12.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Jogger – Avaruuden säästöpakkaus seitsemälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Jogger yhdistää muutaman tilamallin tehtäviä yhden mallinimen alle. Ainakin kuutiohinta on ainakin kohdallaan. Hyvää: tilat, muunneltavuus, kuutiohinta. Huonoa: automaattiversion odottelu, vaatimaton Euro NCAP. Tilaihmeet Lodgy ja Logan MCV tekivät tilaa romanialaismerkin mallistossa ja tilalle saapui Dacia Jogger. Crossover-tyylillä Jogger on saatu näyttämään raikkaalta, mutta pinnan alla tärkeintä on sisätila, käytettiin sitä tavaroiden tai matkustajien kuljettamiseen. Seikkailumuovit lupaavat sen, mitä 20 senttimetrin maavaralla voidaan lunastaa.Takavalot ja nykytrendin mukaan erilliskirjaimilla kirjoitettu merkki luovat tiettyjä mielleyhtymiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvaruusseikkailu 2022Dacia Joggerin omat taustat juontavat hiljattain uudistuneeseen Sandero Stepwayhin. Yksinkertaistettuna Jogger onkin Sandero Stepwayn farmarimalli komealla 2,9 metrin akselivälillä. Viisipaikkaisena Joggerissa onkin kookas 708 litran tavaratila. Pituutta tilalla on 1,1 metriä jo ennen istuinten kaatamista.Todellinen taikatemppu tässä segmentissä on kuitenkin seitsemänpaikkaisuuden tarjoaminen noin 1 000 euron lisähinnalla. Tavaratila toki kutistuu 160 litraan kolmannen penkkirivin ollessa käytössä (565 litraa käännettynä), mutta istuimilla on yllättävän hyvät tilat jopa keskimittaiselle aikuiselle. Kulku kolmosriville tapahtuu parhaiten kippaamala keskirivin istuimet. 2000-luvun taitteen tila-autobuumin hengessä kolmannen rivin istuimet voi myös nostaa autosta pois yksitellen.Keskirivi liikkuu 40/60-jaolla, oli kyse selkänojan kaatamisesta tai istuimen kippaamisesta jalkatilaan. Kulkuaukko kolmosriville on tuolloin hyvä.Yhdessä keskirivin istuinten selkänojan kaatamisen tai istuimen kippaamisen kanssa Dacia Jogger mukautuu erilaisiin kuljetustarpeisiin erittäin hyvin. Joggerissa on myös mahdollisuus vetokoukulle (jarrullinen massa 1 200 kg) ja kattokaiteet voi Comfort-tasosta alkaen kääntää kattotelineeksi mukana tulevalla työkalulla.Sukunäköä rakenteissaMuilta osin Dacia Jogger on tuttu kaikille, jotka ovat tutustuneet Sanderon tuoreimpaan painokseen. Perusrakenne on Renault-allianssin käyttämä CMF-B. Voimalinjaversiona on alkuvaiheessa ahdettu TCe 110 -bensiinimoottori perusvarman kuusivaihteisen manuaalin kanssa. Myöhemmin mallistoon liittyy esimerkiksi Clio E-techistä tuttua hybriditekniikkaa hyödyntävä vaihtoehto, joka on samalla malliston automaattivaihteinen versio. Kyseessä on samalla Dacian ensimmäinen hybridi.Dacia Jogger liikkuu kiitettävästi tyhjällä kuormalla, mutta litraisen moottorin voimavarat voivat olla koetuksella kovin kuormattuna. Toisaalta tyhjänä myös kulutuslukemat pysyvät alle kuudessa litrassa maantiepainotteisessa ajossa, mikä ei ole huono suoritus. Alustan perusluonne on daciamaiseen tapaan pehmeä, eli auto elää tilanteen mukana. Sähköinen käsijarru on erikoinen varuste Joggerissa, sillä auto ei kytke jarrua pysäköitäessä itse, mutta valittaa sen kytkemättömyydestä. Ohjaamon perusilme on tuttu Sandero Stepwaystä kangassomisteita myöten. Tietoviihdejärjestelmä on konstailematon, mutta hoitaa perustehtävät riittävästi. Toisaalta Dacian älypuhelinteline taipuu jopa kokkaampien puhelinten tarpeisiin.Joggerin Euro NCAP -tulos on yksi tähti, sillä autossa ei ole irroitettavien kolmosrivin istuimien takia turvavyömuistuttimia kaikille paikoille. Perusrakenteiltaan auto on identtinen kahden tähden Sandero Stepwayn kanssa.Perusvarustelun voi valita kolmesta varustetasosta ja lisävarustelistalla on muutamia mukavuusvarustepaketteja. Malliston hinnat alkavat viisipaikkaisen Essentialin 18 999 eurosta ja seitsemänpaikkaiseen versioon pääsee käsiksi 19 999 eurolla, eli yhden istumapaikan hinnaksi muodostuu reilut 2 850 euroa.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisää aiheestaDS 4 ja Honda HR-V hyviin tähtiin, Dacia Jogger ei niinkään – Euro NCAP huhtikuu 2022 Koeajo: Renault Clio E-Tech Hybrid ekoilee erinomaisesti Koeajo: Dacia Sandero Stepway – lisähinta kannattaa pulittaa, jos huonot tiet kuuluvat arkeen Dacia Jogger TCe 110 Extreme 7p Hinta alkaen 22 999 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 598 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5000 r/min Vääntö 200 Nm (2900 r/min) Vääntö 200 Nm (2900 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,8 (yhd.) CO2-päästöt 130 g/km Mitat pituus 4547 mm, leveys 1784 mm, korkeus 1631 mm, akseliväli 2898 mm Tavaratila: 160 – 1 807 l Omamassa: 1221 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 640 kg Euro NCAP 1 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?