna 2002. Auto on saatavilla 6–8-paikkaisena, ja joko puhtaasti bensiinillä pärisevänä tai itselataavana hybridinä. Pääasiallisesti auto on suunnattu Japanin markkinoille, mutta sitä on myyty myös muun muassa Bangladeshissa, Valko-Venäjällä, Venäjällä ja Kaukoidässä. Käytännössä voidaan kuitenkin puhua Japanin kotimarkkinoiden autosta. JDM Outletilta koeajoon saatu yksilö edustaa mallin toista sukupolvea, jota valmistettiin vuosina 2008–2015. Auto oli saatavilla 2,4-litraisella rivinelosella ja 3,5-litraisella V6:lla – näistä ensimmäiseen oli yhdistettävissä myös hybridivoimalinja. Malli oli saatavilla niin etu- kuin nelivetoisenakin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ekoilua ja nelivetoilua Koeajoyksilömme voimalinjassa yhdistyy hybridiys ja avustava neliveto. Yhteistehoksi ilmoitetaan 110 kilowattia (150 hevosvoimaa) ja väännöksi 190 newtonmetriä. Sisältä löytyy paljon yhtäläisyyksiä meikäläisten markkinoiden Toyotiin. Painikkeet ja näytöt ovat hyvin pitkälti samanlaisia, kuten myös vaihdekeppi ja mittaristokin. Erilaisuus tuntuu kuitenkin heti ohjaamon hieman poikkeavassa muotoilussa ja rennommissa istuimissa. Toyotan hybridivoimalinjojen ajettavuutta on kehuttu ennenkin, eikä lähes kymmenen vuoden ikäisen Alphardin voimanlähde tee poikkeusta. Veto on tasaista ja voimaa tuntuu olevan lukuja enemmän – jos ei tietäisi, niin voisi helposti uskoa pellin alta löytyvän matalaviritteisen kuutoskoneen. Auton koon vuoksi oikean puolen ohjaukseen totuttelu tuntuu vaikeammalta kuin pienemmissä autoissa, mutta varsinaisia ongelmia ei synny edes parkkihallissa – mutta ahtaat paikat vaativat tiettyä ylivarovaisuutta. Aidosti tilava Ajettavuudelta auto on sitä mitä tila-autot parhaillaan ovat: pehmeä ja tasainen. Pakettiautomaisesta ulkonäöstä huolimatta Alphard on erittäin henkilöautomainen ajaa – kyseessä kun ei ole mikään pakettiauto johon on vain heitetty jakkarat sisälle. Nykyautoihin väkisin survottua ’’sporttisuutta’’, eli Suomeksi kovuutta, ei Alphardin reseptiin ole ripoteltu. Muutenkin Alphardista löytyy kaikki tila-auton hyvät puolet, joista luonnollisesti isoin plussa on erinomaiset sisätilat. Muunneltavuuttakin löytyy: penkkejä voi liu’uttaa kiskoilla eri paikkoihin ja taaimmat istuimet ovat taitettavissa sivuun paremman tavaratilan saavuttamiseksi. Edellä mainitut ominaisuudet ovat kuitenkin tuttuja kaikista tila-autoista, joten siirrytään Alphardin erikoisalaan – ylellisyyksiin. Matkustamon molemman puolen ovet toimivat sähköllä, ja matkustajille on oma ilmastoinnin säätöpaneeli, sekä tietysti Alpinen DVD-soitin. Nojatuolimaiset stuimet ovat kaadettavissa löhöasentoon, ja penkin etuosasta löytyy tuet säärillekin. Keskirivin istuimilta löytyy myös kapea pöytä mukitelineineen. Istuimissa on myös molemmin puolin erilliset kyynärnojat, jotka minimoivat riskin muksujen keskinäiseen nahisteluun pidemmilläkin automatkoilla. Erilaisuus huomataan Kaikkiaan Toyota Alphard on iloinen poikkeus usein varsin harmaisiin tila-autoihin. Auto soveltuu erinomaisesti niin lapsiperheiden lomamatkoille, kuin kaveriporukoiden kosteisiin viikonloppureissuihin – tilaa ja mukavuuksia riittää. Katseita vieroksuvan kannattaa kuitenkin harkita Alphardin hankkimista kahdesti – auton erilaisuus näkyy katukuvassa myös kääntyvinä päinä, vaikka kyseessä onkin vain valkoinen tila-auto. Bensiinimoottori 2 362 cm3, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, neliveto 110 kW (150 hv) / 6 000 r/min 190 Nm / 4 000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 11,3 s Ilmoitettu kulutus (yhd.) 5,2 l/100 km Mitat (p/l/k) 4 885 / 1 840 / 1 915 mm, akseliväli 2 950 mm Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Nousevan auringon autotalo – JDM Outlet 5 vuotta Käytetyt erikoisuudet – Toyota Alphard Pikkubussi Lexuksen tyyliin: LM 300h 9 miljoonaa Toyotan hybridiä Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe