Ajoneuvot Koeajo 24.6.2023

Koeajo: Saab 9000 V8 – Auton moottorin suunnittelija palaa kuskin paikalle 30 vuoden jälkeen

Saabin tilaama V8-projekti ei päässyt koskaan sarjatuotantoon, mutta tehokas projektiauto toimii yhä – eikä jätä ketään kylmäksi.

Odotettu hetki on viimein koittanut. Oli tarjoutunut ainutlaatuinen tilaisuus päästä koeajamaan legendaarista TwinFour-projektiautoa – Suomessa valmistettu ensimmäinen ja ainoa Saab 9000 V8. Kyseessä on auto, joka oli tehnyt vaikutuksen autoharrastajiin jo vuosikymmeniä sitten. Päälipuolin tavallisen ysitonnarin näköinen, kotimaisen suunnittelun taidonnäyte oli kuitenkin painunut unohduksiin epäsuotuisten olosuhteiden saattelemana.

Projektiauto on pitkään viettänyt eläkepäiviä Uudenkaupungin automuseossa. Idea koeajosta syntyi, kun olimme käyneet talvella katsomassa kyseistä autoa TF-projektitiimissä mukana olleen Mauno Ylivakerin kanssa. Hän toimi projektin aikoihin Linnavuoren moottoritehtaan protopajan päällikkönä.

V8-tiimin väkeä tutustumassa puolivalmiiseen V8-moottoriin keväällä 1989. Toinen vasemmalta katsottuna on silloisen Saab Valmetin yhteyshenkilö Simo Vuorio koskien uutta V8-moottoriprojektia Saab 9000 autoon. Neljäntenä vasemmalta on Mauno Ylivakeri Valmet Oy Linnavuoren Tehtaalta.

Koeajo katsottiin kuitenkin sopivaksi suorittaa kesäkeleillä. Ylivakeri oli ajanut autoa viimeksi vuoden 1990 lopulla, mutta autoa on ajettu sen jälkeenkin. Edellisestä kerrasta on tosin jo mennyt joitain vuosia.

– Auto on seisonut jonkun aikaa viime käytöstä, joten voi olla että autoa täytyy huoltaa ennen koeajoa. Autot on kuitenkin luotu liikkumaan, toteaa Ylivakeri.

 

Mauno Ylivakeri pääsi yli 30 vuoden jälkeen takaisin kuskin paikalle.

Koeajoreissulle Uuteenkaupunkiin lähdettiin kolmen sukupolven voimin: projektiautosta kiinnostuneita olivat myös Ylivakerin jälkikasvu. Olihan se nyt omin silmin nähtävä ja koettava, kun oli mahdollisuus.

Jännitys tiivistyy

Saab oli herännyt henkiin museon rivistä pienellä laitolla. Museonjohtaja Ilkka Ruohonen oli apumiehensä kanssa huolehtinut auton ajovalmiiksi ja tankin täyteen.

Ylivakeri käänsi avainta virtalukossa, ja V8-moottori lähti murahdellen käyntiin. Tyhjäkäynti aluksi hieman seilaili, kunnes se tasoittui. Sitten kurvattiinkin jo museon pihasta kohti rauhallisempia teitä. Moottorin rouheasti muriseva ääni nosti hymyn suupielille.

Seisomisen jäljiltä auto oli hieman kankea, mutta vetristyi nopeasti. Auto oli ehtinyt ulkona odotellessaan lämmetä auringonpaisteessa, mutta ilmastointi pelasi riittävän hyvin ja otsalle noussut hiki oli pian poissa.

Testiradalle ei päästy revittelemäään, mutta Saabin tehokkuus ei jäänyt epäselväksi. Auto vastasi hyvin kaasuun, ja alavääntö oli aivan käsittämätön. Vääntöä riittikin kiitettävästi koko kierrosalueella. Tämä Saab olikin jopa hieman dieselimäinen ajaa: vitosvaihteella ei ollut ongelmia körötellä neljääkymppiä.

Muutama vuosikymmen sitten testivaiheessa Ylivakerille koeajolla reippaasta 180 km/h kiihdytyksestä rapsahtaneet 1500 markan sakot olivat todennäköisesti vielä liian hyvin muistissa, sillä pääosin mentiin maltillisesti, vaikka näppejä saattoikin hieman polttaa tehokkaan ysitonnarin ratissa. Valtatielle auto kiihtyi vaivattoman nopeasti.

Saab käyttäytyi mutkittelevalla ja kumpuilevalle maantiellä tyylikkäästi. Tievauriot ja töyssyt eivät juurikaan tuntuneet missään vakaassa kyydissä. Tottunein ottein Ylivakeri ohjasi tätä pehmeästi lipuvaa maanteiden laivaa, ja uppoutui hiljalleen omiin maailmoihinsa.

Keskeytin muistelut kysymyksellä: Miltä auto tuntuu näin muutaman vuosikymmenen jälkeen?

– Se on aivan kuin ennenkin, mutta moottorin säädöt eivät ole täysin kohdallaan, sillä auton moottori hieman satunnaisesti pätki. Automaattivaihteistoa se kaipaisi, Ylivakeri pohtii.

Konepellin alta paljastuu komean äänen lähde: V8-moottori.

Projekti-Saabia olisi ollut mielenkiintoista koeajaa enemmänkin ja kunnolla ajan kanssa, mutta valitettavasti tällä kertaa resurssit riittivät vain lyhyeen pyrähdykseen.

Erikoinen sisustan väri

Konehuonetta ja muutamaa lisämittaria lukuunottamatta auto on alkuperäisen näköinen  –  viininpunainen sisusta huutaa kasaria.

Penkit olivat mukavat, mutta kuskin jakkaran säädöt eivät olleet kovin optimaaliset ainakaan pitkälle ihmiselle. Auto oli aikalaisekseen yllättävän tilava, ja takapenkille mahtui hyvin sulassa sovussa kolme aikuista.

Saab 9000 CD V8

Mittarilukema koeajohetkellä oli 67500 km.

Vuosimalli
1989

Moottori
Bensiinimoottori, 3970 cm3, 8 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto

Teho ja vääntö
230 hv, 5200 r/min ja 330 Nm, alle 2000 r/min

Kiihtyvyys 0—100 km/h
8 s

Huippunopeus
250 km/h

Kulutus (l/100km)
10 l

Mitat
Pituus: 4794 mm, leveys: 1764 mm ja korkeus: 1420 mm

Omamassa: n. 1400kg

Tavaratila: 675 l

Teksti: Sini Ylivakeri Kuvat: Sini Ylivakeri ja Kalevi Salmen

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Saab

Kaikki koeajot

Uusimmat