12.10.2020

Käytetyt erikoisuudet – Alfa Romeo Arna

Alfa Romeo Arna - Tori.fi

Alfa Romeo Arna saadaan kun Japani ja Italia yhdistää autonvalmistuksen parhaan osaamisensa – siis omasta mielestään. Ainakin tämä yksilö esittelee tuota upeasti.

Naureskeltu ja pilkattu Alfa Romeo Arna yhdistää italialaisen luotettavan tekniikan japanilaiseen jännittävään muotoiluun. Voimme paljastaa heti paikalla, että resepti ei osoittautunut menestykseksi. Itse asiassa se oli niin tuhoisa, että se johti valtio-omisteisen Alfa Romeon myyntiin.

Alfa Romeo Arna - Tori.fi
Tästä kuvakulmasta on tunnistettavissa Nissan Cherry, mutta kyseessä on Alfa Romeo Arna.

Kyseessä on käytännössä Nissan Cherryn ulkokuori, kuten autoja tunteva tunnistaakin. Takapyörien tuentaa lukuun ottamatta tekniikka napattiin kuitenkin Alfasudista. Tämä tarkoitti etuakselin yhteyteen sijoitettua vastaiskumoottoria. 

Yhteistyötä aloiteltiin vuonna 1980 nimellä Alfa Romeo Nissan Autoveicoli. Tämän seurauksena syntynyt Alfa Romeo Arna esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 1983 ja vain neljä vuotta, ja noin 50 000 valmistettua autoa, myöhemmin tuotanto ajettiin alas. Auton tarinaan kannattaa tutustua tarkemmin sille pyhitetystä Moottorin Nimi muutettu -juttusarjan osasta. 

Alfa Romeo Arna ohjaamo - Tori.fi
Upeasti säilyneen yksilön etujalkatilasta on havaittavissa tehtaan suojamuovit. Kuljettajan kantapäät ovat tosin jo hieman puhkoneet haurasta muovia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Alfa Romeo Arna

Myytävä vuosimallin 1986 Alfa Romeo Arna on varsin poikkeuksellinen yksilö. Upeakuntoinen auto on täysin entisöimätön, mutta säilynyt uskomattomalla tavalla. Tehtaalla kuljetuksen ajaksi asennetut suojamuovit ovat edelleen paikallaan etulattialla, vaikkakin hieman haperossa kunnossa yli 30 vuoden jälkeen.

Alfa Romeo Arna - Tori.fi
Mittarilukemaksi ilmoitettu 70 000 kilometriä on helppo uskoa auton olemuksen perusteella.

Yksilö kerrotaan myydyn uutena Alfa Romeon kotimaassa Italiassa, josta se on kulkeutunut Ruotsin kautta Suomeen. Tästä kaikesta historiasta löytyy myös dokumentaatio. Auto on museorekisteröity. 

Mittarilukemaksi on ilmoitettu matala 70 000 kilometriä, joka osaltaan selittää hienoa kuntoa. Museorekisteröinti tarkoittaa harvennettua katsastusväliä ja seuraavan kerrotaan olevan edessä syyskuun lopulla vuonna 2021. 

Aiemmin mainittu Alfa Romeon nelisylinterinen bokserimoottori on on tässä tapauksessa tilavuudeltaan hieman vajaat 1,2-litraa eli malliston pienin vaihtoehto, mutta neliapila löytyy silti konehuoneesta. Tuo tarkoittaa tässä vuosimallissa yli 60 hevosvoimaa tehoa, mutta alle 100 newtonmetriä vääntöä. Käsivalintainen vaihteisto tarjoaa 5 pykälää.

Hopeanharmaa metalliväri ei tee autosta yhtään jännittävämpää, mutta keskittää kaiken huomion niihin muotoihin mitä mukana on. Runsas mustien muoviosien käyttö luo kontrastia vaalealle maalipinnalle. Sama teema jatkuu myös vanteiden puolella, joten kyseessä on koherentti kokonaisuus.

Sisätilojen puolella on jännittävästi harmaata ja mustaa – vai voisiko verhoilusta löytää jopa sinertäviä sävyä. Ainakin ilme on yhtenäinen alusta loppuun asti. Kolmipuolainen ratti on suorastaan tyylikäs ja ovaalit mittaristot persoonalliset. 

Ostajalle luvataan toimittaa tehtaan korjaamokäsikirja, alkuperäisiä esitteitä sekä Alfa Romeon aikanaan Italian lehdistölle jakama tiedote valokuvineen. Samoin kaupantekijäisiksi löytyy Mobilisti 2000 ja Autobild -lehden numerot, joissa tämä kyseinen autoyksilö esiintyy. Mielenkiintoinen auto kaipaa mielenkiintoista omistajaa.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi 

Luetuimmat