25.1.2023 Ajoneuvot Kia nousi 18 vuodessa Suomen 3. rekisteröidyimmäksi automerkiksi – näin se tapahtui Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka Kia jäi tavoitteistaan Suomessa vuonna 2022, se ylsi ennätykselliseen markkinaosuuteen. Kia on noussut uusien autojen ensirekisteröintitilastoissa Suomessa 3. suosituimmaksi automerkiksi. Tämä on tapahtunut 18 vuoden aikana, sillä Kia-merkkisiä autoja on myyty Suomessa vuodesta 2004. Jo parin ensimmäisen Suomi-vuotensa jälkeen Kia nousi ensirekisteröinneissä Suomessa 20 rekisteröidyimmän automerkin joukkoon.Markkinaosuuden kasvu on jatkunut vuosi vuodelta, mutta varsinkin vuodesta 2018 saakka Kian marssi kohti podiumia on ollut hurjaa. Vuonna 2018 Kian markkinaosuus oli 5,3 prosenttia, mutta päättyneenä vuonna jo peräti 8,6 prosenttia. Vuosina 2019, 2020 ja 2021 Kia napsi markkinaosuuttaan suuremmaksi vuosi vuodelta noin yhden prosenttiyksikön verran per vuosi.– On aika huima tarina nousta 18 vuoden aikana vuoden kolmanneksi eniten rekisteröidyimmäksi automerkiksi, Kia Finlandin PR Manager Mikko Autio sanoo.Kian lisäksi markkinaosuuttaan kasvattivat viime vuonna esimerkiksi Toyota, Volvo, Mercedes-Benz, BMW, Nissan ja Tesla. Markkinaosuus puolestaan pieneni muun muassa Skodalla, Volkswagenilla, Audilla, Opelilla ja Hyundailla. Skodaa, Volkswagenia ja Audia valmistava Volkswagen-konserni ainakin kärsi suurista toimitusongelmista maailmantilanteen vuoksi.Kiallakin oli toki vaikeaa, mutta Kia Finlandin mukaan autoja saatiin toimitettua suhteellisen hyvin asiakkaille. Maailmantilanteen vuoksi Kialla Suomessa ei kuitenkaan päästy vuoden 2021 jälkeen asetettuihin tavoitteisiin esimerkiksi autojen kappalemääräisissä rekisteröinneissä. Kialla ensirekisteröintien kumulatiivinen muutos vuodesta 2021 vuoteen 2022 oli 13,9 prosenttia miinusmerkkinen, kun monilla muilla merkeillä ensirekisteröinnit laskivat 20 prosenttia, joillain merkeillä jopa lähes 35 prosenttia edellisestä vuodesta.– Joissain automalleissa mitä tehtaan kanssa oli sovittu, emme saaneet niitä määriä, Kian Finlandin Brand Director Rami Kittilä sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaaja mallisto avainasemassaKialla uskotaan, että yksi menestyksen salaisuus on laaja mallisto.– Kialta löytyy jokaiseen hintakategoriaan ja jokaiselle käyttäjälle auto. Lisäksi kaikki voimalinjat ovat edustettuina, Sales and Product Manager Kalle Kaura sanoo.Kialla on tällä hetkellä mallistossa reilusti yli toistakymmentä automallia. Esimerkiksi Vuoden autoksi Suomessa valittu Kia Niro on saatavilla niin täyshybridinä, ladattavana hybridinä kuin täyssähköautonakin.– Lisäksi esimerkiksi pienten autojen A-segmentistä on jäänyt monia merkkejä pois, tai on tarjolla vain täysssähköauto. Mutta tässäkin segmentissä polttomoottorille on edelleen kysyntää hinnan vuoksi, Kalle Kaura sanoo.A-segmentin osuus kokonaismarkkinasta on pieni. Mutta kun onnistuu laajan malliston avulla napsimaan pieniä osuuksia sieltä täältä, niistä syntyy suurempi volyymi. Kauran käyttämässä A-segmentin esimerkissä Kia oli Picanto-mallillaan viime vuonna ykkönen Suomessa halliten yli kolmannesta kyseisestä segmentistä. Muutenkin Kia napsi osuuksia sieltä täältä, sillä oli vuonna neljä automallia 30 eniten rekisteröidyimmän mallin joukossa.Maailmallakin meni hyvinMyös maailmalla Kian vuosi 2022 oli hyvä. Kia teki globaalin myyntiennätyksen myymällä yli 2,9 miljoonaa autoa. Myynti kasvoi 4,6 prosenttia. Suosituin malli Kialla koko maailmassa viime vuonna oli Sportage, niitä myytiin yhteensä 452 000 kappaletta.Euroopassa Kian myynti kasvoi viime vuonna 7,9 prosenttia ja sillä saavutettiin koko Euroopassa 4,9 prosentin markkinaosuus.Kialla ei haluta jättää marssia tähän, vaan tavoitteet ovat entistä korkeammalla. Globaali myyntitavoite Kialla vuonna 2023 on 3,2 miljoonaa autoa.Luonnollisesti myös Suomessa markkinaosuutta Kialla hamutaan lisää.– Haemme tälle vuodelle noin 10 prosentin kasvua, Rami Kittilä sanoo vuoden 2023 tavoitteesta.Kia tavoitteena Suomessa on tänä vuonna siirtyä seuraavalla prosenttiluvulle, eli saavuttaa yhdeksän prosentin markkinaosuus.Kittilän mukaan markkinaosuuden kasvattamiseen ei hirveitä poppakonsteja tarvita, vaan perinteiset keinot pätevät hyvin. Perälauta ei saa missään tapauksessa vuotaa.– Kyky kasvaa on sitä, että voitetaan asiakkuuksia – pidetään vanhat asiakkaamme, saamme heistä suosittelijoita – ja saamalla samanaikaisesti lisää uusia asiakkaita käytettyjen autojen parista ja voittamalla niitä kilpailijoilta, Kittilä kiteyttää.Yksi keino, miten Kialla voidaan tavoitteisiin tänä vuonna päästä, on yritysmyynti. Uusia lanseerauksia ei Kialla ole kuin yksi kuluvalle vuodelle ja paikasta auringossa täytyy taistella olemassa olevalla mallistolla.Kun ensirekisteröinnit palastellaan kahteen eri ryhmään, yksityisille henkilöille myytyihin autoihin ja niin sanottuihin yritysautoihin, Kialla on yrityspuolella vielä tekemistä. Yksityisten hankkimien autojen tilastossa Kia on Toyotan jälkeen heti toisena, ja sillä on vielä muutaman prosentin etumatka kolmantena olevaan Volkswageniin, mutta yritysautotilastossa Kia on vasta seitsemäntenä. Edellä ovat Toyota, Skoda, Volkswagen, Volvo, BMW sekä Mercedes-Benz. Kian jälkeen kahdeksantena niskaan hengittää Audi ja yhdeksäntenä Opel. Fordille on jätetty kymmenes sija.– Yrityspuolella Kian malliston sähköisyys sekä malliston pienet co2-päästöt mahdollistavat, että yrityspuolelta pystymme saamaan lisää markkinaosuutta, Mikko Autio sanoo.Kian alkanut vuosi jää hyvin pitkälti olemassa olevan malliston varaan. Vanhoja malleja päivitetään, eikä uusia lanseerauksia ole tälle vuodelle tulossa kuin yksi. Se on EV9-malli eli isokokoinen täyssähköinen SUV, joten sillä Kia ei saavuttane kovin suurta volyymia.Kian EV9:n lanseerausaikataulu on tällä hetkellä suunniteltu vuoden loppuun, marraskuulle.Google kertoo myös menestyksestäKia otti jo vuonna 2006 käyttöön seitsemän vuoden takuun autoissaan ja se on eittämättä yksi menestyksen syy, myös monet muut automerkit ovat sen jälkeen pidentäneet takuitaan. Pitkää takuuta käytetään myös muutenkin markkinoinnin välineenä, Kialla puhutaankin liikenteessä olevista takuun alaisista autoista.– Ensi vuoden jälkeen olemme saaneet kaikkiaan 110 000 Kia autoa Suomen teille ja takuun alaisia autoja niistä on 53 500, Kaura sanoo.Nyt päättyneen vuoden jälkeen samat luvut ovat 103 000 autoa ja niistä takuun alaisia on yli 50 000 autoa.Rami Kittilä korostaa, että myös sillä millainen kuva brändistä luodaan, aivan logoa myöten, on iso merkitys menestykselle. Kun Kia muutti logonsa nykyiseksi vuoden 2021 alussa, meni neljä kuukautta, kun se alkoi näkyä Kiasta tehdyissä internet-hauissa myös Suomessa. Esimerkiksi viime vuonna Kia oli koko Suomen toiseksi ”googletetuin” automerkki Suomessa.– Sillä on merkitystä, että miten yritys näkyy Googlessa ja kuinka paljon sitä haetaan. Internet-haut ovat mittari brändin luontaisen kysynnän ja position määrittämiseen. Mitä enemmän brändi generoi hakuja, sitä paremmat edellytykset sillä on menestyä, Rami Kittilä sanoo.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKäyttötesti: Kia Niro EV – sähköautokin tarvitsee sisäänajon Käyttötesti: Kia Niro EV – mystinen bugi esti liikkeellelähdön Käyttötesti: Kia Niro EV – Vuoden Auto Suomessa 2023 aloitti Moottorin käyttötestin Koeajo: Kia EV6 – Rutkasti parantunutta lataustehoa ohjelmistopäivityksellä Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen