25.1.2023

Kia nousi 18 vuodessa Suomen 3. rekisteröidyimmäksi automerkiksi – näin se tapahtui

Kia EV6 GT sähköauto radalla rata sportti

Vaikka Kia jäi tavoitteistaan Suomessa vuonna 2022, se ylsi ennätykselliseen markkinaosuuteen.

Kia on noussut uusien autojen ensirekisteröintitilastoissa Suomessa 3. suosituimmaksi automerkiksi. Tämä on tapahtunut 18 vuoden aikana, sillä Kia-merkkisiä autoja on myyty Suomessa vuodesta 2004. Jo parin ensimmäisen Suomi-vuotensa jälkeen Kia nousi ensirekisteröinneissä Suomessa 20 rekisteröidyimmän automerkin joukkoon.

Markkinaosuuden kasvu on jatkunut vuosi vuodelta, mutta varsinkin vuodesta 2018 saakka Kian marssi kohti podiumia on ollut hurjaa. Vuonna 2018 Kian markkinaosuus oli 5,3 prosenttia, mutta päättyneenä vuonna jo peräti 8,6 prosenttia. Vuosina 2019, 2020 ja 2021 Kia napsi markkinaosuuttaan suuremmaksi vuosi vuodelta noin yhden prosenttiyksikön verran per vuosi.

– On aika huima tarina nousta 18 vuoden aikana vuoden kolmanneksi eniten rekisteröidyimmäksi automerkiksi, Kia Finlandin PR Manager Mikko Autio sanoo.

Kian lisäksi markkinaosuuttaan kasvattivat viime vuonna esimerkiksi Toyota, Volvo, Mercedes-Benz, BMW, Nissan ja Tesla. Markkinaosuus puolestaan pieneni muun muassa Skodalla, Volkswagenilla, Audilla, Opelilla ja Hyundailla. Skodaa, Volkswagenia ja Audia valmistava Volkswagen-konserni ainakin kärsi suurista toimitusongelmista maailmantilanteen vuoksi.

Kiallakin oli toki vaikeaa, mutta Kia Finlandin mukaan autoja saatiin toimitettua suhteellisen hyvin asiakkaille. Maailmantilanteen vuoksi Kialla Suomessa ei kuitenkaan päästy vuoden 2021 jälkeen asetettuihin tavoitteisiin esimerkiksi autojen kappalemääräisissä rekisteröinneissä. Kialla ensirekisteröintien kumulatiivinen muutos vuodesta 2021 vuoteen 2022 oli 13,9 prosenttia miinusmerkkinen, kun monilla muilla merkeillä ensirekisteröinnit laskivat 20 prosenttia, joillain merkeillä jopa lähes 35 prosenttia edellisestä vuodesta.

– Joissain automalleissa mitä tehtaan kanssa oli sovittu, emme saaneet niitä määriä, Kian Finlandin Brand Director Rami Kittilä sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Laaja mallisto avainasemassa

Kialla uskotaan, että yksi menestyksen salaisuus on laaja mallisto.

– Kialta löytyy jokaiseen hintakategoriaan ja jokaiselle käyttäjälle auto. Lisäksi kaikki voimalinjat ovat edustettuina, Sales and Product Manager Kalle Kaura sanoo.

Kialla on tällä hetkellä mallistossa reilusti yli toistakymmentä automallia. Esimerkiksi Vuoden autoksi Suomessa valittu Kia Niro on saatavilla niin täyshybridinä, ladattavana hybridinä kuin täyssähköautonakin.

– Lisäksi esimerkiksi pienten autojen A-segmentistä on jäänyt monia merkkejä pois, tai on tarjolla vain täysssähköauto. Mutta tässäkin segmentissä polttomoottorille on edelleen kysyntää hinnan vuoksi, Kalle Kaura sanoo.

A-segmentin osuus kokonaismarkkinasta on pieni. Mutta kun onnistuu laajan malliston avulla napsimaan pieniä osuuksia sieltä täältä, niistä syntyy suurempi volyymi. Kauran käyttämässä A-segmentin esimerkissä Kia oli Picanto-mallillaan viime vuonna ykkönen Suomessa halliten yli kolmannesta kyseisestä segmentistä. Muutenkin Kia napsi osuuksia sieltä täältä, sillä oli vuonna neljä automallia 30 eniten rekisteröidyimmän mallin joukossa.

Maailmallakin meni hyvin

Myös maailmalla Kian vuosi 2022 oli hyvä. Kia teki globaalin myyntiennätyksen myymällä yli 2,9 miljoonaa autoa. Myynti kasvoi 4,6 prosenttia. Suosituin malli Kialla koko maailmassa viime vuonna oli Sportage, niitä myytiin yhteensä 452 000 kappaletta.

Euroopassa Kian myynti kasvoi viime vuonna 7,9 prosenttia ja sillä saavutettiin koko Euroopassa 4,9 prosentin markkinaosuus.

Kialla ei haluta jättää marssia tähän, vaan tavoitteet ovat entistä korkeammalla. Globaali myyntitavoite Kialla vuonna 2023 on 3,2 miljoonaa autoa.

Luonnollisesti myös Suomessa markkinaosuutta Kialla hamutaan lisää.

– Haemme tälle vuodelle noin 10 prosentin kasvua, Rami Kittilä sanoo vuoden 2023 tavoitteesta.

Kia tavoitteena Suomessa on tänä vuonna siirtyä seuraavalla prosenttiluvulle, eli saavuttaa yhdeksän prosentin markkinaosuus.

Kittilän mukaan markkinaosuuden kasvattamiseen ei hirveitä poppakonsteja tarvita, vaan perinteiset keinot pätevät hyvin. Perälauta ei saa missään tapauksessa vuotaa.

– Kyky kasvaa on sitä, että voitetaan asiakkuuksia – pidetään vanhat asiakkaamme, saamme heistä suosittelijoita – ja saamalla samanaikaisesti lisää uusia asiakkaita käytettyjen autojen parista ja voittamalla niitä kilpailijoilta, Kittilä kiteyttää.

Yksi keino, miten Kialla voidaan tavoitteisiin tänä vuonna päästä, on yritysmyynti. Uusia lanseerauksia ei Kialla ole kuin yksi kuluvalle vuodelle ja paikasta auringossa täytyy taistella olemassa olevalla mallistolla.

Kun ensirekisteröinnit palastellaan kahteen eri ryhmään, yksityisille henkilöille myytyihin autoihin ja niin sanottuihin yritysautoihin, Kialla on yrityspuolella vielä tekemistä. Yksityisten hankkimien autojen tilastossa Kia on Toyotan jälkeen heti toisena, ja sillä on vielä muutaman prosentin etumatka kolmantena olevaan Volkswageniin, mutta yritysautotilastossa Kia on vasta seitsemäntenä. Edellä ovat Toyota, Skoda, Volkswagen, Volvo, BMW sekä Mercedes-Benz. Kian jälkeen kahdeksantena niskaan hengittää Audi ja yhdeksäntenä Opel. Fordille on jätetty kymmenes sija.

– Yrityspuolella Kian malliston sähköisyys sekä malliston pienet co2-päästöt mahdollistavat, että yrityspuolelta pystymme saamaan lisää markkinaosuutta, Mikko Autio sanoo.

Kian alkanut vuosi jää hyvin pitkälti olemassa olevan malliston varaan. Vanhoja malleja päivitetään, eikä uusia lanseerauksia ole tälle vuodelle tulossa kuin yksi. Se on EV9-malli eli isokokoinen täyssähköinen SUV, joten sillä Kia ei saavuttane kovin suurta volyymia.

Kian EV9:n lanseerausaikataulu on tällä hetkellä suunniteltu vuoden loppuun, marraskuulle.

Google kertoo myös menestyksestä

Kia otti jo vuonna 2006 käyttöön seitsemän vuoden takuun autoissaan ja se on eittämättä yksi menestyksen syy, myös monet muut automerkit ovat sen jälkeen pidentäneet takuitaan. Pitkää takuuta käytetään myös muutenkin markkinoinnin välineenä, Kialla puhutaankin liikenteessä olevista takuun alaisista autoista.

– Ensi vuoden jälkeen olemme saaneet kaikkiaan 110 000 Kia autoa Suomen teille ja takuun alaisia autoja niistä on 53 500, Kaura sanoo.

Nyt päättyneen vuoden jälkeen samat luvut ovat 103 000 autoa ja niistä takuun alaisia on yli 50 000 autoa.

Rami Kittilä korostaa, että myös sillä millainen kuva brändistä luodaan, aivan logoa myöten, on iso merkitys menestykselle. Kun Kia muutti logonsa nykyiseksi vuoden 2021 alussa, meni neljä kuukautta, kun se alkoi näkyä Kiasta tehdyissä internet-hauissa myös Suomessa. Esimerkiksi viime vuonna Kia oli koko Suomen toiseksi ”googletetuin” automerkki Suomessa.

– Sillä on merkitystä, että miten yritys näkyy Googlessa ja kuinka paljon sitä haetaan. Internet-haut ovat mittari brändin luontaisen kysynnän ja position määrittämiseen. Mitä enemmän brändi generoi hakuja, sitä paremmat edellytykset sillä on menestyä, Rami Kittilä sanoo.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat