23.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: toisenlainen tilaihme – Peugeot Rifter Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot Rifter on sisarmalleihinsa verrattuna mahdollisimman aito merkkinsä edustaja. Hyvää: tilankäyttö, ajoasento, säilytystilojen määrä. Huonoa: ohjauksen keskialue, voimaa vaativat liukuovet, vajavainen kojelaudan valaistus. Viime kesänä uudistunut Peugeot Rifter saapui koeajoon sisarmallinsa Citroën Berlingon jälkeen, jolloin tarjoutui herkullinen tilaisuus verrata näitä autoja toisiinsa – eli kokea, miten sisuskaluiltaan identtiset tilakuutiot on eri ranskalaisleireissä toteutettu. Ja jos kaipaa astetta saksalaisempaa otetta, sitä on tarjolla kolmannen konsernikumppanin Opel Combo Lifen muodossa.Vaikka tätä kolmikkoa voisi pitää yhtenä ja samana mallina, eroavaisuuksia löytyy lopulta niin paljon, että autoja voi käsitellä ihan omina yksilöinään. Peugeotin kohdalla persoonan hakeminen lähtee liikkeelle jo Rifterin ulkonäöstä, joka on helmavahvikkeineen ja ryhdikkäine olemuksineen vielä hieman Berlingoakin maasturimaisempi – niin tila-auto kuin kyseessä onkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErikoiset ensituntumatAuton sisällä eroja on vieläkin enemmän. Koska muiden nyky-Peugeotien kojelaudat noudattelevat omanlaistaan mittaristo-ratin-päällä -linjausta, sellainen oli tietysti rakennettu Rifteriinkin, vaikka muuten olisi periaatteessa pärjätty pelkällä tuotemerkkien vaihtamisella – tai ainakin huomattavasti kevyemmällä meikillä.Niinpä Rifterin ratin takana vallitsee hyvin peugeotmainen tunnelma. Kuten niin monissa muissa leijonamerkin malleissa, mittariston erikoinen sijoittelu oudoksuttaa aluksi, mutta hetken päästä ratkaisuun ei enää kiinnitä huomiota. Ajoasento järjestyy useimmilla kuljettajilla aivan yhtä hyväksi kuin ”normaalinkin” kojelaudan kanssa.Se, mikä hieman vaatii totuttelua, on pienen ohjauspyörän ja suuren ohjaamon välinen mittasuhde. Ratin kääntely on suoritettava korostetun herkin liikkein, mutta toisaalta hallinta on taajamassa hyvin kevyttä.Erityisen näppäräksi sitä ei voi kuitenkaan luonnehtia, siitä pitävät pitkä kojelauta ja sen takana piilossa oleva keula huolen. Pitkäliikkeinen vaihteensiirto sekä peruutusvaihteen salvan puuttuminen takaavat omalta osaltaan sen, että Rifter ei aivan istu käteen ensimmäisellä korttelinkiertämällä. Siisti säästökoneSiinä missä aiemmin ajamamme Berlingo oli moottoroitu 130-hevosvoimaisella versiolla 1,5-litraisesta dieselistä, nyt koeajetun Rifterin lyhyen konepellin alla hurisi saman voimanlähteen noin sataheppainen painos.Sen yhteydessä on tarjolla vaihteistoksi ainoastaan viisivaihteinen manuaali; 130-heppaiset ovat puolestaan aina kahdeksanportaisia automaatteja, jotka sopivat tällaiseen autoon kieltämättä paremmin.Sivistynyt kone kuljettaa Rifteriä ihan kivasti, kunhan autolta ei vaadi liikoja. Maantiellä ja esimerkiksi moottoritielle kiihdytettäessä havaitsee kuitenkin, että tällä moottorilla Rifter edustaa pikemminkin automaailman laiskinta päätä.Moottorin ääni, kuten melunlähteet muutenkin, on vaimennettu kohtuullisen hyvin, ja myös ajomukavuus on varsin hyvällä tolalla. Voimanlähteen ääni tosin alkaa erottua sadan kilometrin tuntinopeuden tuolla puolen.Maantiellä havaitsee myös, että ohjaus jäykistyy selvästi kaupunkinopeuksiin nähden; valitettavasti ohjaus keskittää hieman keinotekoisesti, jota ei ranskalaisesta autosta puhuttaessa voi katsoa ihan läpi sormien. Väljyyttä varjossaTilatarjonta Rifterissä on samaa vakuuttavaa luokkaa kuin Berlingossakin (lisävarusteisine) kolmine takarivin erillisistuimineen. Koeajetun L1- eli lyhyemmän mallin ohella myydään 34,5 senttiä pidempää L2-versiota; kumpaisenkin saa joko 5- tai 7-paikkaisena.Kun varsinaiset sisätilojen sentit on asemoitu niille kohdille kuin pitääkin, kritiikki kohdistuu auton luukkuihin. Laaja takaluukku on käytännössä aika raskas käyttää, joten sähkökäyttö olisi toivottava, ja sama pätee melko jäykästi sulkeutuviin liukuoviin.Erona koeajoautoissa oli oikeastaan vain kojelaudan jatkeena ollut keskikonsolin säilytyssysteemi, joka on Allure-tasoisessa Rifterissä vakiovaruste. Pikku- ja vähän isommallekin tavaralle löytyy näin mukavasti tilaa, mutta samalla menetetään pakettiautopohjainen läpikuljettavuus etuistuinten välillä. Henkilöautoihin tottuneet eivät kuitenkaan jääne tätä piirrettä kaipaamaan.Sen, minkä säilytyskoloihin kaipaisimme, on valaistus – varsinkin kun sellainen on toteutettu esimerkiksi Peugeot 3008- ja 5008-katumaastureihin. Muutenkin valaistusta ohjaamossa voisi parantaa esimerkiksi kojelaudan katkaisimien osalta: nyt pimeällä talvikelillä piti ajoittain sytyttää sisävalot, jotta käsi osui oikeaan kohteeseen, kuten kosketusnäytöstä eriytettyihin lämpötilan säätimiin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.peugeot.fi/rifter/ Peugeot Rifter Allure Blue HDi 100 S&S L1 Hinta alkaen 24 473 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 028 € Moottori Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 75 kW (102 hv), 3500 r/min Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,5 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 151 g/km Mitat pituus 4408 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1878 mm, akseliväli 2785 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 300/740 kg. Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?