3.8.2019

Huutokauppahelmet – Ferrari FXX

Ferrari FXX article - Sothebys

Jos Ferrari Enzo oli kunnianosoitus italialaismerkin perustajalle, niin Ferrari FXX on sama steroideilla varustettuna. Kauneus on katsojan silmässä, mutta kello ei valehtele.

Ferrari FXX pohjaa Enzoon eikä tällä tarkoiteta merkin perustajaa Enzo Ferraria. Tuosta autosta puhutaan Enzo Ferrarina tai Ferrari Enzona, joten sekaannus on ymmärrettävä – käytämme artikkelissa autosta jälkimmäistä selkeyden vuoksi. Ferrarin tapauksessa miestä ja autoa on vaikea erottaa toisistaan, mutta teemme Huutokauppahelmet-juttusarjassa parhaamme sekaannuksien välttämiseksi.

Ferrari FXX rear q - Sothebys

Superautoluokan Enzo julkistettiin vuonna 2002 Pariisin autonäyttelyssä. Sen voimanlähde pohjautui muun muassa Maserati Quattroportessa nähtyyn V8-moottoriin, mutta neljä lisäsylinteriä nostivat sen ravintoketjun huipulle ja mahdollistivat yli 650 hevosvoimaa. Välityksiä vaihdettiin sähköhydraulisesti automatisoidulla vaihteistolla.

Moottorin lisäksi sen kori teki siitä erityislaatuisen. Pitkälti hiilikuidusta kasattu muoto vastasi aktiivisen aerodynamiikan kanssa keveydestä ja downforcen riittävyydestä. Samaan pakettiin voidaan lisätä hiilikuitukeraamiset jarrut ja kuljettajan säädettävissä olevat iskunvaimentimet – jälkimmäiset ovat nykypäivänä tarjolla lisähinnasta jo moneen perheautoon, mutta vuonna 2002 oli toisin.

Ferrari FXX front - Sothebys

Ferrari Enzo oli mieletön superautoluokan edustaja ollen autoluokkien katraasta kaikkein ylhäisimmässä petoluokassa. Tästä huolimatta juuri se toimi alustana italialaisvalmistajan hurjalle projektille. Ferrari FXX sai nimensä siitä, että se oli kokeilullinen prototyyppi ja sitä tarjottiin vain merkin kaikkein uskollisimmista asiakkaista tarkoin valitulle joukolle.

Pieni ryhmä ihmisiä kutsuttiin kokeilemaan autoa Ferrarin Fioranon testiradalle. Kutsutut olivat aiemmilla toimillaan osoittaneet olevansa intohimoisia merkin keräilijöitä – nyt tuli olla myös riittävän rohkea ostaakseen jotain hieman keskeneräistä. Ferrari ei uskonut, että FXX oli vielä valmis kaikelle kansalle.

Ferrari FXX engine - Sothebys

Vaikka Ferrari rakensi Enzoa varten hienon uuden moottorin, niin se ei enää kelvannut. Päivitysten myötä samasta perusrakenteesta puristettiin peräti 789 hevosvoimaa koneen ulvoessa 8500 kierrosta minuutissa – joidenkin lähteiden mukaan hevosten määrä oli 800. Vääntökin lähenteli 700 newtonmetrin lukemia.

Myös vaihteistoa oli kehitetty ja ajonvakautusjärjestelmä oli ohjelmoitu uusiksi juuri tätä autoa varten. Vuonna 2005 julkistettu FXX ampaisi paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen 2,7 sekunnin aikana vapaasti hengittävän moottorin voimin. Myös aerodynamiikka oli äärimmäisen kehittynyttä ja teknologian osalta kehitysastetta on verrattu jopa saman ajan F1-maailman tuotoksiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ferrari FXX – RM Sotheby’s

Huutokaupattavaksi tuleva Ferrari FXX edustaa ensimmäistä 29 auton valmistuserää. Tämän jälkeen Ferrari valmisti vielä numeron 30 itse Michael Schumacherille vuonna 2006 hänen eläköityä Formula 1 –maailmasta. Ilmeisesti tämän jälkeenkin valmistettiin vielä muutama yksilö erityisille asiakkaille, mutta sillä ei ole onneksi juurikaan merkitystä tämän auton kannalta.

Pian huutokaupattava yksilö esiteltiin Ferrarin Fioranon testiradalla, jossa sen suorituskykyä kokeiltiin. Välittömästi tämän jälkeen se pakattiin kääröön ja kuljetettiin suureen autokokoelmaan seisomaan. On osin hyvin surullistakin, että tämä Ferrari FXX ei ole nähnyt moottorirataa sittemmin.

Auto on maalattu punaiseksi Rosso Corsa –sävyyn valkoisin raidoin. Ferrari tarjosi kaikille asiakkaille jälkiasennettavaa Evoluzione –sarjaa sen valmistuttua vuonna 2007, mutta tämä yksilö seisoi säilössä koskemattomana silloinkin. Näin ollen seuraava omistaja voi halutessaan keskustella Ferrarin kanssa sellaisen asentamisesta.

Ferrari FXX toimitetaan uskomattoman kaluston kanssa, joihin kuuluu työkaluja, moottoriurheiluun liittyvää varustelua ja täysi setti Puman teemaan sopivaa puettavaa. Mainitaan edellä mainituista erikseen esimerkiksi erikoisvanteet, joille on asennettu Bridgestone Potenza –ratarenkaat. Näistäkään yhteenkään ei ole koskettu sen jälkeen kun auto laivattiin Yhdysvaltoihin yli kymmenen vuotta sitten.

Kyseinen yksilö lienee kunnoltaan eräs upeimmista, ellei jopa upein. Auto on huollettu viimeksi toukokuussa kattaen muun muassa kaikki nesteet ja uuden akun, joten sekin osa on hoidettu pois alta. Seuraava omistaja voi kerätä mittariin kaikki ne ratakilometrit, jotka tämä Ferrari FXX on ansainnut.

Ferrari FXX front q - Sothebys

Vain joitakin kymmeniä kappaleita valmistettu FXX on äärimmäisen harvoin tarjolla julkisessa myynnissä, joten tämä huutokauppa tarjoaa poikkeuksellisen mahdollisuuden. Hinta lienee sen mukainen ja kirjoitushetkellä alustava hinta-arvio on asetettu välille 2 850 000 – 3 250 000 dollaria. Onneksi sama summa kuulostaa euroissa hieman pienemmältä.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Karissa Hosek/RM Sotheby’s, Lähde: RM Sotheby´s

Luetuimmat