29.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: BMW 330d xDrive Touring – ajamisen ilo kohtaa reissaamisen riemun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi BMW 3-sarjan Touring yhdistää hyväksi havaitut ainekset farmariperään. Lopputulos vakuuttaa jälleen kerran. Hyvää: ajettavuus, käytännöllisyys, teknologia. Huonoa: varusteiden myötä kohoava hinta. BMW 3-sarjan Touring laajentaa uusimman G20-mallipolven baijerilaiskolmosen mallitarjontaa tutuksi tulleella farmariversiolla. Vaikka porrasperällä on pidempi historia, on farmarikin kuulunut asiaan jo ikonisesta E30-mallipolvesta asti yli 30 vuoden ajan. Ei huonosti projektilta, joka alkoi tehtaalla vapaailtojen puuhasteluna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavaratilan ehdollaG21-mallikoodia kantava farmari on venynyt 76 millimetriä pituutta ja 16 mm leveyttä edeltäjäänsä verrattuna. Samalla akseliväli on kasvanut 41 mm ja korkeudessa on tyydytty 8 mm lisäykseen. Lopputuloksena on ainakin näyttävämmät mittasuhteet saanut farmari.Luvassa ei kuitenkaan ole shokkimuutoksia, eli uuden 3-sarjan parhaat puolet saavat kaverikseen käyttökelpoisen tavaratilan. Perustilaa on 500 litraa, 20 litraa sedania enemmän, ja tavaratilan peitteen ja kuormaverkon voi tarvittaessa jemmata tavaratilan pohjan alle.BMW on samalla optimoinut takaluukun muotoilua, joten lastausaukkoa on saatu kasvattua joka suuntaan. Itse tavaratila on jopa 112 mm edellismallia leveämpi. Lastauskorkeus on madaltunut aavistuksen ja tavaratilan pohja on enää vain kahdeksan millimetriä lastauskynnystä alempana. Takaistuimet kaatuvat suhteessa 40/20/40 ja ne kaatamalla autoon mahtuu tarpeellista tavaraa aina 1 510 litran verran.Mutta ei tässä vielä kaikki! Farmarityyliin kuuluvat tietysti kattokaiteet, joiden viimeistely riippuu auton varustelusta. Tavaratilan pohjaan lisävarusteena saatavat kumiset liukuesteet ovat aktiivista mallia, jolloin tavaroita on helpompi liikutella auton ollessa pysähdyksissä. Luukkujen sulkeuduttua liukuesteet kohottautuvat pari millimetriä, luoden minimaalisen ylämäen tavaroille.BMW haluaa myös muistuttaa, että 3-sarjan Touring on edelleen varustettu avattavalla takalasilla. Pikkulintujen mukaan varusteen kohtaloa on pohdittu tehtaan sisällä, mutta vankan kannattajakunnan vaalima ominaisuus sai armahduksen sillä ehdolla, että takalasi saa näkyvyyttä.Valtakunnassa kaikki hyvinMuilta osin uusi BMW 3-sarja on tutussa iskussa. Matkustamon laatuvaikutelma on ottanut aimo loikan edelliseen mallipolveen verrattuna. Hallintalaitteet ovat linjassa muiden uusien BMW-mallien kanssa. Varsinkin täysin varusteltuna auton kotikonnuilla Münchenin ympäristössä navigaatiojärjestelmä tarjoaa ehkä markkinoiden parhaan määrän tietoa kaistoista ja liikennemerkeistä. Auto varoittaa jopa STOP-merkeistä ja väistämiskolmioista risteyksiin saavuttaessa. Takaistuimilla asiat ovat tutusti. Jalkatilaa on tullut BMW:n mukaan 11 millimetriä lisää edelliseen 3-sarjan Touringiin verrattuna. Sedaniin verrattuna merkittävin ero on aavistuksen lisääntynyt pääntila suoremman kattolinjan ansiosta. Tilaa on tarvittaessa jopa kolmelle lastenistuimelle ja reunimmaisten paikkojen ISOFIX-kiinnikkeet on siirretty lähemmäs ovia helpompaa kiinnitystä ajatellen.BMW:lle nykyinen 3-sarja on paluu normaaliin, sillä kuljettajan työpisteellä pääpaino on ajettavuudessa. Kultaisten vuosien ohjaustuntumaan ei aivan ylletä, varsinkaan nelivetomalleissa, mutta toisaalta matkustusmukavuus on erinomaisen (ja säädettävän) alustan ansiosta ennätyskorkealla. Koeajetun 330d:n 3,0-litrainen rivikutonen on edelleen yksi markkinoiden miellyttävimmistä dieselvoimanlähteistä ja automaattivaihteisto toimii huomaamatta.Ensi vuonna töpselilläOdotetusti uudesta 3-sarjasta jalostettu farmari ei sotke jo toimivaa, vaan antaa 3-sarjalle mahdollisuuden kamppailla entistä kattavammin segmenttinsä ostajista. Touring muodostaakin merkittävän osan 3-sarjan myynnistä, myös meillä.Uusi BMW 3-sarjan Touring nähdään Suomessa vielä syksyn tullen. Ensi vuonna joukkoon liittyy vielä farmariversio 330e-lataushybridistä. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen BMW 330d xDrive Touring M Sport Hinta alkaen 74 925 € Moottori Dieselmoottori 2 993 cm³, 6 sylinteriä, ahdin. 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 195 kW (265 hv), 4000 r/min Vääntö 580 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 580 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 170 g/km Mitat pituus 4709 mm, leveys 1827 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2851 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle