25.1.2023 Ajoneuvot Kia nousi 18 vuodessa Suomen 3. rekisteröidyimmäksi automerkiksi – näin se tapahtui Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka Kia jäi tavoitteistaan Suomessa vuonna 2022, se ylsi ennätykselliseen markkinaosuuteen. Kia on noussut uusien autojen ensirekisteröintitilastoissa Suomessa 3. suosituimmaksi automerkiksi. Tämä on tapahtunut 18 vuoden aikana, sillä Kia-merkkisiä autoja on myyty Suomessa vuodesta 2004. Jo parin ensimmäisen Suomi-vuotensa jälkeen Kia nousi ensirekisteröinneissä Suomessa 20 rekisteröidyimmän automerkin joukkoon. Markkinaosuuden kasvu on jatkunut vuosi vuodelta, mutta varsinkin vuodesta 2018 saakka Kian marssi kohti podiumia on ollut hurjaa. Vuonna 2018 Kian markkinaosuus oli 5,3 prosenttia, mutta päättyneenä vuonna jo peräti 8,6 prosenttia. Vuosina 2019, 2020 ja 2021 Kia napsi markkinaosuuttaan suuremmaksi vuosi vuodelta noin yhden prosenttiyksikön verran per vuosi. – On aika huima tarina nousta 18 vuoden aikana vuoden kolmanneksi eniten rekisteröidyimmäksi automerkiksi, Kia Finlandin PR Manager Mikko Autio sanoo. Kian lisäksi markkinaosuuttaan kasvattivat viime vuonna esimerkiksi Toyota, Volvo, Mercedes-Benz, BMW, Nissan ja Tesla. Markkinaosuus puolestaan pieneni muun muassa Skodalla, Volkswagenilla, Audilla, Opelilla ja Hyundailla. Skodaa, Volkswagenia ja Audia valmistava Volkswagen-konserni ainakin kärsi suurista toimitusongelmista maailmantilanteen vuoksi. Kiallakin oli toki vaikeaa, mutta Kia Finlandin mukaan autoja saatiin toimitettua suhteellisen hyvin asiakkaille. Maailmantilanteen vuoksi Kialla Suomessa ei kuitenkaan päästy vuoden 2021 jälkeen asetettuihin tavoitteisiin esimerkiksi autojen kappalemääräisissä rekisteröinneissä. Kialla ensirekisteröintien kumulatiivinen muutos vuodesta 2021 vuoteen 2022 oli 13,9 prosenttia miinusmerkkinen, kun monilla muilla merkeillä ensirekisteröinnit laskivat 20 prosenttia, joillain merkeillä jopa lähes 35 prosenttia edellisestä vuodesta. – Joissain automalleissa mitä tehtaan kanssa oli sovittu, emme saaneet niitä määriä, Kian Finlandin Brand Director Rami Kittilä sanoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laaja mallisto avainasemassa Kialla uskotaan, että yksi menestyksen salaisuus on laaja mallisto. – Kialta löytyy jokaiseen hintakategoriaan ja jokaiselle käyttäjälle auto. Lisäksi kaikki voimalinjat ovat edustettuina, Sales and Product Manager Kalle Kaura sanoo. Kialla on tällä hetkellä mallistossa reilusti yli toistakymmentä automallia. Esimerkiksi Vuoden autoksi Suomessa valittu Kia Niro on saatavilla niin täyshybridinä, ladattavana hybridinä kuin täyssähköautonakin. – Lisäksi esimerkiksi pienten autojen A-segmentistä on jäänyt monia merkkejä pois, tai on tarjolla vain täysssähköauto. Mutta tässäkin segmentissä polttomoottorille on edelleen kysyntää hinnan vuoksi, Kalle Kaura sanoo. A-segmentin osuus kokonaismarkkinasta on pieni. Mutta kun onnistuu laajan malliston avulla napsimaan pieniä osuuksia sieltä täältä, niistä syntyy suurempi volyymi. Kauran käyttämässä A-segmentin esimerkissä Kia oli Picanto-mallillaan viime vuonna ykkönen Suomessa halliten yli kolmannesta kyseisestä segmentistä. Muutenkin Kia napsi osuuksia sieltä täältä, sillä oli vuonna neljä automallia 30 eniten rekisteröidyimmän mallin joukossa. Maailmallakin meni hyvin Myös maailmalla Kian vuosi 2022 oli hyvä. Kia teki globaalin myyntiennätyksen myymällä yli 2,9 miljoonaa autoa. Myynti kasvoi 4,6 prosenttia. Suosituin malli Kialla koko maailmassa viime vuonna oli Sportage, niitä myytiin yhteensä 452 000 kappaletta. Euroopassa Kian myynti kasvoi viime vuonna 7,9 prosenttia ja sillä saavutettiin koko Euroopassa 4,9 prosentin markkinaosuus. Kialla ei haluta jättää marssia tähän, vaan tavoitteet ovat entistä korkeammalla. Globaali myyntitavoite Kialla vuonna 2023 on 3,2 miljoonaa autoa. Luonnollisesti myös Suomessa markkinaosuutta Kialla hamutaan lisää. – Haemme tälle vuodelle noin 10 prosentin kasvua, Rami Kittilä sanoo vuoden 2023 tavoitteesta. Kia tavoitteena Suomessa on tänä vuonna siirtyä seuraavalla prosenttiluvulle, eli saavuttaa yhdeksän prosentin markkinaosuus. Kittilän mukaan markkinaosuuden kasvattamiseen ei hirveitä poppakonsteja tarvita, vaan perinteiset keinot pätevät hyvin. Perälauta ei saa missään tapauksessa vuotaa. – Kyky kasvaa on sitä, että voitetaan asiakkuuksia – pidetään vanhat asiakkaamme, saamme heistä suosittelijoita – ja saamalla samanaikaisesti lisää uusia asiakkaita käytettyjen autojen parista ja voittamalla niitä kilpailijoilta, Kittilä kiteyttää. Yksi keino, miten Kialla voidaan tavoitteisiin tänä vuonna päästä, on yritysmyynti. Uusia lanseerauksia ei Kialla ole kuin yksi kuluvalle vuodelle ja paikasta auringossa täytyy taistella olemassa olevalla mallistolla. Kun ensirekisteröinnit palastellaan kahteen eri ryhmään, yksityisille henkilöille myytyihin autoihin ja niin sanottuihin yritysautoihin, Kialla on yrityspuolella vielä tekemistä. Yksityisten hankkimien autojen tilastossa Kia on Toyotan jälkeen heti toisena, ja sillä on vielä muutaman prosentin etumatka kolmantena olevaan Volkswageniin, mutta yritysautotilastossa Kia on vasta seitsemäntenä. Edellä ovat Toyota, Skoda, Volkswagen, Volvo, BMW sekä Mercedes-Benz. Kian jälkeen kahdeksantena niskaan hengittää Audi ja yhdeksäntenä Opel. Fordille on jätetty kymmenes sija. – Yrityspuolella Kian malliston sähköisyys sekä malliston pienet co2-päästöt mahdollistavat, että yrityspuolelta pystymme saamaan lisää markkinaosuutta, Mikko Autio sanoo. Kian alkanut vuosi jää hyvin pitkälti olemassa olevan malliston varaan. Vanhoja malleja päivitetään, eikä uusia lanseerauksia ole tälle vuodelle tulossa kuin yksi. Se on EV9-malli eli isokokoinen täyssähköinen SUV, joten sillä Kia ei saavuttane kovin suurta volyymia. Kian EV9:n lanseerausaikataulu on tällä hetkellä suunniteltu vuoden loppuun, marraskuulle. Google kertoo myös menestyksestä Kia otti jo vuonna 2006 käyttöön seitsemän vuoden takuun autoissaan ja se on eittämättä yksi menestyksen syy, myös monet muut automerkit ovat sen jälkeen pidentäneet takuitaan. Pitkää takuuta käytetään myös muutenkin markkinoinnin välineenä, Kialla puhutaankin liikenteessä olevista takuun alaisista autoista. – Ensi vuoden jälkeen olemme saaneet kaikkiaan 110 000 Kia autoa Suomen teille ja takuun alaisia autoja niistä on 53 500, Kaura sanoo. Nyt päättyneen vuoden jälkeen samat luvut ovat 103 000 autoa ja niistä takuun alaisia on yli 50 000 autoa. Rami Kittilä korostaa, että myös sillä millainen kuva brändistä luodaan, aivan logoa myöten, on iso merkitys menestykselle. Kun Kia muutti logonsa nykyiseksi vuoden 2021 alussa, meni neljä kuukautta, kun se alkoi näkyä Kiasta tehdyissä internet-hauissa myös Suomessa. Esimerkiksi viime vuonna Kia oli koko Suomen toiseksi ”googletetuin” automerkki Suomessa. – Sillä on merkitystä, että miten yritys näkyy Googlessa ja kuinka paljon sitä haetaan. Internet-haut ovat mittari brändin luontaisen kysynnän ja position määrittämiseen. Mitä enemmän brändi generoi hakuja, sitä paremmat edellytykset sillä on menestyä, Rami Kittilä sanoo. Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Käyttötesti: Kia Niro EV – sähköautokin tarvitsee sisäänajon Käyttötesti: Kia Niro EV – mystinen bugi esti liikkeellelähdön Käyttötesti: Kia Niro EV – Vuoden Auto Suomessa 2023 aloitti Moottorin käyttötestin Koeajo: Kia EV6 – Rutkasti parantunutta lataustehoa ohjelmistopäivityksellä Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?