26.9.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Toyota Corolla Crossin etäkäynnistys on kätevä, mutta vain 2 minuutiksi Teksti Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Corolla Cross -käyttötestiautossamme on erittäin käytännöllinen varuste, jota ei kuitenkaan saa lain mukaan varsinaisesti käyttää. Autotoimittajan työssä siirtymä polttomoottoriautosta sähköautoon – ja toisin päin – on jatkuvaa arkipäivää. Ensin mainittu muutos edellytti aikanaan meille käyttötestaajille runsaasti opeteltavaa, mutta sittemmin elämä sähköautojen kanssa on sujunut rutiininomaisemmin, eikä polttomoottoriautoa ole enää kaivannut kuin korkeintaan halki Suomen suuntaavilla siivuilla – jos niilläkään. Toisin päin tapahtuva siirtymä, siis sähköautosta polttomoottoriautoon, onkin sitten vielä mielenkiintoisempi, minkä olemme Toyota Corolla Cross -käyttötestiautosta ehtineet jo useammastakin kulmasta kokea. Kulutus–toimintamatka-akselin muutosten ohella sähköautosta jää kaipaamaan tiettyjä ominaisuuksia ja varusteita, ja näistä ehkä tärkeimpänä etäviilennystä ja -lämmitystä. Nämä älypuhelimen sovelluksella käynnistettävät toiminnot varmistavat, että talvipakkasilla laseja ei tarvitse juuri raapata, ja kesäkuumalla sisätilat voi ilmastoida miellyttäväksi ennen ajoon lähtöä – oli auto sitten latauspiuhan päässä tai ei. Ja kaikki tämä ilman ylimääräisiä paikallispäästöjä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Varuste, joka unohtui Koska Corolla Crossimme on niin kutsutusti itselataava hybridi eli sähköpuolen tarkoitus on vain avustaa bensiinimoottoria, eikä auton varustukseen kuulu myöskään polttonestekäyttöistä lisälämmitintä, etälämmitystoiminnotkin luonnollisesti puuttuvat. Vai puuttuvatko? Jo käyttötestin lähtöviivalla Toyotan maahantuojan edustaja nimittäin vihjaisi, että automme varustukseen sisältyy myös etäkäynnistys, jolla moottorin saa startattua juuri älypuhelinsovelluksen välityksellä. MyT Toyota -applikaationhan aktivoimme heti alkumetreillä, jotta saimme muun muassa navigaattorin käyttöön. Etäkäynnistys kuitenkin hautautui muiden kiireiden alle, eikä sitä alkukesän leudoilla keleillä tullut mieleen kokeilla – kunnes eräänä helteisenä lauantaina muistin asian kävellessäni autolle päin. Askelia oli tuossa vaiheessa otettu jo siihen malliin, että hiki virtasi kesähatun alla, joten mustaan japanilaissaunaan istahtaminen ei varsinaisesti houkutellut. Niinpä kaivoin kännykän taskusta, aktivoin sovelluksen ja painoin puhaltimen kuvakkeella varustettua ”nappulaa”. Ruudulle avautui ilmastointi-valikko, missä voi asettaa matkustamon lämpötilan +18 ja +29 asteen välille, määrätä lämmityksen keston joko 10, 15 tai 20 minuutin mittaiseksi sekä kytkeä tuuli- ja/tai takalasien sulatukset päälle. Valitsin 21 asteen lämpötilan ja napautin sen kummemmin miettimättä seuraavan sivun alalaidasta löytynyttä punaista Laita PÄÄLLE -painiketta: sovellus ilmoitti siirtyneensä käynnistämään ilmastointia, ja hetken odottelun jälkeen ”Autosi ilmastointi on kytketty” -saatesanat kertoivat etäkäytön onnistuneen. Kävelymatkaa parkkipaikalle ei ollut enää kovin paljon, joten hieman jo sadattelin mielessäni, miksen kytkenyt viilennystä päälle jo aikaisemmin. Toisaalta: tulisipa testattua, minkätehoinen varuste on juuri ilmastoinnin alkuhetkillä, jolloin auto on kaikkein kuumimmillaan. Vajaan kymmenen minuutin päästä saavuin auringon alla paahtuneen Toyotan luokse, ja kuuloetäisyyden päässä ryhdyin höristelemään käyntiääntä. Ja toden totta, moottori pörisi kuin pörisikin itsekseen, ja autoon siirtyminen vahvisti, että matkustamon lämpötila oli ehtinyt pudota miellyttäväksi. Siitä olikin sitten helppo liittyä liikenteeseen, eikä tavanomaista sivuikkunoiden avausrituaalia – jolla ylimääräisen kuuman ilman saa tuuletettua tehokkaasti ulos – tällä kertaa tarvittu. Kätevä – paitsi että ei Siis erittäin kätevä varuste, jota tulisin tästedes varmasti käyttämään joka ikisenä vähänkin lämpimämpänä kesäpäivänä, eikö niin? No, reaalimaailma osoittautui tässäkin tapauksessa raadollisemmaksi. Siinä töihin ajaessani mieleen nimittäin välkähti eräs kiusallinen asia: tyhjäkäyntirajoitus. Takaisin toimistolla mainitsin asiasta pykäläviidakkoon perehtyneelle kollegalleni, joka vahvisti äskeiset touhuni yksiselitteisen laittomiksi. Tieliikennelain 55. pykälässä kun todetaan näin: Moottorikäyttöisen ajoneuvon tarpeettoman joutokäynnin kielto Polttomoottorikäyttöisen ajoneuvon moottoria ei saa pitää käynnissä kahta minuuttia pidempään, jos ajoneuvo seisoo muusta syystä kuin pakollisen liikenne-esteen vuoksi. Moottoria saa kuitenkin pitää käynnissä ennen ajoon lähtemistä enintään neljä minuuttia, jos pakkasta on enemmän kuin 15 celsiusastetta. Moottoria saa lisäksi pitää käynnissä ennen liikkeelle lähtemistä tai ajoneuvolla tai koneella tehtävän työn alkamista ajoneuvon tai koneen toimintavalmiiksi saattamiseen tarvittavan ajan. (17.12.2020/1040) Edellä 1 momentissa tarkoitettu kielto ei koske ajoneuvoa, jonka pääasiallinen käyttötarkoitus tai pääasiallisen käyttötarkoituksen edellyttämä lisälaite edellyttää moottorin pitämistä käynnissä. Edellä 1 momentissa tarkoitettu kielto ei koske ajoneuvolain 6 luvussa tarkoitetun katsastuksen osana toimitettavaan pakokaasumittaukseen odottavaa ajoneuvoa. Noissa lain sallimissa rajoissa on siis pysyttävä myös Corolla Crossimme kanssa – valitettavasti. Valvovan tahon kun on mahdotonta tietää, onko tyhjäkäyntiä käyvä auto jätetty käymään vai etäkäynnistetty. Tulin siis tuona hellepäivänä huomaamattani rikkoneeksi lakia – siitä syvät pahoittelut, mutta menköön vaikka tieteen, tai ainakin testaamisen, nimiin. Corolla Cross -käyttäjän on joka tapauksessa itse huomioitava kyseinen rajoitus, ettei vain tule käyttäneeksi autoaan tyhjäkäynnillä liian pitkään – niin kiusallisen miellyttävää kuin se helteellä tai pakkasella olisikin. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Jussi Saarinen Lue lisää Kaikki artikkelit 20.5.2024 Ajoneuvot Jaguarin ensimmäisen maasturin tuotanto loppuu 90-vuotisjuhlamalliin – niin, siis koko Jaguarin 90-vuotisjuhlamalliin 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 9.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 takatalvessa ja kehityksen kärjessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Autoilu Traficomin ajoneuvorekisterin tietovuoto: jos luovutuskielto, säästyit ongelmalta 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle