Cizeta V16T - RM Sotheby's

Ajoneuvot Huutokauppahelmet 9.1.2021

Huutokauppahelmet – Cizeta V16T

Vain 9 kappaletta valmistettu Cizeta V16T on mielipuolinen superauto, jonka takana on erittäin mielenkiintoisia henkilöitä.

Tammikuun loppupuolella Arizonassa käytävässä RM Sotheby’s -huutokauppatapahtumassa tulee tarjolle Cizeta V16T -superauto. Samasta huutokaupasta kirjoitimme vuoden alun kunniaksi monta autoa kattaneen luokitusspesiaalin, jossa vieraili muun muassa BMW M3 Sport Evolution (E30), Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II ja Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II.

 

Cizetan tarinaan liittyy vahvasti Claudio Zampolli, Giorgio Moroder ja Marcello Gandini. Heistä Zampolli omasi taustan Lamborghinin testikuljettajana ja tuotekehittäjänä, mutta 80-luvulle tultaessa hän pyöritti jo superautojen huoltotoimintaa Los Angelesissa. Hän ei kuitenkaan ollut tähän vielä tyytyväinen.

Toteuttaakseen todellisen unelmansa, hän lyöttäytyi yhteen muusikkialalla tunnetun Giorgio Moroderin kanssa. Tavoitteena oli kehittää eksoottinen superauto, jollaista ei oltu ennen nähty.

Cizeta V16T - RM Sotheby's

Zampolli tahtoi otsikoihin ja hän tiesi sylinterien määrän kasvattamisen kuuteentoista toimivan. Moottori sijoitettiin poikittain auton keskelle, kuten Zampollille kovin tutussa Lamborghini Miurassa. Tällä kertaa se vain oli 6,0-litrainen V16-moottori 5-pykäläiseen käsivalintaiseen vaihteistoon paritettuna.

Auton pysäyttävät muodot piirsi legendaarinen Marcello Gandini, joka tunnetaan sellaisistakin autoista kuin Citroën BX, Lamborghini Miura ja Lancia Stratos. Ainakaan muotoilijan osaamisesta tämä projekti ei siis voinut jäädä kiinni.

Auto markkinoitiin alunperin nimellä Cizeta-Moroder V16T, mutta Zampollin ja Moroderin yhteistyö loppui jo ensimmäisen prototyyppiauton jälkeen. Näin ollen kaikki tuotantoautot, joita valmistettiin lopulta vain 9 kappaletta tuotannon viivästyksistä sekä auton monimutkaisuudesta johtuen, tunsivat pelkän nimen Cizeta. 

Tästä huolimatta Cizeta onnistui ainakin Zampollin mielestä. Hän onnistui täyttämään unelmansa omasta superautostaan – harva pystyy sanomaan samaa. Lopputuloskin oli varsin mykistävä.

Cizeta V16T - RM Sotheby's

Cizeta V16T – RM Sotheby’s

Vasta tämän taustatarinan tunteva ymmärtää, että jokainen koskaan valmistettu Cizeta V16T omaa mielenkiintoisen tarinan. Nyt myytävä yksilö, runkonumeroltaan 101, ei tee poikkeusta. 

Maan itsenäistymisen jälkeen 1983 Brunein sulttaani ja hänen perheensä käytti mittavan osan öljyrahoista maailman suurimman autokokoelman kasaamiseksi. Kuningasperhe tilasi noin 2 000 autoa eri valmistajilta pitäen samalla yksinään useita pieniä valmistajia elossa. Cizetalta he tilasivat kolme kaikista yhdeksästä valmistetusta V16T-yksilöstä: tämän sinisen ja kaksi mustaa autoa.

Oikealta ohjattava runkonumeron 101 auto valmistui tehtaalta sinisenä ja sinisellä nahkaverhoilulla. Tätä yksilöä hyödynnettiin myös lehdistökuvissa ja se esiteltiin vuonna 1993 Geneven autonäyttelyssä. 

Auton mittarilukema näyttää tällä hetkellä 983 kilometriä ja näistä suurimman osan uskotaan tulleen tehtaan testien ja käytön aikana. Mielenkiintoisena yksityiskohtana tässä yksilössä kylkien moottorin ilmanottoaukkojen ritilät on prototyypin tapaan vaakasuuntaiset, kun yleensä tuotantoautoissa ne ovat pystysuuntaiset.

Yllättäen tätä Cizeta V16T -yksilöä ei koskaan toimitettu Bruneihin. Kaksi muuta tilattua autoa toimitettiin perheelle ja niihin vaihettiin Pininfarinan toimesta Ferrarin 12-sylinterinen moottori muiden muutosten ohessa. Niitä ei varmastikaan enää palauteta alkuperäiseen asuun, joten tämä on ainoa säilynyt kolmesta Brunein sulttaanin tilaamasta Cizetasta.

Cizeta V16T - RM Sotheby's

Cizeta V16T on eräs harvoista toisen maailmansodan jälkeen valmistetuista 16-sylinteristä autoista. Sen mielenkiintoinen tarina, taustalla toimineet persoonat ja äärimmäinen harvinaisuus tekee siitä hinta-arvion mukaan 600 000 – 750 000 dollarin arvoisen.

 

Teksti: Henri Posa Lähde ja kuvat: RM Sotheby’s

Jaa artikkeli

Keskustelu

Kaikki koeajot

Uusimmat