13.8.2021

Ferrari Testa Rossa J on merkin ensimmäinen täyssähköinen, mutta…

Ferrari Testa Rossa J

Italialainen urheiluautomerkki tarttuu täyssähköisyyteen hämmentävällä tavalla. Ferrari Testa Rossa J on vain 75 prosenttia siitä mitä kuvittelit.

Sanovat, että pieni on kaunista. Edes alkuperäinen vuoden 1957 Ferrari 250 Testa Rossa ei ole suuri, mutta nyt se on kutistunut entisestään. Ferrari Testa Rossa J on alkuperäiselle uskollinen täyssähköinen kopio, mutta mittakaavaassa 3:4.

Vaikka uutuus ei ole tieliikennekelpoinen, ei sitä tule sekoittaa lasten leluautoihin. Esimerkiksi Moottorin Käytetyt erikoisuudet -juttusarjassa vieraillut muovinen Junior Carrera on täysin eri maata. Nyt kyseessä on ihan aito Ferrari.

Ferrari Testa Rossa J

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ferrari Testa Rossa J

Ferrari ja The Little Car Company ovat luoneet yhteistyössä tämän uutuuden. Kyseinen Ferrari Testa Rossa J on kooltaan 75 prosenttinen kopio, tai replika, vuoden 1957 Ferrari 250 Testa Rossasta, mutta yhdellä pienellä suurella muutoksella. Voimalinja on täysin eri.

Ferrari Testa Rossa J

Uudessa pienikokoisessa vaihtoehdossa upea Colombon V12-moottori on korvattu yhdellä sähkömoottorilla ja polttoainetankki kolmella akulla. Molempien moottorit sijaitsevat kuitenkin edessä, joten se sentään yhdistää voimalinjoja.

Tätä sähköistä voimalinjaa ei kuitenkaan ole luotu vain auton siirtelyyn kävelynopeudella, kuten monessa lapsille tarkoitetussa leluautossa. Testa Rossa J tarjoaa neljä erilaista ajotilaa, vaikkapa lapsesta aikuiseen tai kokemattomasta kokeneeseen.

Ferrari Testa Rossa J

Kevyemmillä asetuksilla auton nopeus on rajoitettu 20 kilometriin tunnissa varovaista harjoittelua varten. Sen sijaan "Sport" ja "Race" ajotilat nostavat huippunopeuden 60 kilometriin tunnissa.

Tämäkään ei ehkä vielä kuulosta kovin nopealta modernien Ferrareiden mittapuulla, mutta pieni koko ja ilmavirta tuovat takuulla vauhdin tuntua aivan eri tavalla moderniin henkilöautoon verrattuna. Ferrari kertoo heidän omien testikuljettajiensa testanneen ja hienosäätäneen tätä mallia samalla Fioranon moottoriradalla, jossa kaikki muutkin valmistajan mallit viritetään täyteen iskuun. Ajatus on samaan aikaan koominen, suloinen ja upea.

Ferrari Testa Rossa J

Ferrari tarjosi alkuperäisen auton piirrustukset The Little Car Companyn käyttöön, jotta kutistetusta versiosta saatiin mahdollisimman uskollinen ja näin todella toimittiin kuulemma aina alustan viritystä myöden. Korikin on tehty käsityönä alumiinista.

Aikuisellekin riittävät istuimet on päällystetty aidolla nahalla ja kuljettajan kouraan osuu Nardin valmistama ohjauspyörä. Kojelauta seuraa alkuperäistä aina mittaristojen asettelua myöden, mutta muutoksiin lukeutuvat esimerkiksi akun ja moottorin tilasta kertovat mittarit alkuperäisten öljyn ja veden lämpömittareiden sijaan.

Ferrari Testa Rossa J

Joka kulmasta löytyy levyjarrut ja aikakaudelle ominaiset pinnavanteet toimitetaan 12-tuumaisina Pirellin mustin ja pyörein renkain. Auto on mahdollista tilata 14 historiallisessa kilpaväriteemassa tai peräti 53 värissä, joten vaihtoehtoja kyllä riittää.

Tässä kohti on helppo ymmärtää, että myös hintaluokka on aivan toista leluautoihin verrattuna, mutta merkin keräilijöitä eivät mammonan kaltaiset maalliset murheet paina. Ferrari valmistaa vain 299 kappaleen rajatun erän Testa Rossa J -replikoita, joiden lähtöhinnaksi on ilmoitettu 93 000 euroa. Oikeastaan käsityön määrän ja Ferrarin virallisen merkin huomioiden se on jopa jokseenkin kohtuullinen summa – kukapa olisi uskonut.

Kuvat ja lähde: The Little Car Company

Luetuimmat