24.8.2020

Käytetyt erikoisuudet – Fiat Ritmo 85 S Cabriolet

Fiat Ritmo 85 S Cabriolet - Tori.fi

Futuristisesti muotoiltu Fiat Ritmo 85 S Cabriolet edusti 70-luvulla tulevaisuudennäkymiä. Nykyään kyseessä on harvinaiseksi käyvä erikoisuus.

Fiat Ritmo 85 S Cabriolet edustaa tuotannon puolivälin tienoita ja moottorivalikoiman tehokkainta päätä TC-mallien alapuolelta. Aiemmin juttusarjassamme esiintynyt Peugeot 205 CTI omaa monia samanlaisia ominaisuuksia ja saattaisi olla jopa tällä hetkellä vaihtoehto käytettyjen autojen markkinoilla. Tällä kertaa Käytetyt erikoisuudet suuntaa kuitenkin Italiaan. 

Fiat Ritmo 85 S Cabriolet etuvasen - Tori.fi
Fiat Ritmo 85 S Cabriolet on 70- ja 80-lukujen taitteen mielenkiintoisella muotoilulla varustettu avoauto kauniiden kesäpäivien nautiskeluun.

Fiat Ritmo esiteltiin vuonna 1978 Torinon autonäyttelyssä. Samassa Fiat 128 tuli korvatuksi uudemmalla, muodin mukaisella, viistoperällä. Ritmoa tarjottiin tuotantonsa aikana kolmena eri korimallina: kolmiovisena, viisiovisena ja avokorisena.

Vuonna 1974 esitelty Volkswagen Golf oli jo ehtinyt mullistamaan pienten perheautojen markkinat Euroopassa. Kaikki autonvalmistajat seurasivat tietenkin tätä trendiä parhaansa mukaan aivan kuten nykyään pienten katumaastureiden tarjonta on räjähtänyt käsiin. Juttusarjassamme vieraillut Talbot Horizon voitti vuoden auto Euroopassa -tittelin vuonna 1979 Ritmon sijoittuessa toiseksi.

Fiat Ritmo 85 S Cabriolet ohjaamo - Tori.fi
Ritmo nautti muissa versioissa vahvasti automatisoidusta tuotannosta, mutta Bertonen valmistama avomalli viimeisteltiin käsityönä.

Fiat mainosti suuresti Ritmon tuotantoa. Ritmo valmistettiin automaatioasteeltaan edistyksellisellä Cassinon tehtaalla Robogate-järjestelmän avulla – valitettavasti mainoslause ”handbuilt by robots” sai ikävän maun laadun jäätyä hieman kyseenalaiseksi. Kymmenen vuoden aikana valmistettiin lähes 1,8 miljoonaa Ritmoa.

Fiat Ritmo 85 S Cabriolet etuoikea - Tori.fi
Bertone 138 AS tai Fiat Ritmo 85 S Cabriolet on viikon Käytetty erikoisuus. Hiljattain maahan tuotu auto on myynti-ilmoituksen mukaan jo rekisteröintikatsastettu Suomeen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Fiat Ritmo 85 S Cabriolet

Bertonen valmistama Fiat Ritmo 85 S Cabriolet edustaa malliston mielenkiintoisempaa päätä. Osa kutsuu mallia tunnuksella Bertone 138AS. Myynnistä löytämämme yksilön mittarilukemaa ei ole ilmoitettu eikä autolla ole myynti-ilmoituksen kuvissa tai tiedoissa kirjoitushetkellä vielä Suomen rekisteritunnusta.

Fiat Ritmo 85 S Cabriolet ratti - Tori.fi
Ritmo on mielenkiintoinen kokonaisuus, jonka vuosimalli jää vielä hieman kysymysmerkiksi. Sisätiloista löytyy skorpionilogolla varustettu ratti.

Auton tiedot ovat varsin vajavaiset, mutta herättävät silti ihmetystä. Auton vuosimalliksi on merkitty myynti-ilmoitukseen 1983. Käsittääksemme Ritmo sai kuitenkin perinteisemmän nelilampuin varustetun keulan jo loppuvuodesta 1982 eli juurikin mallivuodelle 1983. Tämä yksilö on varustettu vielä vanhemmalla alkuperäisellä kaksivaloisella keulalla.  

Muumimammakeulassa on mustasta muovista valmistettu puskuri, joka sopii hyvin takapuskurin ja katon kanssa yhteen. Ulkoväri on marjapuuroa muistuttava murrettu punainen ja vanteet näyttävät juuri siltä kuin tähän autoon kuuluukin. 

Fiat Ritmo 85 S Cabriolet istuin - Tori.fi
Tyylikkäät istuimet lienevät sisätilojen parasta antia. Istuimien lisäksi myös muiden pintojen ilme on siisti myynti-ilmoituksen lupailujen mukaisesti.

Sisätilojen puolella silmä kiinnittyy välittömästi komeisiin istuimiin. Tyylikkäät jakkarat tarjonnevat myös kattavasti sivuttaistukea. Kolmipuolaisen ohjauspyörän keskiöstä löytyy Abarthille kuuluva skorpioni, mutta muuten sisätilat ovat varsin hillityt.

Abarthin huippuosaamista ei löydy pellin alta, sillä moottorina merkintä 85 tarkoittaa 1,5-litraista ja juurikin 85-hevosvoimaista nelisylinteristä bensiinimoottoria. Se tarjoaa lähes 120 newtonmetriä vääntöä, joten nykyliikenteen mukana silläkin pärjää aivan hyvin. Eihän Ritmo paina edes avomallina yhtä kokonaista tonnia. 

Fiat Ritmo 85 S Cabriolet moottori - Tori.fi
Nelisylinterinen 1,5-litrainen moottori on tehonsa mukaisesti moottorimerkinnältään 85.

Tämä Fiat Ritmo 85 S Cabriolet kehutaan myynti-ilmoituksessa lähes täysin ruosteettomaksi ja siistikuntoiseksi. Kyseessä on tuontiauto, jolle on juuri saatu katsastus ja verotuspäätös. Ajolupa siis löytyy ja Ritmon luvataan olevan täysin käyttökuntoinen, vaikka 12 vuoden seisotus vaatinee jonkinlaista herkistelyä.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi

Luetuimmat