13.5.2020 Ajoneuvot Jopa Toyotan ”mene ja näe” -filosofia on kovilla koronan kanssa – Akio Toyoda: ”harkitsemme uudelleen” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Corolla vastaan korona on johtanut siihen, että jopa perinteikäs japanilaisvalmistaja arvioi palkittua tuotantojärjestelmäänsä uudelleen. Toimitusjohtaja Akio Toyoda haluaakin keskittyä tuotantotapojen kehittämiseen. Toyotan toimitusjohtaja Akio Toyoda ei juuri esittelyjä kaipaa. 64-vuotias perheyhtiön kasvatti on tuonut japanilaiskonsernin johtoon inhmillisyyttä, roppakaupalla hymyä sekä aitoa rakkautta ajamista kohtaan. Maailmalla jylläävä COVID-19-viruspandemia on kuitenkin vaikuttanut myös aurinkoisen autopomon mielenlaatuun. Toyotan tehtaiden lukuisista työtapaideoista on kirjoitettu uskomaton määrä liikejohtamisen oppaita. Eräs useimmin mainittuja toyotaismeja on "Genchi-Genbutsu", joka kääntyy osapuilleen "mene ja näe". Fraasilla viitataan ajatukseen, että ongelmat ratkeavat parhaiten ja nopeiten tutkimalla niitä paikan päällä. Ei kovin monimutkaista, mutta ilmeisen tehokasta. – Me tarkastelemme nyt "Genchi-Genbutsun" olettamuksia uudelleen, kiteytti Toyoda perheyhtiönsä tulosjulkistuksen yhteydessä. Muiden autovalmistajien tavoin Toyota arvioi, että kuluvan vuosituloksen voitossa nähtäneen jopa 80 prosentin lovi koronaviruspandemiasta johtuen. Tehtaat ja autokaupat ovat kiinni, ja kuluttajat ovat ymmärrettävästi varovaisia vaikeassa työtilanteessa. Toyoda jatkoi, että on edelleen tärkeää nähdä ongelma omin silmin, mutta ilmeisimmin harmaan sävyt löytyvät ajasta ja paikasta. Viruspandemia muistuttaa Toyodan mukaan, että ehkä ei pitäisi koko aikaa matkustaa voidakseen osallistua kokouksiin. Toimitusjohtaja itse käyttää 30 prosenttia vähemmän aikaa palavereissä, ja kokouksiin liittyvät paperityöt ovat vähentyneet puoleen. – Tähän saakka tapaamani työntekijät valmistelivat materiaaleja, tai sitten joku muu valmisteli ne, ja sitten käytimme viikon tai kaksi vanhaa tietoa keskusteluissa. Nyt voin vain aloittaa videokokouksen ilman materiaaleja ja ratkaista ongelmia heti ja siltä paikalta, Toyoda kommentoi. Japanissa kasvotusten järjestettävät palaverit ja paperiset asiakirjat ovat pitäneet arvonsa reilusti länsimaita paremmin. Nyt kulttuuriin odotetaan muutosta. Jopa virallisten dokumenttien hanko-nimileimasimet ovat kärsineet arvonalennuksen ihmisten työskennellessä enemmän etänä. Japanilaisten työtapojen muutospaine on tosin ollut havaittavissa jo ennen koronaviruspandemiaa, johtuen sekä teknisestä kehityksestä että vanhan väestörakenteen aiheuttamasta työvoimapulasta. Vaikka säästynyt työaika kuluukin ilmeisimmin 87-vuotiaan autotehtaan tulevaisuutta visioidessa, ei Toyoda ole kuitenkaan valmis luopumaan "Genchi-Genbutsusta". "Mene ja näe" on yksi palkitun Toyota Production Systemin 13 teesistä. Hänen mukaansa on tärkeää keskittyä ajatuksen kantavaan ideaan: täytyy olla fiksumpi siinä, milloin ongelmat näkee henkilökohtaisesti ja milloin ne voi ratkaista etänä. Toyoda peräänkuuluttaa myös tietoa, joka on valmiina esitetyn tiedon ulkopuolista. Ja toimitusjohtaja ei ole valmis tinkimään siitä, että anteeksi pyydetään kasvotusten, silloin kun se on kriittistä. – Meidän täytyy olla rohkeita sen suhteen, mitkä tavat täytyy lopettaa, ja mitkä tavat meidän täytyy muuttaa, Toyoda kiteytti. Lähde: Automotive News Kuva: Toyota Teksti: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Tiedät heti mikä – mutta mitä Toyotan logo todella tarkoittaa? Tavoitteena Kuu ja kuuauto: Toyota ja Japanin avaruusvirasto yhteistyöhön Koeajo: Toyota GR Supra – ajamisen iloa japaniksi "Kukaan ei ole lähelläkään täyttä autonomiaa" – Toyotalla pää kylmänä Toyota varautuu myrskypilviin – "Vihaan häviämistä" Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?