10.9.2022

Huutokauppahelmet – kertaalleen puuhun päätynyt Lancia Stratos HF Stradale

Lancia Stratos HF Stradale by Bertone huutokauppahelmet klassikko huutokauppa ralli

Lancia Stratos HF ei juuri esittelyjä kaipaa varsinkaan rallin ystävien keskuudessa. Autossa on kuitenkin jotain erityistä, jos puuhun törmääminen ja aikalaiskorjaus vain parantavat autoyksilön historiaa.

Vaikka italialaisten automerkkien historiat ovat toinen toistaan jännittävämpiä kertomuksia kunnianhimosta, intohimosta ja hulluudesta, on Lancia ehkä eräs mielenkiintoisimmista. Ennen nykyistä hyytymistään Fiatin hienostoversioksi, Vincenzo Lancian perustama automerkki tunnettiin erityisesti intohimostaan moottoriurheilun ja teknisen kehityksen suhteen.

Lancia Stratos HF Stradale by Bertone huutokauppahelmet klassikko huutokauppa ralli

1970-luvun taitteessa Lancialla oli ongelma, sillä sinänsä mainio Fulvia alkoi olla hiukan vanhahtava rallimestaruuksien korkeimmille tasoille. Vaikka Vincenzo oli ollut mukana perustamassa italialaista suunnittelustudio Pininfarinaa, joka tunnettiin Lancian luottokumppanina, päätettiin tällä kertaa kysyä ideoita Bertonelta. Bertonella puolestaan työskenteli muuan Marcello Gandini, joka oli aikansa kuluksi kynäillyt järisyttävän Lamborghini Miuran. Gandini suunnitteli kiilamaisen Lancia Stratos Zero -konseptiauton, josta syntyi sekä päivän epistolamme aihe että muuan Lamborghini Countach.

Lancia Stratos HF Stradale by Bertone huutokauppahelmet klassikko huutokauppa ralli

Lancia Stratos HF esiteltiin yleisölle prototyyppinä 1971 Torinon autonäyttelyssä. Prototyypin väri oli hehkuva oranssi ja pinnan alta löytyi aluksi Lancia Fulvian voimalinja. Myöhemmin autoon sovitettiin Lancia Betan moottori ja sittemmin Ferrari Dinon V6. Dinon V6 oli Lancian suunnitelmissa jo varhaisessa vaiheessa, mutta Enzo Ferrari koki Stratoksen uhkana Dino 246:lle ja kieltäytyi toimittamasta moottoreita. Dinon tuotannon päätyttyä hän kuitenkin heltyi toimittamaan Lancialle noin 500 moottoria.

Lancia Stratos HF Stradale by Bertone huutokauppahelmet klassikko huutokauppa ralli

Ralliin liittyvät luokittelusäännöt kuitenkin tarkoittivat, että tieteisseikkailusta karanneelta näyttävä Lancia Stratos HF täytyi laittaa tuotantoon myös katuautona. Bertonen tehtaalla rakennettu auto viimeisteltiin Lancian tehtaalla Chivassossa ja moottorina on samainen 2,4-litrainen Dino V6, joskin 190 hevosvoiman versiona. Huipputehon kierrosluku kirjoitetaan muotoon 7 000 r/min. Vaihteistona on viisilovinen manuaali. 0–100 km/h taittuu 6,8 sekunnissa ja huippunopeudeksi on kirjattu 232 km/h. Tuotantomäärä jäi 492 kappaleeseen.

Lancia Stratos HF Stradale by Bertone huutokauppahelmet klassikko huutokauppa ralli

Stratoksen erikoisuuksiin kuuluvat keskimoottorisen auton kompaktit mitat, sillä akseliväli on vain 2,18 metriä ja autokin on 23 senttiä nykyistä Toyota Yarista lyhyempi! Korkeus on vain 1,11 metriä, joten Stratos on varma tapa kadota nykyisten katumaasturien kuolleisiin kulmiin.

Ja vaikka HF tulee sanoista high fidelity, ilmeisimmin Lancia Stratosta ei tunneta uskollisesta äänentoistostaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1975 Lancia Stratos HF Stradale by Bertone

Sveitsissä myytävä Lancia Stratos HF Stradale kuuluu tuotannon loppupäähän valmistusvuotensa perusteella, mutta autolla on myös tarina kerrottavanaan.

Korinumerolla 1666 valmistettu Stratos toimitettiin Italian Padovaan ensimmäiselle omistajalleen toukokuussa 1975, osuen juuri Stratoksen ralliuran huippuhetkiin. Seuraavana vuonna auto kuitenkin päätyi erään "inspiroituneen" ajotuokion päätteeksi puuhun, tehden alustasta korjauskelvottoman. Tietojen mukaan paikallinen Lancia-jälleenmyyjä korjasi auton uudella rungolla, josta tosin puuttui runkonumero. Vuonna 1977 katsastuksessa auton runkonumerona oli nyt 51921/76.

Lancia Stratos HF Stradale by Bertone huutokauppahelmet klassikko huutokauppa ralli

Auto jatkoi elämäänsä ensimmäisen omistajan kanssa vuoteen 1986, jolloin se päätyi toisen omistajan hoiviin Reggio Emiliassa. 1994 auto siirtyi kolmannelle omistajalle, mutta pysytteli samassa kaupungissa. 2008 auto vietiin pois Italiasta ja sen arvioidaan kiertäneen Monacon ja Saksan kautta ennen päätymistään Sveitsiin. Gstaadissa auto myytiin 2018 ja tuolloin rekisteritiedoissa on palattu alkuperäiseen runkonumeroon 829ARO001666.

Polveilevista vaiheista huolimatta myynnissä on jopa oikean värinen Lancia Stratos ja sisusta on verhoiltu punaisella ja Havana-beigellä Alcantaralla. Kokonaisuuden kruunaavat Campagnolon vanteet. Kilometrimittarissa on lukema 36 770.

Lancia Stratos HF Stradale by Bertone huutokauppahelmet klassikko huutokauppa ralli

Mikäli taskussasi polttelee noin miljoona euroa ylimääräistä rahaa, liittyy autoon silti huonoja uutisia, sillä tämän jutun julkaisuhetkellä vasara on jo käynyt. Noin 600 000–700 000 Sveitsin frangin hinta-arvio ei kuitenkaan ole alkuperäisestä Stratoksesta hölmö summa, ja matkalla kohdattu puuhan vain lisää patinaa. Auto on listattuna osana RM Sotheby'sin St. Moritzin huutokauppaa.

Lähde ja kuvat: RM Sotheby's Teksti: Aake Kinnunen

Luetuimmat