14.2.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: mikrohuomioita ergonomiasta – Polestar 2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sää pysyy jälleen Polestar 2:n ulkopuolella, joten keskitymme tällä kertaa ergonomian pikkuruisiin huomioihin. Edellisellä kerralla valittelimme Polestar 2:n räjähtäneestä ikkunasta, joka haittasi erityisesti auton sääkelpoisuutta. Kiitos myös palautteesta lasiasiaan liittyen. Lasi on nyt vaihdettu ja tapaus on auton puolesta muisto vain, joten keskitymme tällä kertaa rehelliseen valittamiseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Instrumentti cluster Aloitetaan mittaristosta. Osa lukijoista on huomauttanut, että miksi muuten suomenkielisessä autossa mittariston tekstit ovat englanniksi. Teknisiä laitteita englanniksi käyttävänä asia ei juuri vaivaa allekirjoittanutta, mutta kielisekamelska tuntuu huolimattomuudelta. Suurempi ärsytys mittaristossa on toimintamatkaa ilmoittava Range-lukema, sillä se on suorastaan koodattu uskomaan, että autolla pääsee 400 kilometriä täydellä akulla. Tästä suoraan johdannaisena auto laskee, että 10% varausta merkitsee 40 kilometrin ajoa ja 1% 4 kilometrin ajoa. Pelastava puoli on, että Polestarin kulutus ei kasva holtittomasti kevyissä talvioloissakaan, joten lukema on enempi vähempi oikein, erityisesti kun sitä oppii tulkitsemaan. Tarkempaa toimintamatka-arviota varten kannattaa tutkailla tietoviihdejärjestelmän toimintamatka-avustinta, joka reagoi lyhyellä viiveellä ajotilanteen kulutukseen. Vipuja ja painikkeita Muutama muu mikrohuomio koskee painikkeita. Jostain syystä Polestar on päättänyt, että auton hätävilkkujen painike on vaihdekepin edessä kuljettajan puolella ja lasien lämpönapit apukuljettajan puolella. Painikkeet myös käännetään toisin päin oikeanpuoleisen ohjauksen kohdalla, joten kyse on tietoisesta päätöksestä. Tästä seuraa, että kosketusnäyttöä käytettäessä kättä saattaa lepuuttaa hätävilkkujen painikkeen päällä. Eikä näytön kotipainikkeen laittaminen näytön kehykseen pienenä kohoumana ole asia, joka tulisi intuitiivisesti mieleen juuri kellekään. Ja miksi ihmeessä keulassa on säilytystilaa auton tarvikkeille, kuten paikkaussarjalle, varoituskolmiolle ja latauskaapeleille, mutta keulatilan avaaminen tapahtuu kuljettajan jalkatilassa olevalla vivulla? Lisäksi vaihdevalitsin voisi olla pienempikin, onneksi äänenvoimakkuudelle on kunnon rulla ja takalasi pysyy yllättävän puhtaana pyyhkimen puuttumisesta huolimatta. Kevättä kohti Polestar 2:n käyttötesti on tässä vaiheessa hiukan yli puolivälin ja auton kanssa eläminen on ollut pääosin miellyttävän yksinkertaista. Monen käyttäjän käyttötestissämme pienet ergonomia-asiat nimittäin tuppaavat monistumaan, sillä pieniä huomioita kuljetetaan auton mukana kertomalla niistä yleensä suullisesti avaimia luovutettaessa. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Eetu Kokkonen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: sähkörintamalta ei mitään uutta – Volvo EX30 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan