29.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: BMW 330d xDrive Touring – ajamisen ilo kohtaa reissaamisen riemun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi BMW 3-sarjan Touring yhdistää hyväksi havaitut ainekset farmariperään. Lopputulos vakuuttaa jälleen kerran. Hyvää: ajettavuus, käytännöllisyys, teknologia. Huonoa: varusteiden myötä kohoava hinta. BMW 3-sarjan Touring laajentaa uusimman G20-mallipolven baijerilaiskolmosen mallitarjontaa tutuksi tulleella farmariversiolla. Vaikka porrasperällä on pidempi historia, on farmarikin kuulunut asiaan jo ikonisesta E30-mallipolvesta asti yli 30 vuoden ajan. Ei huonosti projektilta, joka alkoi tehtaalla vapaailtojen puuhasteluna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavaratilan ehdollaG21-mallikoodia kantava farmari on venynyt 76 millimetriä pituutta ja 16 mm leveyttä edeltäjäänsä verrattuna. Samalla akseliväli on kasvanut 41 mm ja korkeudessa on tyydytty 8 mm lisäykseen. Lopputuloksena on ainakin näyttävämmät mittasuhteet saanut farmari.Luvassa ei kuitenkaan ole shokkimuutoksia, eli uuden 3-sarjan parhaat puolet saavat kaverikseen käyttökelpoisen tavaratilan. Perustilaa on 500 litraa, 20 litraa sedania enemmän, ja tavaratilan peitteen ja kuormaverkon voi tarvittaessa jemmata tavaratilan pohjan alle.BMW on samalla optimoinut takaluukun muotoilua, joten lastausaukkoa on saatu kasvattua joka suuntaan. Itse tavaratila on jopa 112 mm edellismallia leveämpi. Lastauskorkeus on madaltunut aavistuksen ja tavaratilan pohja on enää vain kahdeksan millimetriä lastauskynnystä alempana. Takaistuimet kaatuvat suhteessa 40/20/40 ja ne kaatamalla autoon mahtuu tarpeellista tavaraa aina 1 510 litran verran.Mutta ei tässä vielä kaikki! Farmarityyliin kuuluvat tietysti kattokaiteet, joiden viimeistely riippuu auton varustelusta. Tavaratilan pohjaan lisävarusteena saatavat kumiset liukuesteet ovat aktiivista mallia, jolloin tavaroita on helpompi liikutella auton ollessa pysähdyksissä. Luukkujen sulkeuduttua liukuesteet kohottautuvat pari millimetriä, luoden minimaalisen ylämäen tavaroille.BMW haluaa myös muistuttaa, että 3-sarjan Touring on edelleen varustettu avattavalla takalasilla. Pikkulintujen mukaan varusteen kohtaloa on pohdittu tehtaan sisällä, mutta vankan kannattajakunnan vaalima ominaisuus sai armahduksen sillä ehdolla, että takalasi saa näkyvyyttä.Valtakunnassa kaikki hyvinMuilta osin uusi BMW 3-sarja on tutussa iskussa. Matkustamon laatuvaikutelma on ottanut aimo loikan edelliseen mallipolveen verrattuna. Hallintalaitteet ovat linjassa muiden uusien BMW-mallien kanssa. Varsinkin täysin varusteltuna auton kotikonnuilla Münchenin ympäristössä navigaatiojärjestelmä tarjoaa ehkä markkinoiden parhaan määrän tietoa kaistoista ja liikennemerkeistä. Auto varoittaa jopa STOP-merkeistä ja väistämiskolmioista risteyksiin saavuttaessa. Takaistuimilla asiat ovat tutusti. Jalkatilaa on tullut BMW:n mukaan 11 millimetriä lisää edelliseen 3-sarjan Touringiin verrattuna. Sedaniin verrattuna merkittävin ero on aavistuksen lisääntynyt pääntila suoremman kattolinjan ansiosta. Tilaa on tarvittaessa jopa kolmelle lastenistuimelle ja reunimmaisten paikkojen ISOFIX-kiinnikkeet on siirretty lähemmäs ovia helpompaa kiinnitystä ajatellen.BMW:lle nykyinen 3-sarja on paluu normaaliin, sillä kuljettajan työpisteellä pääpaino on ajettavuudessa. Kultaisten vuosien ohjaustuntumaan ei aivan ylletä, varsinkaan nelivetomalleissa, mutta toisaalta matkustusmukavuus on erinomaisen (ja säädettävän) alustan ansiosta ennätyskorkealla. Koeajetun 330d:n 3,0-litrainen rivikutonen on edelleen yksi markkinoiden miellyttävimmistä dieselvoimanlähteistä ja automaattivaihteisto toimii huomaamatta.Ensi vuonna töpselilläOdotetusti uudesta 3-sarjasta jalostettu farmari ei sotke jo toimivaa, vaan antaa 3-sarjalle mahdollisuuden kamppailla entistä kattavammin segmenttinsä ostajista. Touring muodostaakin merkittävän osan 3-sarjan myynnistä, myös meillä.Uusi BMW 3-sarjan Touring nähdään Suomessa vielä syksyn tullen. Ensi vuonna joukkoon liittyy vielä farmariversio 330e-lataushybridistä. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen BMW 330d xDrive Touring M Sport Hinta alkaen 74 925 € Moottori Dieselmoottori 2 993 cm³, 6 sylinteriä, ahdin. 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 195 kW (265 hv), 4000 r/min Vääntö 580 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 580 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 170 g/km Mitat pituus 4709 mm, leveys 1827 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2851 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa - pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja