14.8.2019

Koeajo: BMW 330e A – olisiko lataushybridistä arkisportiksi?

BMW 330e A PHEV lataushybridi

Uusi 3-sarja saa nyt odotetun BMW 330e -lataushybridin. Päivitetty hybriditekniikka lupailee helpompaa ja hauskempaa arkea. Hyvää: vaivattomuus, ajettavuus, saumattomuus. Huonoa: tavaratilan nipistäminen, vaihteiston pienet viiveet.

Vaikka 3-sarja edustaa tuttua ja turvallista premium-sedanien luokkaa, ei sekään pääse pakoon ostajien hybridimieltymyksestä. Uusi BMW 330e tuo lataushybridivaihtoehdon uuden mallipolven voimalinjavalikoimaan. Malli esiteltiin yhdessä uuden 3-sarjan Touring-farmarimallin kanssa.

BMW 330e A PHEV lataushybridi

Hybridivoimalinjan uusi versio panostaa tietysti kokonaisuuden kehittämiseen. Pelkällä sähköllä toimintamatka on takaisinlasketulla NEDC-syklillä jopa 66 kilometriä ja sähköajon huippunopeus on noussut 140 km/h:n. Hybridi-tilassa sähköajon huippunopeus on 110 km/h. 330e on myös yhteensopiva BMW:n tulevien eDrive Zones -sähköajoalueiden kanssa, jolloin auto osaa noudattaa esimerkiksi kaupunkien keskustojen päästöttömiä ajoalueita automaattisesti.

BMW 330e A PHEV lataushybridi

12 kilowattitunnin litiumiakusto on sijoitettu takapenkin alle, pakottaen BMW:n siirtämään bensatankin tavaratilan alle. Tästä johtuu hybridimallien kyhmy tavaratilan pohjan ollessa ala-asennossa. Tästä syystä baijerilaiset suosittelevatkin lastauskynnyksen kanssa tasaiseksi asettuvaa pohjakorkeutta. Tavaratilaa sedanissa on 375 litraa.

BMW 330e A PHEV lataushybridi

Vaihteiston yhteyteen integroidun sähkömoottorin teho on 113 hevosvoimaa ja yhdessä 184 hevosvoiman bensiinimoottorin kanssa järjestelmän huipputeho on 292 hevosvoimaa. BMW on jäsennellyt hybriditilan perustehoksi 252 hevosvoimaa, mutta tarvittaessa järjestelmästä voidaan loihtia lisätehoa joko kickdownilla tai siirtymällä sporttisempiin ajotiloihin. BMW:n nimitys toiminnolle on XtraBoost ja 40 hevosvoiman lisäys on käytössä korkeintaan 10 sekuntia. Toiminto on osa BMW:n käsitystä siitä, miten tehdään sporttinen hybridi. Järjestelmän yhteisvääntö on 420 newtonmetriä.

BMW 330e A PHEV lataushybridi

Hybridin polttomoottorina toimii 2,0-litrainen nelisylinterinen bensiiniturbo, joka on tuttu 320i:stä. Yhdessä kahdeksanvaihteisen Steptronic-automaatin kanssa suorituskyky on hyvää tasoa ja urheilullisemmat ajotilat palkitaan matkustamoon kantautuvalla sporttimetelillä. Kutoskoneen ääniin ei päästä, mutta yritys on hyvä.

Lataaminen tapahtuu vasemmassa etulokasuojassa olevassa Type 2 -latauspistokkeella ja sisäinen laturi kykenee 3,7 kW lataustehoon (16A, 230 V). 80% lataus saavutetaan tuolloin 2,4 tunnissa.

BMW 330e A PHEV lataushybridi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuttu takavetoinen

Muuten G20-mallipolven 3-sarja on tuttua kauraa ja hybridiversio on takavetoinen. Kuljettajan työpisteellä kaikki on edelleen kohdallaan. Itse asiassa 3-sarjan älykkyys korostuu BMW:n kotiseuduilla ajellessa, sillä täysin varusteltu lehdistöauto osaa kertoa valtavan määrän hyödyllistä liikennetietoa kaistoista ja tulevista liikennemerkeistä.

Matkustamossa 330e ei tee merkittävää eroa muihin 3-sarjan malleihin, kuten odottaa saattaa. Latauskaapelit löytyivät tyköistuvasta laukusta auton tavaratilasta.

Ajokokemuksessa korostuu sähköajon hiljaisuus, jonka kanssa vuorotellaan perustiloissa maltillisella moottoriäänellä. Urheilullisemmissa tiloissa ääntä on enemmän ja vaihteisto reagoi perusajotiloja terävämmin. Kokonaisuus ei tee 330e:stä valtavan urheilullista, mutta arkisporttina auto on ehtaa BMW:tä.

BMW 330e A PHEV lataushybridi

Ensi vuonna saapuu suositun farmarin ja suositun lataushybridin yhdistävä 330e Touring. Nähtäväksi jää millainen tavaratilanipistys suoritetaan farkun kontista, mutta yhdistelmä lupaa hyvää.

BMW 330e A PHEV lataushybridi

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

BMW 330e A Charged Edition M Sport

Hinta alkaen

54 635 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto

Teho

135 kW (184 hv), 5000–6500 r/min

Vääntö

300 Nm (1350–4000 r/min)

Vääntö

300 Nm (1350–4000 r/min)

Akku

12,0 kWh litiumioniakusto takaistuinten alla.

Toimintamatka

59-66 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

215 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,9 s

Huippunopeus

230 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,7 (yhd.)

CO2-päästöt

45 g/km

Mitat

pituus 4709 mm, leveys 1827 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2851 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

750 / 750 kg

Muu tieto

Sähkömoottori 83 kW (113 hv), 265 Nm.

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

2 vuotta, korkeajänniteakku 6 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat