27.2.2023

Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – eTSI kuvasta Cupra?

Vaikka Cupra on brändätty tehokkaiden autojen näkökulmasta, mallistosta löytyy myös perusfarmari 150-hevosvoimaisella voimalinjalla. Kuinka Cupraa se lopulta on? Hyvää: Tilat, tavaratilan koko, ajettavuus. Huonoa: Äänieristys, alustan pintakovuus, kojelaudan käyttöliittymä.

Cupra ja Seat, Seat ja Cupra.

Cupra oli alunperin Seatin tehokkaimpien mallien mallimerkintä. Muutamia vuosia sitten Volkswagen-konserni päätti luoda Cuprasta ihan oman brändin, jonka oli tarkoitus nimenomaan edustaa tehokkaampia ja bodatumpia malleja, Seat jätettäisi tavallisten perheautojen brändiksi.

Jonkun aikaa maailmalla on myös liikkunut huhuja, että Seat-merkkiä oltaisi hautaamassa kokonaan ja Cupra ottaisi isomman roolin Volkswagenin paletissa. Tästä on saatu myös Suomessa viitteitä.

Kun Cupra Leon Sportstourin keulalla hönkii perus-Volkkarin 1,5-litrainen kevythybridin voimalinjalla varustettu moottori, kysymys kuuluukin, onko kysymyksessä Cupra vai Seat? Ja tarvitaanko Seatilta enää vastaavaa, kun Cupra löytyy nyt niin sanottuna perusfarkkuna?

Koeajossa ollut Cupra 1,5-litraisella kevythybriditekniikalla on käytännössä Seat puettuna Cupran vaatteisiin. Vaikka se on Cupra, se ei myöskään vastaa täysin sitä mielikuvaa, mikä Cuprasta on alunperin annettu. Kysymys kuuluu, että kuinka Cupra 1,5-litraisella bensiinimoottorilla ryyditetty farmarikori lopulta onkaan. Esimerkiksi aiemmin koeajettu Leon Sportstourerin VZ Cup -versio on sitä, millaista mielikuvaa Cuprasta on alunperin lähdetty luomaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Cupra näyttää hyvältä

Mutta maailma muuttuu ja tällaisena murrosaikana päällekkäisiä ja turhia asioita ei kannata oikeastaan pitää yllä – ei toisaalta ihme, jos Seat siltä saksalaiskonsernin päättäjistä tuntuu. Cupran 1,5-litraiset versiot kannattaa pitää kokonaan Cupran valikoimassa niin pitkään kun niitä vielä on, kunnes Cuprakin sähköistyy kokonaan. Jos Cupra brändinä myy hyvin, paremmin kuin esimerkiksi Seat vastaavalla tekniikalla, niin sitähän sitä kannattaa myydä, mitä kysytään. Joten Cupra on nyt sitä mitä on – ja kun mennään kymmenkunta vuotta eteenpäin, voi olla, että 1,5-litrainen kevythybridikään ei kuulu enää valikoimaan, kun koko mallisto sähköistyy.

Koeajettu auto ei juurikaan eroa Seatin vastaavasta mallista muuta kuin logojen osalta. Cupra on osattu brändätä hyvin ja siinä on toinen syy, miksi Seatia ei välttämättä enää tarvita. Kaikki tulevatkin automallit, Terramar, Tavascan ja Urban Rebel lanseerataan Cupran nimiin.

Valtava tavaratila

Auton 1,5-litrainen eTSI-moottori on tuttua Volkswagenin tavaraa. Se on niin sanottua peruskauraa, jossa ”e” tarkoittaa kevythybriditekniikkaa. Autossa on 48 voltin starttigeneraattori sekä pieni akku, johon auto kerää energiaa talteen. Tätä talteen otettua energiaa käytetään ajon avustamiseen, valmistajan mukaan kulutus putoaa noin 10 prosenttia.

Autolla pääsee maltillisella kaasujalalla valmistajan ilmoittamaan kuuden litran yhdistettyyn kulutukseen, jopa hieman alle, kun oikein pihistelee. Vaikka kevythybriditekniikka on mukana säästötalkoissa, kuljettajan kaasujalalla on edelleen erittäin paljon merkitystä. Vaikka kysymyksessä ei ole ihan aidointa Cupraa, niin 1,5-litrainen bensiinimoottori on yllättävän pirteä, kaasun painallukseen moottori reagoi iloisesti.

Tiloiltaan Cupra Sportstourer on suuri, jopa valtava. Tavaratila on itsessään jo iso ja sen pohjan alta avautuu vielä lisää tavaratilaa litratolkulla. Tavaratila on juuri sitä mitä farmariautoilija autoltaan kaipaa.

Takatilat on myös mukavat. Ennen kaikkea kuljettajan paikka, se vasta Cupra Leonissa mukava onkin. Cupran brändiin kuuluu, että etuistuimet ovat sporttisen tukevat ja sitä ne kyllä ovat. Tukea löytyy joka suunnasta ja autolla ajaa hyvien istuimien ansiosta väsymättä pidempää siivua erittäin mielellään. Ohjauspyörän säädöt ovat myös ergonomiset ja ohjauspyörä tuntuu käteen mukavalta.

Ohjauspyörän painikkeet ovat myös tutut monesta muusta konsernin mallista. Ne löytyvät peukalon alle hyvin ja kun niiden käytön kerran oppii, niitä on helppo käyttää irrottamatta katsetta tiestä. Sehän niiden tarkoituskin on. Erityiskiitos täytyy antaa peukalolla pyöritettävälle äänentoiston volyymikytkimelle, sellaisen soisi löytyvän myös muista automerkeistä.

Cupran pienestä vaihdevalitsimesta auton saa Sport-asentoon nykäisemällä sitä ajossa taaksepäin. Auto käyttää tällöin hieman kovempia kierroksia, kaasuvaste muuttuu aavistuksen herkemmäksi ja pakoäänet alkavat pöristä hieman enemmän. Ohjauspyörän takana olevista vaihteenvaihtosiivekkeistä autoa voi käskeä myös manuaalisesti, mutta pakoputki ei tässä mallissa todellakaan pauku moottorijarrutuksissa, kuten tehokkaammissa malleissa, kuten 2-litraisessa VZ Cup -mallissa.

Karkea alusta

Alustaltaan Cupra Sportstourer on normiajossa hyvällä tien pinnalla mukavan tuntuinen, mutta silloin kun renkaiden alle osuu epätasaisuutta, alustassa on havaittavissa pintakovuutta ja karkeutta. Epätasaisuuksien suodatuksesta jää se viimeinen silaus pois ja erilaiset iskut tulevat läpi alustasta aika karkean oloisesti.

Myös matkustamoon kantautuva rengasmelu on melko kova, mutta Seat ja Cupra eivät koskaan ole olleet niitä Volkswagen-konsernin hiljaisimpia autoja. Äänieristys maksaa ja se on tietysti etenkin Seatin kohdalla näkynyt hinnassa.

Volkswagen konsernin nappulattomasta ohjaamosta joko tykkää tai ei ja tässäkin tapauksessa käyttöliittymä vaatii niin sanotusti totuttelua. Koska ohjaamossa ei nappuloita ole käytännössä lainkaan, kaikki tapahtuu monitoiminäytön valikoiden kautta. Esimerkiksi istuinlämmittimen päälle kytkeminen vaatii kaksi painallusta. Ensin valikon pikavalikosta valitaan istuinlämmittimet ja sen jälkeen valitaan, kummalle puolelle autoa sen haluaa päälle. Ei ehkä sitä mitä autoilijat näissä asioissa eniten arvostavat. Rattilämmittimen sentään saa päälle ihan ohjauspyörän painiketta painamalla.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Cupra Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 hv (110 kW) DSG-7

Hinta alkaen

39 131 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

40 169 €

Moottori

kevythybridi, bensiinimoottori 1,498³, 4 sylinteria, ahdin, 7-v kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto

Teho

110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min

Vääntö

250 Nm (1500–3500 r/min)

Vääntö

250 Nm (1500–3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,9 s

Huippunopeus

216 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,0 (yhd.)

CO2-päästöt

136 g/km

Mitat

pituus 4657 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1439 mm, akseliväli 2683 mm
Tavaratila: 620–1600 l
Omamassa: 1441 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1500 / 720 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

5 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat