16.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C5 Aircross – päivityksen jälkeen tallella tutut vahvuudet ja heikkoudet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroen C5 Aircross sai kasvojenkohotuksen, joka keskittyy pitkälti kasvojen kohottamiseen parilla lisätwistillä. Hyvää: Alustan mukavuus, äänieristys. Huonoa: Takajalkatila, yksivaihelaturi. Citroën C5 Aircross uudistui vastikään kasvojenkohotuksen verran. Suurimmat muutokset ovat visuaalisia: umpiot ovat vaihtuneet auton kumpaankin päähän, ja etenkin keula on saanut uudenlaista ilmettä.Teknisellä puolella tarkempia muutoksia ei valmistaja suostu suuremmin erittelemään, mutta mainitsee esimerkiksi keulassa sijaitsevan ilmanottoaukon olevan nykyään ihan oikeasti ilmanottoaukko – eikä umpinainen koriste kuten ennen kasvojenkohotusta. Kuulostaa pieneltä, mutta erinäisillä pikkuviilauksilla täyssähköinen WLTP-toimintamatka on saatu nostettua 50 kilometristä 55 kilometriin.Sisätiloissa muutosta on tapahtunut keskikonsolissa ja tietoviihdejärjestelmän näytössä. Vaihteenvalitsin on nyt valmistajan muun malliston mukaan joystickmainen. Kosketusnäyttö ei ole enää upotettu, vaan kelluva ja kooltaan kahdeksan- tai kymmenentuumainen. Järjestelmän grafiikka ja käyttöliittymä on kuitenkin yhä sama kuin aiemmin, eikä samanlainen kuin uudessa C5X:ssä. Tietoviihdejärjestelmän käyttö on entiseen tapaan hieman kankeaa ja välillä näyttö reagoi komentoihin hitaasti. Tarvittavat toiminnot, kuten latauksen ajastus ovat kuitenkin olemassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaturiin ei päivitystäKorkeajänniteakku on pysynyt kapasiteetiltaan samanmoisena kuin aiemminkin. Myös auton sisäinen latauslaite on yhä Feel pack- ja Shine -varusteluissa vakiona 3,6 kilowatin tehoinen, mutta päivitettävissä ja 7,2 kW:n tehoiseksi lisävarusteena. Tehokkaampi laturi jää kuitenkin monella hyödyttömäksi varusteeksi, sillä sekin toimii yhä ainoastaan yhden vaiheen (1 x 32 A) kautta.Ilman varsinaista parivertailua on mahdotonta sanoa, että onko auton todellinen sähkökantama kasvanut yhtä paljon kuin WLTP-lukema. Maantieajossa kantama pyöri koeajon aikana yleensä 35–40 kilometrin tuntumassa.Vaikka C5 Aircrossia pidetäänkin tila-autona, erityisen tilavaksi sitä ei voi kutsua. Tavaratila vetää hybridimallissa 460 litraa – ja pituussuunnassa liikkuvat takapenkit eteen työnnettyinä 600 l. Tämä on 120 l vähemmän kuin pelkällä polttomoottorilla varustetussa mallissa. Tavaratila on kuitenkin kiitettävän helppokäyttöinen, ja lastauskynnys pieni. Takamatkustajilla polvitila jää aikuiselle ahtaiksi, vaikka penkit olisivatkin aivan taka-asennossa. Viihtyvyyttä kuitenkin lisää kardaanitunnelin puuttuminen, ja leveyssuunnassa istumaan mahtuu hyvin.Kuljettajan paikalla oltavat ovat huomattavasti paremmat, etenkin tilojen puolesta. Lisävarusteinen sähkösäätöinen ja hierontatoiminnolla ryyditetty istuin on tasoltaan kohtuullinen. Ajoasennon saa helposti säädettyä mieleiseksi, mutta sivuttaistuki jää puuttumaan ja jakkaran pintamateriaalit ovat kovahkot.Yhä mukava, yhä hiljainenCitroën mielletään, tai ainakin kovasti halutaan mieltää mukavuuspainotteiseksi autoksi. Maine kantautuu pitkälti vuosien takaa kaasunestejousitettujen autojen parista. Nykyään mukavuutta on haettu Progressive Hydraulic Cushions -jousituksella, jossa normaalin iskunvaimentimen toimintaa tukee erillinen pohjausvaimennin. Isommat töyssyt C5 Aircross ottaakin vastaan erittäin miellyttävästi huojuen vastaan, mutta terävämmissä tärskyissä vaimennus ei ole parhaimmillaan. Muuten ajettavuus on yhä mukavuudeltaan hyvällä tasolla. Ohjaamo on hyvin hiljaiseksi vaimennettu, eikä polttomoottorin käynnistymistä huomaa ajossa. Ohjaus ei ole kovin tunnokas – oikeastaan hieman epätarkka – mutta mukavuuspainotteisessa kokonaisuudessa se ei varsinaisesti haittaa. Vetelyä ei ilmene, mutta pientä epävakautta moottoritienopeuksissa kyllä. Isomman moitteen sanan saa jarrutuntuma – pohjaan painettaessa polkimen vaste tuntuu hieman epämääräiseltä.Kaikkiaan Citroën C5 Aircross on yhtä hyvä valinta kuin aiemminkin, ja se sopii parhaiten mukavuutta arvostavalle autoilijalle, jonka takapenkillä ei matkusta säännöllisesti pitkäkoipisia aikuisia tai teinejä.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid 225 Shine Launch Edition ë-EAT8 Hinta alkaen 46 391 € Koeajetun auton hinta varusteineen 51 625 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 598 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 133 kW (181 hv), 5500 r/min Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Akku 225 Toimintamatka 55 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,4 (yhd.) / Akuston energiasisältö teoreettinen 13,2 kWh. Lataus Type 2 3,7 kW (1 x 16 A). (vapaakenttä) CO2-päästöt 32 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1969 mm, korkeus 1689 mm, akseliväli 2730 mm Tavaratila: 460–1510 l Omamassa: 1760 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?