17.8.2018

Geely pohtii: elpyisikö Lotus muutamalla miljardilla?

Geely pohtii: elpyisikö Lotus muutamalla miljardilla?

Automerkkejä ja omistuksia shoppaileva Geely ja sen pääjohtaja Li Shufu eivät hanki uusia leluja turhaan, vaan sijoitukset aiotaan myös hyödyntää.

Zheijang Geely Holding Group, kiinalainen megakonserni, hankki hiljattain alati kasvavaan talliinsa myös brittiläisen urheiluautovalmistaja Lotuksen. Geelyn portfolioon kuuluu Volvon henkilöautotoiminnan lisäksi tuore Lynk & Co -automerkki.

Nyt Geelyllä pohditaan saisiko Lotus merkittävää etua noin 1,7 miljardin euron piristysruiskeesta. Aiempana vertailukohtana on juuri Volvo, joka siirtyi Geelyn sateenvarjon alaisuuteen 2010 ja 9,4 miljardin euron investointien jälkeen ruotsalaismerkki elää nyt uutta renessanssia. Lotuksella toki menee paremmin kuin hetkeen, mutta autovalmistajana sen volyymit jäävät vielä kauas niistä luksusmerkeistä, joiden kanssa perinteikäs britti usein kamppailee ostajista.

Geely pohtii: elpyisikö Lotus muutamalla miljardilla?

Geelyn suunnitelmassa Englannin Hethelissä sijaitsevaa tehdasta laajennettaisiin ja myöhemmin vuorossa olisi toinen valmistuslaitos. Coventryyn olisi puolestaan tulossa muotoilu- ja suunnittelustudio. Geely harkitsee myös osuutensa kasvattamista, sillä malesialainen Etika Automotive omistaa vielä 49% brittiläisestä sporttimerkistä.

– Geely on täysin sitoutunut siihen, että se palauttaa Lotuksen johtavaksi kansainväliseksi luksusbrändiksi, kiinalaiskonserni kertoi sähköpostilausunnossaan.

Automerkkejä shoppaillessaan Li Shufu lunasti itselleen myös 49,9 prosenttia malesialaisesta Protonista, jonka alaisuudessa Lotus on sijainnut vuodesta 1996. Ostohetkellä kiinalaismiljardööri kertoi harkitsevansa myös Lotus-autojen valmistamista Kiinassa.

Helmikuussa Li Shufu siirtyi Daimlerin suurimmaksi omistajaksi vajaan 10 prosentin osuudella.

Lähde: Bloomberg via Automotive News Kuvat: Lotus/Volvo, Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat