14.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: BMW 330e A – olisiko lataushybridistä arkisportiksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi 3-sarja saa nyt odotetun BMW 330e -lataushybridin. Päivitetty hybriditekniikka lupailee helpompaa ja hauskempaa arkea. Hyvää: vaivattomuus, ajettavuus, saumattomuus. Huonoa: tavaratilan nipistäminen, vaihteiston pienet viiveet. Vaikka 3-sarja edustaa tuttua ja turvallista premium-sedanien luokkaa, ei sekään pääse pakoon ostajien hybridimieltymyksestä. Uusi BMW 330e tuo lataushybridivaihtoehdon uuden mallipolven voimalinjavalikoimaan. Malli esiteltiin yhdessä uuden 3-sarjan Touring-farmarimallin kanssa. Hybridivoimalinjan uusi versio panostaa tietysti kokonaisuuden kehittämiseen. Pelkällä sähköllä toimintamatka on takaisinlasketulla NEDC-syklillä jopa 66 kilometriä ja sähköajon huippunopeus on noussut 140 km/h:n. Hybridi-tilassa sähköajon huippunopeus on 110 km/h. 330e on myös yhteensopiva BMW:n tulevien eDrive Zones -sähköajoalueiden kanssa, jolloin auto osaa noudattaa esimerkiksi kaupunkien keskustojen päästöttömiä ajoalueita automaattisesti. 12 kilowattitunnin litiumiakusto on sijoitettu takapenkin alle, pakottaen BMW:n siirtämään bensatankin tavaratilan alle. Tästä johtuu hybridimallien kyhmy tavaratilan pohjan ollessa ala-asennossa. Tästä syystä baijerilaiset suosittelevatkin lastauskynnyksen kanssa tasaiseksi asettuvaa pohjakorkeutta. Tavaratilaa sedanissa on 375 litraa. Vaihteiston yhteyteen integroidun sähkömoottorin teho on 113 hevosvoimaa ja yhdessä 184 hevosvoiman bensiinimoottorin kanssa järjestelmän huipputeho on 292 hevosvoimaa. BMW on jäsennellyt hybriditilan perustehoksi 252 hevosvoimaa, mutta tarvittaessa järjestelmästä voidaan loihtia lisätehoa joko kickdownilla tai siirtymällä sporttisempiin ajotiloihin. BMW:n nimitys toiminnolle on XtraBoost ja 40 hevosvoiman lisäys on käytössä korkeintaan 10 sekuntia. Toiminto on osa BMW:n käsitystä siitä, miten tehdään sporttinen hybridi. Järjestelmän yhteisvääntö on 420 newtonmetriä. Hybridin polttomoottorina toimii 2,0-litrainen nelisylinterinen bensiiniturbo, joka on tuttu 320i:stä. Yhdessä kahdeksanvaihteisen Steptronic-automaatin kanssa suorituskyky on hyvää tasoa ja urheilullisemmat ajotilat palkitaan matkustamoon kantautuvalla sporttimetelillä. Kutoskoneen ääniin ei päästä, mutta yritys on hyvä. Lataaminen tapahtuu vasemmassa etulokasuojassa olevassa Type 2 -latauspistokkeella ja sisäinen laturi kykenee 3,7 kW lataustehoon (16A, 230 V). 80% lataus saavutetaan tuolloin 2,4 tunnissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttu takavetoinen Muuten G20-mallipolven 3-sarja on tuttua kauraa ja hybridiversio on takavetoinen. Kuljettajan työpisteellä kaikki on edelleen kohdallaan. Itse asiassa 3-sarjan älykkyys korostuu BMW:n kotiseuduilla ajellessa, sillä täysin varusteltu lehdistöauto osaa kertoa valtavan määrän hyödyllistä liikennetietoa kaistoista ja tulevista liikennemerkeistä. Matkustamossa 330e ei tee merkittävää eroa muihin 3-sarjan malleihin, kuten odottaa saattaa. Latauskaapelit löytyivät tyköistuvasta laukusta auton tavaratilasta. Ajokokemuksessa korostuu sähköajon hiljaisuus, jonka kanssa vuorotellaan perustiloissa maltillisella moottoriäänellä. Urheilullisemmissa tiloissa ääntä on enemmän ja vaihteisto reagoi perusajotiloja terävämmin. Kokonaisuus ei tee 330e:stä valtavan urheilullista, mutta arkisporttina auto on ehtaa BMW:tä. Ensi vuonna saapuu suositun farmarin ja suositun lataushybridin yhdistävä 330e Touring. Nähtäväksi jää millainen tavaratilanipistys suoritetaan farkun kontista, mutta yhdistelmä lupaa hyvää. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen BMW 330e A Charged Edition M Sport Hinta alkaen 54 635 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 135 kW (184 hv), 5000–6500 r/min Vääntö 300 Nm (1350–4000 r/min) Vääntö 300 Nm (1350–4000 r/min) Akku 12,0 kWh litiumioniakusto takaistuinten alla. Toimintamatka 59-66 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 215 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,7 (yhd.) CO2-päästöt 45 g/km Mitat pituus 4709 mm, leveys 1827 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2851 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Muu tieto Sähkömoottori 83 kW (113 hv), 265 Nm. Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta, korkeajänniteakku 6 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe