14.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: BMW 330e A – olisiko lataushybridistä arkisportiksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi 3-sarja saa nyt odotetun BMW 330e -lataushybridin. Päivitetty hybriditekniikka lupailee helpompaa ja hauskempaa arkea. Hyvää: vaivattomuus, ajettavuus, saumattomuus. Huonoa: tavaratilan nipistäminen, vaihteiston pienet viiveet. Vaikka 3-sarja edustaa tuttua ja turvallista premium-sedanien luokkaa, ei sekään pääse pakoon ostajien hybridimieltymyksestä. Uusi BMW 330e tuo lataushybridivaihtoehdon uuden mallipolven voimalinjavalikoimaan. Malli esiteltiin yhdessä uuden 3-sarjan Touring-farmarimallin kanssa.Hybridivoimalinjan uusi versio panostaa tietysti kokonaisuuden kehittämiseen. Pelkällä sähköllä toimintamatka on takaisinlasketulla NEDC-syklillä jopa 66 kilometriä ja sähköajon huippunopeus on noussut 140 km/h:n. Hybridi-tilassa sähköajon huippunopeus on 110 km/h. 330e on myös yhteensopiva BMW:n tulevien eDrive Zones -sähköajoalueiden kanssa, jolloin auto osaa noudattaa esimerkiksi kaupunkien keskustojen päästöttömiä ajoalueita automaattisesti.12 kilowattitunnin litiumiakusto on sijoitettu takapenkin alle, pakottaen BMW:n siirtämään bensatankin tavaratilan alle. Tästä johtuu hybridimallien kyhmy tavaratilan pohjan ollessa ala-asennossa. Tästä syystä baijerilaiset suosittelevatkin lastauskynnyksen kanssa tasaiseksi asettuvaa pohjakorkeutta. Tavaratilaa sedanissa on 375 litraa.Vaihteiston yhteyteen integroidun sähkömoottorin teho on 113 hevosvoimaa ja yhdessä 184 hevosvoiman bensiinimoottorin kanssa järjestelmän huipputeho on 292 hevosvoimaa. BMW on jäsennellyt hybriditilan perustehoksi 252 hevosvoimaa, mutta tarvittaessa järjestelmästä voidaan loihtia lisätehoa joko kickdownilla tai siirtymällä sporttisempiin ajotiloihin. BMW:n nimitys toiminnolle on XtraBoost ja 40 hevosvoiman lisäys on käytössä korkeintaan 10 sekuntia. Toiminto on osa BMW:n käsitystä siitä, miten tehdään sporttinen hybridi. Järjestelmän yhteisvääntö on 420 newtonmetriä.Hybridin polttomoottorina toimii 2,0-litrainen nelisylinterinen bensiiniturbo, joka on tuttu 320i:stä. Yhdessä kahdeksanvaihteisen Steptronic-automaatin kanssa suorituskyky on hyvää tasoa ja urheilullisemmat ajotilat palkitaan matkustamoon kantautuvalla sporttimetelillä. Kutoskoneen ääniin ei päästä, mutta yritys on hyvä.Lataaminen tapahtuu vasemmassa etulokasuojassa olevassa Type 2 -latauspistokkeella ja sisäinen laturi kykenee 3,7 kW lataustehoon (16A, 230 V). 80% lataus saavutetaan tuolloin 2,4 tunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu takavetoinenMuuten G20-mallipolven 3-sarja on tuttua kauraa ja hybridiversio on takavetoinen. Kuljettajan työpisteellä kaikki on edelleen kohdallaan. Itse asiassa 3-sarjan älykkyys korostuu BMW:n kotiseuduilla ajellessa, sillä täysin varusteltu lehdistöauto osaa kertoa valtavan määrän hyödyllistä liikennetietoa kaistoista ja tulevista liikennemerkeistä. Matkustamossa 330e ei tee merkittävää eroa muihin 3-sarjan malleihin, kuten odottaa saattaa. Latauskaapelit löytyivät tyköistuvasta laukusta auton tavaratilasta.Ajokokemuksessa korostuu sähköajon hiljaisuus, jonka kanssa vuorotellaan perustiloissa maltillisella moottoriäänellä. Urheilullisemmissa tiloissa ääntä on enemmän ja vaihteisto reagoi perusajotiloja terävämmin. Kokonaisuus ei tee 330e:stä valtavan urheilullista, mutta arkisporttina auto on ehtaa BMW:tä.Ensi vuonna saapuu suositun farmarin ja suositun lataushybridin yhdistävä 330e Touring. Nähtäväksi jää millainen tavaratilanipistys suoritetaan farkun kontista, mutta yhdistelmä lupaa hyvää.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen BMW 330e A Charged Edition M Sport Hinta alkaen 54 635 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 135 kW (184 hv), 5000–6500 r/min Vääntö 300 Nm (1350–4000 r/min) Vääntö 300 Nm (1350–4000 r/min) Akku 12,0 kWh litiumioniakusto takaistuinten alla. Toimintamatka 59-66 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 215 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,7 (yhd.) CO2-päästöt 45 g/km Mitat pituus 4709 mm, leveys 1827 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2851 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Muu tieto Sähkömoottori 83 kW (113 hv), 265 Nm. Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta, korkeajänniteakku 6 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle