29.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: BMW 330d xDrive Touring – ajamisen ilo kohtaa reissaamisen riemun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi BMW 3-sarjan Touring yhdistää hyväksi havaitut ainekset farmariperään. Lopputulos vakuuttaa jälleen kerran. Hyvää: ajettavuus, käytännöllisyys, teknologia. Huonoa: varusteiden myötä kohoava hinta. BMW 3-sarjan Touring laajentaa uusimman G20-mallipolven baijerilaiskolmosen mallitarjontaa tutuksi tulleella farmariversiolla. Vaikka porrasperällä on pidempi historia, on farmarikin kuulunut asiaan jo ikonisesta E30-mallipolvesta asti yli 30 vuoden ajan. Ei huonosti projektilta, joka alkoi tehtaalla vapaailtojen puuhasteluna. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tavaratilan ehdolla G21-mallikoodia kantava farmari on venynyt 76 millimetriä pituutta ja 16 mm leveyttä edeltäjäänsä verrattuna. Samalla akseliväli on kasvanut 41 mm ja korkeudessa on tyydytty 8 mm lisäykseen. Lopputuloksena on ainakin näyttävämmät mittasuhteet saanut farmari. Luvassa ei kuitenkaan ole shokkimuutoksia, eli uuden 3-sarjan parhaat puolet saavat kaverikseen käyttökelpoisen tavaratilan. Perustilaa on 500 litraa, 20 litraa sedania enemmän, ja tavaratilan peitteen ja kuormaverkon voi tarvittaessa jemmata tavaratilan pohjan alle. BMW on samalla optimoinut takaluukun muotoilua, joten lastausaukkoa on saatu kasvattua joka suuntaan. Itse tavaratila on jopa 112 mm edellismallia leveämpi. Lastauskorkeus on madaltunut aavistuksen ja tavaratilan pohja on enää vain kahdeksan millimetriä lastauskynnystä alempana. Takaistuimet kaatuvat suhteessa 40/20/40 ja ne kaatamalla autoon mahtuu tarpeellista tavaraa aina 1 510 litran verran. Mutta ei tässä vielä kaikki! Farmarityyliin kuuluvat tietysti kattokaiteet, joiden viimeistely riippuu auton varustelusta. Tavaratilan pohjaan lisävarusteena saatavat kumiset liukuesteet ovat aktiivista mallia, jolloin tavaroita on helpompi liikutella auton ollessa pysähdyksissä. Luukkujen sulkeuduttua liukuesteet kohottautuvat pari millimetriä, luoden minimaalisen ylämäen tavaroille. BMW haluaa myös muistuttaa, että 3-sarjan Touring on edelleen varustettu avattavalla takalasilla. Pikkulintujen mukaan varusteen kohtaloa on pohdittu tehtaan sisällä, mutta vankan kannattajakunnan vaalima ominaisuus sai armahduksen sillä ehdolla, että takalasi saa näkyvyyttä. Valtakunnassa kaikki hyvin Muilta osin uusi BMW 3-sarja on tutussa iskussa. Matkustamon laatuvaikutelma on ottanut aimo loikan edelliseen mallipolveen verrattuna. Hallintalaitteet ovat linjassa muiden uusien BMW-mallien kanssa. Varsinkin täysin varusteltuna auton kotikonnuilla Münchenin ympäristössä navigaatiojärjestelmä tarjoaa ehkä markkinoiden parhaan määrän tietoa kaistoista ja liikennemerkeistä. Auto varoittaa jopa STOP-merkeistä ja väistämiskolmioista risteyksiin saavuttaessa. Takaistuimilla asiat ovat tutusti. Jalkatilaa on tullut BMW:n mukaan 11 millimetriä lisää edelliseen 3-sarjan Touringiin verrattuna. Sedaniin verrattuna merkittävin ero on aavistuksen lisääntynyt pääntila suoremman kattolinjan ansiosta. Tilaa on tarvittaessa jopa kolmelle lastenistuimelle ja reunimmaisten paikkojen ISOFIX-kiinnikkeet on siirretty lähemmäs ovia helpompaa kiinnitystä ajatellen. BMW:lle nykyinen 3-sarja on paluu normaaliin, sillä kuljettajan työpisteellä pääpaino on ajettavuudessa. Kultaisten vuosien ohjaustuntumaan ei aivan ylletä, varsinkaan nelivetomalleissa, mutta toisaalta matkustusmukavuus on erinomaisen (ja säädettävän) alustan ansiosta ennätyskorkealla. Koeajetun 330d:n 3,0-litrainen rivikutonen on edelleen yksi markkinoiden miellyttävimmistä dieselvoimanlähteistä ja automaattivaihteisto toimii huomaamatta. Ensi vuonna töpselillä Odotetusti uudesta 3-sarjasta jalostettu farmari ei sotke jo toimivaa, vaan antaa 3-sarjalle mahdollisuuden kamppailla entistä kattavammin segmenttinsä ostajista. Touring muodostaakin merkittävän osan 3-sarjan myynnistä, myös meillä. Uusi BMW 3-sarjan Touring nähdään Suomessa vielä syksyn tullen. Ensi vuonna joukkoon liittyy vielä farmariversio 330e-lataushybridistä. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen BMW 330d xDrive Touring M Sport Hinta alkaen 74 925 € Moottori Dieselmoottori 2 993 cm³, 6 sylinteriä, ahdin. 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 195 kW (265 hv), 4000 r/min Vääntö 580 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 580 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 170 g/km Mitat pituus 4709 mm, leveys 1827 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2851 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?