29.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: BMW 330d xDrive Touring – ajamisen ilo kohtaa reissaamisen riemun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi BMW 3-sarjan Touring yhdistää hyväksi havaitut ainekset farmariperään. Lopputulos vakuuttaa jälleen kerran. Hyvää: ajettavuus, käytännöllisyys, teknologia. Huonoa: varusteiden myötä kohoava hinta. BMW 3-sarjan Touring laajentaa uusimman G20-mallipolven baijerilaiskolmosen mallitarjontaa tutuksi tulleella farmariversiolla. Vaikka porrasperällä on pidempi historia, on farmarikin kuulunut asiaan jo ikonisesta E30-mallipolvesta asti yli 30 vuoden ajan. Ei huonosti projektilta, joka alkoi tehtaalla vapaailtojen puuhasteluna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavaratilan ehdollaG21-mallikoodia kantava farmari on venynyt 76 millimetriä pituutta ja 16 mm leveyttä edeltäjäänsä verrattuna. Samalla akseliväli on kasvanut 41 mm ja korkeudessa on tyydytty 8 mm lisäykseen. Lopputuloksena on ainakin näyttävämmät mittasuhteet saanut farmari.Luvassa ei kuitenkaan ole shokkimuutoksia, eli uuden 3-sarjan parhaat puolet saavat kaverikseen käyttökelpoisen tavaratilan. Perustilaa on 500 litraa, 20 litraa sedania enemmän, ja tavaratilan peitteen ja kuormaverkon voi tarvittaessa jemmata tavaratilan pohjan alle.BMW on samalla optimoinut takaluukun muotoilua, joten lastausaukkoa on saatu kasvattua joka suuntaan. Itse tavaratila on jopa 112 mm edellismallia leveämpi. Lastauskorkeus on madaltunut aavistuksen ja tavaratilan pohja on enää vain kahdeksan millimetriä lastauskynnystä alempana. Takaistuimet kaatuvat suhteessa 40/20/40 ja ne kaatamalla autoon mahtuu tarpeellista tavaraa aina 1 510 litran verran.Mutta ei tässä vielä kaikki! Farmarityyliin kuuluvat tietysti kattokaiteet, joiden viimeistely riippuu auton varustelusta. Tavaratilan pohjaan lisävarusteena saatavat kumiset liukuesteet ovat aktiivista mallia, jolloin tavaroita on helpompi liikutella auton ollessa pysähdyksissä. Luukkujen sulkeuduttua liukuesteet kohottautuvat pari millimetriä, luoden minimaalisen ylämäen tavaroille.BMW haluaa myös muistuttaa, että 3-sarjan Touring on edelleen varustettu avattavalla takalasilla. Pikkulintujen mukaan varusteen kohtaloa on pohdittu tehtaan sisällä, mutta vankan kannattajakunnan vaalima ominaisuus sai armahduksen sillä ehdolla, että takalasi saa näkyvyyttä.Valtakunnassa kaikki hyvinMuilta osin uusi BMW 3-sarja on tutussa iskussa. Matkustamon laatuvaikutelma on ottanut aimo loikan edelliseen mallipolveen verrattuna. Hallintalaitteet ovat linjassa muiden uusien BMW-mallien kanssa. Varsinkin täysin varusteltuna auton kotikonnuilla Münchenin ympäristössä navigaatiojärjestelmä tarjoaa ehkä markkinoiden parhaan määrän tietoa kaistoista ja liikennemerkeistä. Auto varoittaa jopa STOP-merkeistä ja väistämiskolmioista risteyksiin saavuttaessa. Takaistuimilla asiat ovat tutusti. Jalkatilaa on tullut BMW:n mukaan 11 millimetriä lisää edelliseen 3-sarjan Touringiin verrattuna. Sedaniin verrattuna merkittävin ero on aavistuksen lisääntynyt pääntila suoremman kattolinjan ansiosta. Tilaa on tarvittaessa jopa kolmelle lastenistuimelle ja reunimmaisten paikkojen ISOFIX-kiinnikkeet on siirretty lähemmäs ovia helpompaa kiinnitystä ajatellen.BMW:lle nykyinen 3-sarja on paluu normaaliin, sillä kuljettajan työpisteellä pääpaino on ajettavuudessa. Kultaisten vuosien ohjaustuntumaan ei aivan ylletä, varsinkaan nelivetomalleissa, mutta toisaalta matkustusmukavuus on erinomaisen (ja säädettävän) alustan ansiosta ennätyskorkealla. Koeajetun 330d:n 3,0-litrainen rivikutonen on edelleen yksi markkinoiden miellyttävimmistä dieselvoimanlähteistä ja automaattivaihteisto toimii huomaamatta.Ensi vuonna töpselilläOdotetusti uudesta 3-sarjasta jalostettu farmari ei sotke jo toimivaa, vaan antaa 3-sarjalle mahdollisuuden kamppailla entistä kattavammin segmenttinsä ostajista. Touring muodostaakin merkittävän osan 3-sarjan myynnistä, myös meillä.Uusi BMW 3-sarjan Touring nähdään Suomessa vielä syksyn tullen. Ensi vuonna joukkoon liittyy vielä farmariversio 330e-lataushybridistä. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen BMW 330d xDrive Touring M Sport Hinta alkaen 74 925 € Moottori Dieselmoottori 2 993 cm³, 6 sylinteriä, ahdin. 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 195 kW (265 hv), 4000 r/min Vääntö 580 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 580 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 170 g/km Mitat pituus 4709 mm, leveys 1827 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2851 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen