14.2.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: mikrohuomioita ergonomiasta – Polestar 2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sää pysyy jälleen Polestar 2:n ulkopuolella, joten keskitymme tällä kertaa ergonomian pikkuruisiin huomioihin. Edellisellä kerralla valittelimme Polestar 2:n räjähtäneestä ikkunasta, joka haittasi erityisesti auton sääkelpoisuutta. Kiitos myös palautteesta lasiasiaan liittyen. Lasi on nyt vaihdettu ja tapaus on auton puolesta muisto vain, joten keskitymme tällä kertaa rehelliseen valittamiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyInstrumentti clusterAloitetaan mittaristosta. Osa lukijoista on huomauttanut, että miksi muuten suomenkielisessä autossa mittariston tekstit ovat englanniksi. Teknisiä laitteita englanniksi käyttävänä asia ei juuri vaivaa allekirjoittanutta, mutta kielisekamelska tuntuu huolimattomuudelta.Suurempi ärsytys mittaristossa on toimintamatkaa ilmoittava Range-lukema, sillä se on suorastaan koodattu uskomaan, että autolla pääsee 400 kilometriä täydellä akulla. Tästä suoraan johdannaisena auto laskee, että 10% varausta merkitsee 40 kilometrin ajoa ja 1% 4 kilometrin ajoa. Pelastava puoli on, että Polestarin kulutus ei kasva holtittomasti kevyissä talvioloissakaan, joten lukema on enempi vähempi oikein, erityisesti kun sitä oppii tulkitsemaan.Tarkempaa toimintamatka-arviota varten kannattaa tutkailla tietoviihdejärjestelmän toimintamatka-avustinta, joka reagoi lyhyellä viiveellä ajotilanteen kulutukseen.Vipuja ja painikkeitaMuutama muu mikrohuomio koskee painikkeita. Jostain syystä Polestar on päättänyt, että auton hätävilkkujen painike on vaihdekepin edessä kuljettajan puolella ja lasien lämpönapit apukuljettajan puolella. Painikkeet myös käännetään toisin päin oikeanpuoleisen ohjauksen kohdalla, joten kyse on tietoisesta päätöksestä.Tästä seuraa, että kosketusnäyttöä käytettäessä kättä saattaa lepuuttaa hätävilkkujen painikkeen päällä. Eikä näytön kotipainikkeen laittaminen näytön kehykseen pienenä kohoumana ole asia, joka tulisi intuitiivisesti mieleen juuri kellekään.Ja miksi ihmeessä keulassa on säilytystilaa auton tarvikkeille, kuten paikkaussarjalle, varoituskolmiolle ja latauskaapeleille, mutta keulatilan avaaminen tapahtuu kuljettajan jalkatilassa olevalla vivulla?Lisäksi vaihdevalitsin voisi olla pienempikin, onneksi äänenvoimakkuudelle on kunnon rulla ja takalasi pysyy yllättävän puhtaana pyyhkimen puuttumisesta huolimatta.Kevättä kohtiPolestar 2:n käyttötesti on tässä vaiheessa hiukan yli puolivälin ja auton kanssa eläminen on ollut pääosin miellyttävän yksinkertaista. Monen käyttäjän käyttötestissämme pienet ergonomia-asiat nimittäin tuppaavat monistumaan, sillä pieniä huomioita kuljetetaan auton mukana kertomalla niistä yleensä suullisesti avaimia luovutettaessa.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle