24.1.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Kia Niro EV – mystinen bugi esti liikkeellelähdön Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuskin olimme saaneet kuulla Kia Niro EV -mallia vaivaavasta ohjelmistöhäiriöstä, kun sellainen sattui myös käyttötestiautomme kohdalle. Tapauksesta selvittiin onneksi muutaman minuutin odottelulla. Olemme olleet joulukuun puolivälissä käyttötestin aloittaneeseen Kia Niro EV -sähköautoon oikein tyytyväisiä, ja kun sisäänajovaihekin oli vuodenvaihteen jälkeen suoritettu, taival taittui entistäkin mutkattomammin. Tämänkin jutun piti kertoa jotain yleistä auton monista hyvistä puolista, mutta nyt se saa jäädä seuraavaan kertaan: autoomme iski mystinen bugi, joka on vaivannut useita muitakin Niro EV -käyttäjiä maailmalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Postia lukijalta Kaikki alkoi oikeastaan siitä, kun saimme tammikuun alussa sähköpostia lukijaltamme. Hän oli havainnut, että Moottorilla on käyttötestissä uusi Kia Niro EV ja tiedusteli: ”Minua ainakin kiinnostaa, milloin maailmalla havaittu ns. Zombie-bugi saadaan korjattua? Vika ilmenee satunnaisesti, kun auton etälämmitystoimintoa on käytetty. Auto toimii hyvin siihen saakka, kunnes sillä yrittää lähteä ajoon – kojelautaan jää tällöin varkaudeneston varoitusvalo, ja auton kuntoon palautumista joutuu odottamaan netin tietojen mukaan 5–30 minuuttia, jonka jälleen autolla pääsee liikkeelle normaalisti. Mikään taikatemppu 12V-akun navan irrottamisesta alkaen erilaisiin kikkailuihin lukituksien ja ohjauksien kanssa ei auta. Periaatteessa tuon vuoksi aikataululla liikkuvilla ihmisillä etälämmitys on hyödytön, jos riskiä ei halua ottaa. Itse pyysin marraskuun vaihteessa luovutetulle autolle softapäivitystä, koska huhujen mukaan vian syy olisi tiedossa, ja se olisi ECU:n ja ilmastointi/lämmityslaitteiden epävakaa kommunikaatio. Mitään päivitystä en ilmeisesti silti saanut, enkä ole itse etälämmitystä kokeillut ollenkaan vielä tuon vuoksi. Keskusteluiden perusteella vikaan ei olisikaan vielä korjausta.” Viestinsä päätteeksi lukijamme linkkasi vielä meidät ulkomaiselle keskustelupalstalle, missä omistajat puivat ongelmaansa sekä Youtubeen, jossa eräs käyttäjä oli julkaissut Nironsa häiriöstä ja sen poistumisesta seikkaperäisen videon. Vika selvityksessä Asia toki kiinnosti meitäkin, kuten kaikki mahdolliset käyttötestiautoa koskevat häiriöt yleensäkin. Kysyin asiasta Kian maahantuonnilta, ja vastaus tulikin parin viikon päästä. Sen mukaan ongelma on valmistajan tiedossa, ja tuotekehitysosasto selvittää ratkaisua. Kun automme kuitenkin oli toiminut täysin normaalisti, emme katsoneet aihetta erityisiin toimenpiteisiin. Autoa oli toki esilämmitetty sen ollessa latauksessa joko suko- tai voimavirtapistokkeessa, mutta liikkeellelähdöt olivat tapahtuneet jokaisella kerralla ongelmitta. Niron esilämmityshän hoituu nykytapaan älypuhelimen välityksellä joko ajastettuna tai suorakytkentänä, ja on pakkaskelillä erityisen näppärä, kun ikkunoita ei tarvitse erikseen raapata eikä lumia putsata – ellei sitten pysäköinnin aikana ole taivaalta tullut oikein kunnon lumimyrskyä, jolloin harjaaminen on toki tarpeen. Automaatti-ilmastoinnin, joka siis lämmittää ohjaamon, lisäksi sovelluksella saa käynnistettyä muitakin pakkaslähtöjä mukavoittavia ja turvallisuutta parantavia toimintoja, kuten tuulilasin huurteenpoiston sekä ohjauspyörän, sivupeilien ja takalasin lämmittimet. Maahantuojan vastaus sattui samaan päivään kuin Moottorin toimituskokous. Sekin käytiin nykytapaan etänä Teamsin välityksellä, ja naureskelinkin väelle ruudun äärellä, että napsahtaakohan se kohta meidänkin auton kohdalle, kun mitään ei ole toistaiseksi sattunut. Omakohtainen kokemus Ehkä ei olisi pitänyt vitsailla. Vain pari tuntia kokouksen päättymisen jälkeen oli aika lähteä ajamaan, ja sattumoisin olin paikassa, missä autoa ei voinut ladata. Otin kuitenkin totuttuun tapaan puhelimen käteen ja napsautin esilämmityksen päälle. Perään tuli vielä tuttu kuittaus lämmityksen kytkeytymisestä. Lähtövalmistelujen jälkeen kävelin autolle, jolloin lämmitys oli ehtinyt olla päällä varttitunnin verran. Napsautin lukot auki, istuin sisään ja painoin starttinappulaa. Tässä vaiheessa kaikki oli vielä kuten pitikin, mutta pyöreää vaihteenvalitsinta käännettäessä tulikin sitten tenkkapoo: peruutusvaihteen kytkeytymistä ilmaiseva merkkivalo ei syttynyt. Ensin ajattelin tämän johtuvan valitsimen epäherkkyydestä – pysäköintitilanteissa Niron vaihteen kytkeytymisen kanssa on saanut olla hivenen tarkkana, sillä valitsimen liian pikainen kääntö ei ole aina välttämättä tuottanut tulosta – mutta ei: valitsin pysyi tiukasti N-asennossa, eli D- tai R-ajoalueita ei pystynyt kytkemään päälle. Vilkaisu mittaristoon selvitti, että kelta-ruskea ajoneston valohan se siellä palaa, eli bugi iski eikä liikkeelle päästä ainakaan ihan tällä sekunnilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kärsivällisyys palkitaan Seurasi sarja toimenpiteitä, joita samaisen bugin kohdanneet ovat edellä mainitun nettikeskustelun perusteella tehneet. Virrat pois ja päälle – ei tulosta. Autosta ulos, ovet lukkoon, ovet auki, sisään – ei tulosta. Virtanappulan pitkä painallus – ei tulosta. Esilämmitys päälle ja pois – ei tulosta. Ja niin edelleen. Apua ei löytynyt myöskään auton valikoista. Ajonestolaitteen valo pysyi päällä, ajovalmiudesta kertova READY-teksti puolestaan poissa, ja hetken päästä näyttöön tuli vielä varoitusvalo sekä -teksti 12 voltin akun alhaisesta varaustilasta. Mitään muuta ilmoitusta ei. Siinä autossa istuessa mietin, että onneksi olimme saaneet etukäteen tiedon häiriöstä ja sen luonteesta. Sormi ei siis mennyt suuhun aivan samaan tapaan kuin ummikolla – mutta toki sekin kävi ajatuksissa, että mitä jos auto ei sittenkään lähde enää lainkaan liikkeelle ja tarvitsee korjaamokäynnin? En kuitenkaan lähtenyt vielä tähän, vaan noudatin foorumin ja nettivideon ohjeita: astuin vielä kerran autosta ulos, lukitsin ovet ja odotin auton ulkopuolella viitisen minuuttia. Sitten ovet jälleen auki ja jännittynein mielin sisään. Ja kas: kaikki oli kuin olikin yhtäkkiä ennallaan, ajonestovalo poissa ja READY paloi. Ei muuta kuin pykälä pesään ja liikenteeseen. Yhtä ominaisuutta vähemmän Merkillepantavinta episodissa oli se, että se sattui nimenomaan silloin, kun esilämmitystä käytettiin ilman latausta. Kuten sanottua, joka ikisellä kerralla kun auto on ollut esilämmityksessä piuhan päässä, kaikki on toiminut kuten pitääkin. Olemmehan käyttäneet esilämmitystä jo kymmeniä kertoja – myös tässä kerrotun häiriöpäivän jälkeen, joten jotain olisi pitänyt jo tapahtua, jos ylipäätään on tapahtuakseen. Nyt jäämme odottamaan maahantuojan mahdollisia jatkotoimenpiteitä – kuten varmasti muutkin Niro EV -käyttäjät. Siihen asti esilämmitys ilman latausta on meidän autossamme toistaiseksi pannassa, tai ainakin sen testaaminen ajoittuu hetkiin, jolloin ei ole kova kiire minnekään. Parasta asiassa on se, ettei toiminnon pois jättäminen vaikuta Niro EV:n muihin hyviin käyttöominaisuuksiin mitenkään, eikä muunlaista tielle jättämistä tarvitse luonnollisesti pelätä. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus ja Jussi Saarinen Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 ja ohjelmistorintamalla kaikki hiljaista 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?