13.11.2017

Kawasaki asentaa kompressoriahtimen matkapyörään – Uusi Ninja H2 SX

Kawasaki Ninja H2 SX

Kawasaki yhdistää repivän suorituskyvyn ja arkiajon helppouden uudella kompressoriahdetulla Ninja H2 SX supertourerilla.

Kawasaki kohahdutti moottoripyörämaailmaa kaksi vuotta sitten esittelemällä Ninja H2:n, joka oli ensimmäinen kompressoriahdettu tuotantomoottoripyörä. Lähes yhtä suurena yllätyksenä Kawasaki esittelee nyt kompressoriahdetun mallin myös matkapyörien luokkaan, kun Ninja H2 SX näki päivänvalon Milanon kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei katettu H2 vaan täysin uusi malli

Vaikka molemmissa on 1000-kuutioinen ahdettu rivinelosmoottori ja mallinimessä sama merkintä H2, niin kyseessä ovat täysin eri pyörät. Moottori on kokenut perusteellisia muutoksia, kun esimerkiksi sylinterikansi, männät, kampiakseli ja nokka-akselit on uusittu. Myös vaihteiston välityssuhteita on muutettu paremmin matkakäyttöön sopivaksi. Muutosten jälkeen moottori painaa kolme kiloa vähemmän. Kawasakin mukaan moottori hohtaa muutosten jälkeen vähemmän kuumuutta, mikä mahdollistaa H2:sta poiketen kokokatteen asentamisen pyörään.

Runkokaan ei ole säästynyt muutoksitta. Matkustajan ja matkatavaroiden kantamiseksi takarunko on suunniteltu uudelleen ja myös takahaarukkaa on pidennetty ajo-ominaisuuksien pysymiseksi vakaampana kuormattuna. Muutokset tuovat lisäpainoa H2:een verrattuna 18 kiloa, mutta silti Ninja H2 SX on 13 kiloa kevyempi kuin Kawasaki ZZR 1400.

Kawasaki Ninja H2 SX

Kawasaki ilmoittaa luoneensa uuden mallin tarjotakseen ajajalle uuden kokemuksen, jollaista ei ennen ole voinut saada. Suunnittelussa on painotettu ajamisen helppoutta arkiajossa, joka yhdistyy haluttaessa räväkkään suorituskykyyn. Ala- ja keskikierroksella uuden moottorin luvataan olevan H2-moottoria selvästi vahvemman, millä on tähdätty juuri jokapäiväisen ajon helppouteen. Suuresta tehosta huolimatta moottorin luvataan olevan taloudellinen, sillä kulutus on samalla tasolla yli 50 hevosvoimaa miedomman Z 1000 SX:n kanssa.

Kaksi versiota

Kawasaki tuo uudesta mallista markkinoille kaksi versiota, kun perusmalli Ninja H2 SX:n rinnalle esiteltiin SE-versio, joka lähes täydellisellä varustelulla edustaa joka suhteessa matkapyörien premium-luokkaa. SE:n vakiovarustukseen kuuluvat mm. väri-TFT-mittaristo, vakionopeussäädin, kytkimettömän vaihtamisen mahdollistava vaihdeavustin, KLCM launch control eli lähtöavustin, led-kaarrevalot, isompi tuulilasi, keskiseisontatuki ja lisäksi ulkonäköä on muokattu vieläkin tyylikkäämmäksi useilla yksityiskohdilla.

Kawasaki Ninja H2 SX

Kawasaki Ninja H2 SX

Moottori: kompressoriahdettu nelisylinterinen rivimoottori
Iskutilavuus: 998 cc
Teho: 200 hv (147 kW) / 11 000 r/min (Ram-Air 210 hv / 11 000 r/min)
Vääntö: 137,3 Nm / 9500 r/min
Vaihteisto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1480 mm
Istuinkorkeus: 835 mm
Tankin tilavuus: 19 litraa
Paino tankattuna: 256 kg (SE 260 kg)
Hinta: vahvistetaan marraskuun aikana

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat