19.4.2022 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 5 – Näin mattamaalipinnan pesu hoituu oikein Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pysymme poissa konepesusta käyttötestiautomme kanssa. Mattamaalipinnan pesu vaatii tietoa, mutta vaikeaa se ei varsinaisesti ole. Harjapesuun mattamaalipintaista autoa ei tule koskaan ajaa. Tämän meille opetti viimeistään harmaalla mattavärillä maalattu Moottorin käyttötestiauto, täyssähköinen Hyundai Ioniq 5, jonka pesuohjeissa toimenpide kielletään. Mattamaalipinnan pesu ei ole sinällään vaikeaa, mutta useita pieniä asioita on muistettava huomioida. Kerromme kuinka pesusta suoriutuu kunnialla mattamaalipintaa vahingoittamatta. Rumasti näkyvät ongelmat eivät välttämättä ilmene kerralla, vaan kerääntyvät väärien pesutapojen myötä vähän kerrallaan. Mattamaalipintojen yleistyessä aiheesta tulee lopulta arkipäivää. Olemme kuitenkin vielä siirtymävaiheessa, jossa tieto ei ole laaja-alaisesti käytössä. On aika ottaa opiksi. Kerroimme jo aiemmin juttusarjassa, mitä mattamaalipinta käytännössä tarkoittaa. Tuo johdanto on syytä lukea pesuohjeiden taustojen ymmärtämiseksi, sillä emme lähde nyt kertaamaan kaikkea. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mattamaalipinnan pesu Ohjeissamme viitataan useisiin Moottorin Autonhoitojuttusarjassa esiteltyihin ohjenuoriin. Mattamaalipinnan pesu ei välttämättä juuri poikkea tavallisen pinnan hellävaraisesta käsinpesusta, mutta tiettyjen asioiden merkitys korostuu entisestään. Mattamaalipintaa ei parane naarmuttaa edes mikrotasolla millään tavoin, sillä virheen korjaaminen on käytännössä mahdotonta. Perinteisen maalipinnan voi sentään aina kiillottaa, kunhan naarmu ei ole turhan syvä. Tämä tietenkin korostaa esipesun merkitystä vielä entisestään – mikäli se ylipäätään on mahdollista. Olemme jo neuvoneet oikeat esipesumenetelmät otsikolla ”Esipesu on auton pesun tärkein vaihe” emmekä liioitelleet yhtään. Esipesulla pyritään huuhtomaan mahdollisimman paljon likaa auton pinnalta ennen kuin pintaan kosketaan millään välineellä. Esipesuaineiden suhteen soveltuvuutta mattapinnoille tuntuu olevan yllättävän vaikea löytää, mutta oman suosikkinsa osalta kysymyksen voi toki itse esittää suoraan maahantuojalle tai valmistajalle. Esimerkiksi Moottorin testaama Auto Finesse Citrus Power on valmistajansa mukaan soveltuva tuote mattamaalipinnan esipesuun. Esipesun jälkeistä huuhtelua seuraa luonnollisesti käsinpesu. Tähänkin löytyy ohjeet Moottorin Autonhoitojuttusarjasta, mutta nyt on käytettävä mattashampoota tai tämänkaltaiselle pinnalle soveltuvaa tuotetta. Esimerkkinä käyttämämme kotimaisen Furen Autoshampoo kuuluu näistä jälkimmäiseen ryhmään ja soveltuvuudesta kerrotaan heidän verkkosivuillaan. Kahden ämpärin ja pehmeän pesuvälineen hyödyntäminen on jälleen tavallistakin maalipintaa tärkeämpää hennoimmankin mikronaarmun minimoimiseksi. Samoin kuivauksessa kannattaa käyttää tuuheaa mikrokuituliinaa ja välttää hankaamista, kuten olemme pesuohjeissa neuvoneet. Tämä jättää vielä vaikeammat tahrat pintaan. Hyundai neuvoo hyödyntämään joko alkoholin ja tislatun veden sekoitusta tai pienpoistoaineita. Näiden osalta kannattaa kostuttaa pehmeä mikrokuituliina ja jättää se tahran päälle pehmittämään ongelmakohtaa. Kaikki niin sanotut vahausliinat ja talouspaperit on syytä pitää poissa mattamaalipinnalta. Tahra on saatava irtoamaan ilman hurjaa hankaamista, jotta maalipinta ei naarmuunnu. Mattamaalipinnan suojaaminen Myös mattamaalipinnan suojaaminen on oma taiteenlajinsa. Mitkään perinteiset vahat ja kiillokkeet eivät missään nimessä sovellu mattamaalipinnalle. Mattamaalipinnoille on tarjolla omia suojatuotteita, jotka eivät lisää kiiltoa eivätkä sisällä mitään pintaa hiovia tai mikronaarmuja hetkellisesti peittäviä ainesosia. Tavallisesti nämä on nimetty hyvin selkeästi esimerkiksi sanalla ”matte”, jolla englanniksi mattapintaan viitataan. Mattamaalipinnan suojaaminen on aihealueena erittäin laaja erilaisine tuotteineen ja käyttötekniikoineen. Siitä riittäisi tarinaa ihan omaan juttuunsa. Ehkä palaamme erikseen sen pariin vielä joskus. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta