12.10.2020 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Alfa Romeo Arna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo Arna saadaan kun Japani ja Italia yhdistää autonvalmistuksen parhaan osaamisensa – siis omasta mielestään. Ainakin tämä yksilö esittelee tuota upeasti. Naureskeltu ja pilkattu Alfa Romeo Arna yhdistää italialaisen luotettavan tekniikan japanilaiseen jännittävään muotoiluun. Voimme paljastaa heti paikalla, että resepti ei osoittautunut menestykseksi. Itse asiassa se oli niin tuhoisa, että se johti valtio-omisteisen Alfa Romeon myyntiin.Tästä kuvakulmasta on tunnistettavissa Nissan Cherry, mutta kyseessä on Alfa Romeo Arna.Kyseessä on käytännössä Nissan Cherryn ulkokuori, kuten autoja tunteva tunnistaakin. Takapyörien tuentaa lukuun ottamatta tekniikka napattiin kuitenkin Alfasudista. Tämä tarkoitti etuakselin yhteyteen sijoitettua vastaiskumoottoria. Yhteistyötä aloiteltiin vuonna 1980 nimellä Alfa Romeo Nissan Autoveicoli. Tämän seurauksena syntynyt Alfa Romeo Arna esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 1983 ja vain neljä vuotta, ja noin 50 000 valmistettua autoa, myöhemmin tuotanto ajettiin alas. Auton tarinaan kannattaa tutustua tarkemmin sille pyhitetystä Moottorin Nimi muutettu -juttusarjan osasta. Upeasti säilyneen yksilön etujalkatilasta on havaittavissa tehtaan suojamuovit. Kuljettajan kantapäät ovat tosin jo hieman puhkoneet haurasta muovia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Alfa Romeo ArnaMyytävä vuosimallin 1986 Alfa Romeo Arna on varsin poikkeuksellinen yksilö. Upeakuntoinen auto on täysin entisöimätön, mutta säilynyt uskomattomalla tavalla. Tehtaalla kuljetuksen ajaksi asennetut suojamuovit ovat edelleen paikallaan etulattialla, vaikkakin hieman haperossa kunnossa yli 30 vuoden jälkeen.Mittarilukemaksi ilmoitettu 70 000 kilometriä on helppo uskoa auton olemuksen perusteella.Yksilö kerrotaan myydyn uutena Alfa Romeon kotimaassa Italiassa, josta se on kulkeutunut Ruotsin kautta Suomeen. Tästä kaikesta historiasta löytyy myös dokumentaatio. Auto on museorekisteröity. Mittarilukemaksi on ilmoitettu matala 70 000 kilometriä, joka osaltaan selittää hienoa kuntoa. Museorekisteröinti tarkoittaa harvennettua katsastusväliä ja seuraavan kerrotaan olevan edessä syyskuun lopulla vuonna 2021. Aiemmin mainittu Alfa Romeon nelisylinterinen bokserimoottori on on tässä tapauksessa tilavuudeltaan hieman vajaat 1,2-litraa eli malliston pienin vaihtoehto, mutta neliapila löytyy silti konehuoneesta. Tuo tarkoittaa tässä vuosimallissa yli 60 hevosvoimaa tehoa, mutta alle 100 newtonmetriä vääntöä. Käsivalintainen vaihteisto tarjoaa 5 pykälää.Hopeanharmaa metalliväri ei tee autosta yhtään jännittävämpää, mutta keskittää kaiken huomion niihin muotoihin mitä mukana on. Runsas mustien muoviosien käyttö luo kontrastia vaalealle maalipinnalle. Sama teema jatkuu myös vanteiden puolella, joten kyseessä on koherentti kokonaisuus. Sisätilojen puolella on jännittävästi harmaata ja mustaa – vai voisiko verhoilusta löytää jopa sinertäviä sävyä. Ainakin ilme on yhtenäinen alusta loppuun asti. Kolmipuolainen ratti on suorastaan tyylikäs ja ovaalit mittaristot persoonalliset. Ostajalle luvataan toimittaa tehtaan korjaamokäsikirja, alkuperäisiä esitteitä sekä Alfa Romeon aikanaan Italian lehdistölle jakama tiedote valokuvineen. Samoin kaupantekijäisiksi löytyy Mobilisti 2000 ja Autobild -lehden numerot, joissa tämä kyseinen autoyksilö esiintyy. Mielenkiintoinen auto kaipaa mielenkiintoista omistajaa.Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 16.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Armi Ratiankin aikoinaan ohjastama Porsche 911 S Targa 69 LWB 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla