14.2.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: mikrohuomioita ergonomiasta – Polestar 2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sää pysyy jälleen Polestar 2:n ulkopuolella, joten keskitymme tällä kertaa ergonomian pikkuruisiin huomioihin. Edellisellä kerralla valittelimme Polestar 2:n räjähtäneestä ikkunasta, joka haittasi erityisesti auton sääkelpoisuutta. Kiitos myös palautteesta lasiasiaan liittyen. Lasi on nyt vaihdettu ja tapaus on auton puolesta muisto vain, joten keskitymme tällä kertaa rehelliseen valittamiseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Instrumentti cluster Aloitetaan mittaristosta. Osa lukijoista on huomauttanut, että miksi muuten suomenkielisessä autossa mittariston tekstit ovat englanniksi. Teknisiä laitteita englanniksi käyttävänä asia ei juuri vaivaa allekirjoittanutta, mutta kielisekamelska tuntuu huolimattomuudelta. Suurempi ärsytys mittaristossa on toimintamatkaa ilmoittava Range-lukema, sillä se on suorastaan koodattu uskomaan, että autolla pääsee 400 kilometriä täydellä akulla. Tästä suoraan johdannaisena auto laskee, että 10% varausta merkitsee 40 kilometrin ajoa ja 1% 4 kilometrin ajoa. Pelastava puoli on, että Polestarin kulutus ei kasva holtittomasti kevyissä talvioloissakaan, joten lukema on enempi vähempi oikein, erityisesti kun sitä oppii tulkitsemaan. Tarkempaa toimintamatka-arviota varten kannattaa tutkailla tietoviihdejärjestelmän toimintamatka-avustinta, joka reagoi lyhyellä viiveellä ajotilanteen kulutukseen. Vipuja ja painikkeita Muutama muu mikrohuomio koskee painikkeita. Jostain syystä Polestar on päättänyt, että auton hätävilkkujen painike on vaihdekepin edessä kuljettajan puolella ja lasien lämpönapit apukuljettajan puolella. Painikkeet myös käännetään toisin päin oikeanpuoleisen ohjauksen kohdalla, joten kyse on tietoisesta päätöksestä. Tästä seuraa, että kosketusnäyttöä käytettäessä kättä saattaa lepuuttaa hätävilkkujen painikkeen päällä. Eikä näytön kotipainikkeen laittaminen näytön kehykseen pienenä kohoumana ole asia, joka tulisi intuitiivisesti mieleen juuri kellekään. Ja miksi ihmeessä keulassa on säilytystilaa auton tarvikkeille, kuten paikkaussarjalle, varoituskolmiolle ja latauskaapeleille, mutta keulatilan avaaminen tapahtuu kuljettajan jalkatilassa olevalla vivulla? Lisäksi vaihdevalitsin voisi olla pienempikin, onneksi äänenvoimakkuudelle on kunnon rulla ja takalasi pysyy yllättävän puhtaana pyyhkimen puuttumisesta huolimatta. Kevättä kohti Polestar 2:n käyttötesti on tässä vaiheessa hiukan yli puolivälin ja auton kanssa eläminen on ollut pääosin miellyttävän yksinkertaista. Monen käyttäjän käyttötestissämme pienet ergonomia-asiat nimittäin tuppaavat monistumaan, sillä pieniä huomioita kuljetetaan auton mukana kertomalla niistä yleensä suullisesti avaimia luovutettaessa. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Eetu Kokkonen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 9.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 takatalvessa ja kehityksen kärjessä 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille