8.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: Audi A1 Citycarver – vieläkö on tilaa yhdelle? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q1:stä on huhuiltu jo pitkään. Sitä ei sitten tullut, mutta jotain sinne päin A1 Sportbackista korotettu crossover versio kuitenkin on. Hyvää: kasvanut maavara, varustelu, personointimahdollisuudet. Huonoa: ei mahdollisuutta nelivetoon, sammutusautomatiikan toiminta, niukat takajalkatilat. Taas yksi korotetulla maavaralla katumaasturin tyyliin viritetty pikkuauto; näitähän VW-konsernissa jo piisaa. Teknisesti A1 Citycarverin ero A1 Sportbackiin on melko minimaalinen. Maavaraa on korotettu neljällä sentillä yksinkertaisesti jousitusta säätämällä sekä pyöräkokoa kasvattamalla. Samalla kori on noussut tien pinnasta noin 3,5 senttiä. Uudet mittasuhteet kuitenkin toimivat. Nippa nappa yli neljän metrin mittaisena Citycarver on yhä näppärä pikkuauto, mutta noussut säkäkorkeus yhdessä tuttujen maasturilisukkeiden eli mustien pyöränkoteloiden, kiiltävien alleajosuojien sekä tuhdimman takapuskurin kera kokonaisuus on aavistuksen persoonallisempi. Myös Q-malleista lainattu maski tuo Citycarverin ilmeeseen lisää maskuliinisuutta. Suureksi seikkailijaksi ei pikku-crossover pelkästään etuvetoisena kuitenkaan taivu, mutta auton luonnetta lisukkeet silti kasvattavat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaivaton moottori, vaihteistossa sanomista Citycarverista on kaksi yksilitraista kolmisylinteristä moottoriversiota sekä 1,5-litrainen nelikko. Näistä tosin vain tehokkaampi litrainen eli 30 TFSI tulee aluksi Suomeen. Tehoa kolmipytystä löytyy 116 hv, ja maksimivääntö on mukavat 200 Nm. Ihan riittäviä lukuja taajamapörräilyyn, eikä moottoritielläkään tarvitse luultavasti jäädä muiden jalkoihin. Audin ensikoeajolle Hampuriin suunnittelema reitti kiersi tosin vain taajamissa, joten varsinaiset ajotuntumat jäivät näin hieman ohkaisiksi. Vaihteistona kolmipytyn jatkeena on joko 6-lovinen manuaali tai 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Suomessa valinta kohdistuu pääsääntöisesti automaattiin, joten valitsimme kytkinpolkimattoman version ajoon. Laatikko toimii tyypillisen VW-konsernin kaksoiskytkinvaihteiston tapaan: normaaliajossa rauhallisilla kaasupolkimen liikkeillä homma pelittää sivistyneesti, mutta kun automaatilta vaaditaan ripeämpiä siirtoja, se empii hetken – etenkin taajamapyörittelyssä parin ensimmäisen vaihteen kanssa. Myös moottorin sammutusautomatiikan toiminta voisi olla ripeämpää ja huomaamattomampaa. Pientä persoonallisuutta Ohjaamossa Citycarverin erot tavalliseen A1:een ovat niin ikään melko pieniä. Yksilöintiin on panostettu sen verran, että erilaisten väri- ja verhoiluvaihtoehtojen kanssa pelaamalla saa kabiiniin tyyliteltyä kivasti pientä persoonallisuutta; ja varsinkin Desigin-paketin valitsemalla. Auton nuorekkaampi kohderyhmä näkyy myös digitalisoinnissa, 10,25 tuumaa leveä digimittaristo on esimerkiksi vakiona. Virtuaalimittaristo on tarjolla lisähintaa vastaan. Kojelaudan kosketusnäyttö on isoimmillaan 10,1-tuumainen, sekin lisähintaa vastaan. Takapenkillä ei ole liikaa tilaa, joskin pystyhkö istuma-asento auttaa hieman niukan jalkatilan kanssa. Pääntilaa on mukavasti, joskaan sitäkään ei luonnollisestikaan ole yhtään sen enempää kuin tavallisessa A1:ssä. Tavaratilan vetoisuus on sekin sama 335 litraa kuin Sportbackissa. Autoileva maailma ei todennäköisesti ole yhtään sen parempi paikka nyt Citycarverin kera kuin ilman sitä. Toisaalta Citycarver edustaa juuri sitä autotyyppiä, mitä ihmiset tällä hetkellä janoavat. Ja jos joku ajelee pääasiassa taajamissa yksikseen, onhan A1 Citycarver silloin näppärämpi vaihtoehto kuin Q2 – Q3:sta tai vieläkin isommista Q-malleista nyt puhumattakaan. Suomeen Citycarver saapuu vielä tämän vuoden puolella. Hinnat alkavat 26 920 eurosta, ja tällöin perusvarustelu on jo kattavampi kuin tavallisessa A1:ssä. Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Audi A1 Citycarver 30 TFSI S tronic Hinta alkaen 26 920 € Moottori Bensiini, 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v, DSG, etuveto Teho 85 kW (116 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4118 mm, leveys 1791 mm, korkeus 1534 mm, akseliväli 2558 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta ilman kilometrirajaa Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku