3.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Skoda Kodiaq tarjoaa paljon hyviä ominaisuuksia samassa paketissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Skoda haluaa korostaa uudistuneen Kodiaqin offroad-ilmettä. Skoda Kodiaq tarjoaa runsaasti hyviä ominaisuuksia yhdessä ja samassa paketissa. Hyvää: Tilat, 7-paikkaisuus, ajettavuus, alustan toimivuus. Huonoa: Voimalinjan viipyily, hieman ryhditön kuljettajan ergonomia. Skoda Kodiaq on tullut siihen ikään, nelivuotiaaksi eli elinkaarensa puoliväliin, että sille tehtiin kasvojen kohotus. Kun Kodiaq runsas neljä vuotta sitten tuli markkinoille, katumaasturit olivat vielä in. Neljän vuoden aikana maailmassa ja sitä myötä myös automaailmassa on tapahtunut niin paljon, että nyt katumaasturit alkavat olla melkein out. Ainakin niin, että voimalinjassa pitäisi melkein olla avustamassa hybriditekniikkaa pienemmän polttoaineen kulutuksen muodossa. Skodan päivityksen myötä myös voimalinja-asioissa tapahtui muutoksia, vaikka hybridi-versiota siitä ei saatukaan. Malliston tehokkain ja ”nopein” malli eli RS muuttui nyt dieselistä bensiiniksi. Valikoimasta löytyy vielä kaksi dieseliä, koeajamamma 110-kilowattisen (150 hv) dieselin lisäksi myös järeämpi 147 kilowattinen (200 hv) versio. Aiempi RS-diesel Kodiaq-mallistossa oli 176 kilowattinen (240 hv). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Iso ja järeä Vaikka Kodiaq on isokokoinen ja järeä maasturi, polttoaineenkulutus ei Moottorin koeajossa olleella 110-kilowattisella versiolla ollut mitään kovin massiivista. Mitään tieteellisen tarkkaa polttoaineen kulutuksen seurantaa ei tehty, mutta koeajon kilometrit päästiin noin kuuden litran molemmin puolin per sata kilometriä. Koeajettu 2-litrainen diesel riittää puhdiltaan erinomaisesti viemään isoa ja painavaa autoa ja 7-portainen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto hoitaa vaihdot tasaisesti, vaikkakin esimerkiksi suunnan muutokset on vaihteistolle edelleen hieman vaikeita ja viipyileviä. Isosta koosta on hyötyä siinä tapauksessa, kun tarvitaan runsaita sisätiloja. Kodiaq on yksi niistä harvoista markkinoilla olevista maastureista, varsinkin tässä hintaluokassa, minkä saa tarvittaessa taipumaan myös 7-paikkaiseksi. Toki viimeinen penkkirivi on tarkoitettu vain väliaikaisia kuljetuksia varten, mutta kolmas penkkirivi hankitaan usein myös tarpeeseen ja Kodiaqiin se on saatavilla. Kun kaikki kaksi takimmaista penkkiriviä Kodiaqissa kaadetaan, saadaan melkoinen tavaratila, joka on kooltaan peräti 2065 litraa. Kuljettajan ergonomiassa vähän parannettavaa Kuljettajan näkymästä löytyy nyt myös 10-tuumainen Virtual Cocpit -mittaristo, johon pystyy vaihtamaan mieleisensä näkymän viidestä eri vaihtoehdosta. Kuljettajalla on Kodiaqissa mukavat oltavat, autossa istutaan korkealla ja näkyvyys joka puolelle on hyvä. Kuljettajan istuin ja sen ergonomia jää aavistuksen kuitenkin vajaavaiseksi ja esimerkiksi sivuttaistukea toivoisi hieman lisää. Ohjaustuntuma Kodiaqissa on myös hieman kevyt. Nämä molemmat asiat todennäköisesti paranisivat, jos alla olisi Kodiaqin RS-versio. Myös alustan tuntuma ja jousituksen jäykkyys oletettavasti muuttuisivat erilaisiksi RS-version kohdalla. Koeajossa olleen auton alusta on pehmeä ja erittäin mukavuuspainotteinen – eikä sille ole ladattukaan mitään sporttisia odotuksia – ja se toimii sellaisenaan erittäin hyvin. Kodiaq on nelivetoinen katumaasturi, jonka ominaisuudet riittävät myös hieman pidemmälle kun monien muiden nelivetoisten autojen ja autossa on muun muassa erillinen off road -tila, jolloin auton elektroniset ajoapurit säätyvät maastossa etenemistä silmällä pitävälle tasolle. Off road -henkeä Skoda haluaa faceliftin myötä myös korostaa enemmän auton offroad-henkeä ja keulan ilmettä on muotoiltu uusiksi juuri siitä näkökulmasta. Etusäleikön muotoa on uudistettu ja samalla ajovaloumpioita on madallettu. Merkittävä uutuus on myös se, että Matrix Led -ajovalot on saatavilla myös Kodiaqiin ja ne löytyivät myös koeajetusta Style-varustelusta. Koeajettu Kodiaq edusti Style-varustelua, jonka alkaen hinta on runsas 52 000 euroa. Kun siihen yhdistetään metalliväri, 7-paikkaisuus sekä polttoainetoiminen lisälämmitin, ja lisää valoa ja avaruutta tuova panoraamakatto, päästään noin 58 000 euroon. Se on paljon rahaa, mutta tähän pakettiin sisältyy jo melkoisen paljon normaalissa arjessa tarvittavia ominaisuuksia, muun muassa hyvää vetoa ja taloudellisuutta tarjoava diesel, erinomaiset ja hyvin muunneltavat tilat sekä keskimääräistä parempi neliveto ja paljon vetokykyä, Skoda Kodiaq tarjoaa hyvin vastinetta rahoille – sellaiselle, kuka juuri haluaa edellä mainitun kaltaisen paketin. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus Skoda Kodiaq 2.0 TDI 150 4x4 Style DSG Autom. Hinta alkaen 52 842 € Koeajetun auton hinta varusteineen 58 732 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 110 kW (150 hv), 3000–4200 r/min Vääntö 360 Nm (1600–2750 r/min) Vääntö 360 Nm (1600–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1 (yhd.) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4697 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1661 mm, akseliväli 2790 mm Tavaratila: 270–2065 l Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta