26.2.2024

Koeajo: Toyota Yaris nyt myös tehokkaampana hybridinä – manuaalivaihteisto ja litrainen moottori jää historiaan

Toyota Yaris

Toyota Yaris päivittyy japanilaisvalmistajalle tyypilliseen tapaan – eli ei erityisen dramaattisesti, mutta tuoden silti jotain lisää. Hyvää: Varustelun parannukset, tehokkaampi voimalinja. Huonoa: Joku jää kuitenkin kaipaamaan manuaalia, tehokkaamman voimalinjan hinta.

Toyota Yaris on meillä Suomessa luokassaan varsin ylivoimainen tuote. Viime vuonna mallia rekisteröitiin Suomessa 2 265 kappaletta, kun seuraava rehellisesti B-segmenttiin kuuluva auto oli Kia Rio 785 kappaleen myyntimäärällä. Tämä siis jos mukaan ei lasketa B-SUV-segmentin crossovereita. Niissä Yariksen kovin kilpailija on Yaris Cross.

Toyota on selvästi ollut itsekin tyytyväinen myyntimääriin, sillä se ei ole lähtenyt revittelemään autoille yleensä nelisen mallivuoden jälkeen koittavissa kasvojenkohotuksissa. Sama pätee myös tämänkertaiseen Yariksen päivittymiseen.

Toyota Yaris

Auton ulkonäkö ei ole juurikaan muuttunut. Tarkkasilmäiset voivat havaita pientä viilausta tapahtuneen ajovaloumpioiden kohdalla.

Merkittävin muutos tapahtuu voimalinjapuolella, kun valikoimaan lisätään aiemman Hybrid 115 -vaihtoehdon lisäksi Hybrid 130 -versio. Loogisesti mallinimien lukuarvot tarkoittavat hevosvoimia, eli uutuusversio on 15 hv aiempaa tehokkaampi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pikkulohkon pudotus

Toyota Yaris Hybrid 130 ei ole kuitenkaan vain ohjelmapäivityksellä viritetty versio, vaan sen neljännen sukupolven hybridivoimalinjaan on lisätty komponentteja Toyotan tuoreimmasta viidennen sukupolven hybridijärjestelmästä. Polttomoottoripuolelle mekaanisia muutoksia ei ole kuitenkaan tehty.

Toyota Yaris

Vielä tehoa selvemmin muutokset näkyy vääntöpuolella, kun lukemat kasvavat toisen hybridivaihtoehdon 141 newtonmetristä 185 newtonmetriin.

Suoraa vertailua entiseen malliin ei Espanjan Sitgesissä järjestetyissä ensikoeajoissa päästy kokeilemaan, mutta autolla tuntui ehtivän hyvin ainakin paikallisen liikenteen joukossa. 0–100 km/h -kiihtyvyys ei ole pudonnut Hybrid 115 -malliin nähden kuin puoli sekuntia, mutta kaikki on kotiinpäin

Mallivalikoima ei kuitenkaan uuden hybridiversion myötä kasva, nimittäin litrainen Yaris jää historiaan. Jatkossa hybridien ohella tarjotaan sähköistämätöntä 1,5-litraista bensiinimallia – ja ainoastaan automaattivaihteisena. Jatkossa Yarikseen ei siis ole lainkaan saatavilla manuaalivaihteistoa. Tämä on luontainen muutos, sillä 80 % Euroopasta myytävistä Yariksista on jo hybridejä.

Ohjelmaoppaan tutkiskelua

Nyt Yarikseen on saatavilla myös muista valmistajan malleista tuttu 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo ja 10,5-tuumainen tietoviihdejärjestelmän näyttö. Nämä kuuluvat kuitenkin vain paremman pään varusteluihin.

Myös alemman varustelun mallit saavat uuden tietoviihdejärjestelmän hieman vajaammilla toiminnoilla. Suurin osa malleista varustetaan Toyota Touch 3 -tietoviihdejärjestelmällä, johon kuuluu vakiovarusteena langattomat älypuhelinpeilaukset kummallekin yleisimmistä älypuhelinkäyttöliittymistä. Näissä versioissa ei ole enää lainkaan tarjolla Toyotan omaa navigointia – jota ei tosin älypuhelinpeilauksen käyttöön kykenevä jää kaipaamaankaan.

Toyota Yaris

Olennaisena muutoksena päivittynyt ohjelmistopuoli tukee myös verkon yli suoritettavia Over the Air -päivityksiä.

Hybridimallit nielevät myös vakiovarusteluun Toyota Safety Sense 3 -järjestelmän. Tämä sisältää esimerkiksi hätäpysäytysjärjestelmän, ennakoivan ajoavustimen ja mukautuvan vakionopeudensäätimen koko nopeusalueelle.

”Perus-bensiinimallikin” sisältää Intense-varusteltuna kuitenkin mukautuvan vakionopeudensäätimen 40 km/h nopeudesta alkaen, kaista-avustimen ja törmäysavustimen. Pikkuautojenkin turvallisuusvarusteet ovat nykyään vähintään erinomaisella tolalla.

Valmistus jo alkanut

Edullisimmillaan perus-bensiinimallin saa 23 036 eurolla. Hybrid 115 -version hinta alkaa Active-varusteltuna 24 249 eurosta. Intense-varustelu kohottaa hintaa noin 500 eurolla, ja Intense Plus kustantaa 25 510 e.

Tuore Hybrid 130 -voimalinja on tarjolla vain kahdella parhaalla varustetasolla, ja sen hinta alkaa huomattavasti korkeammalta: 30 621 eurosta. Uudistettujen mallien tuotanto on alkanut vuoden 2024 alussa. Ensimmäiset yksilöt saadaan Suomeen maalikuussa, ja ensimmäiset asiakastoimitukset alkavat huhtikuussa.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Premiere Edition

Toyota Yaris

HYBRIDI, etuveto
3-syl. bensiinimoottori 1 490 cm3
portaaton vaihteisto
96 kW (130 hv), 185 Nm
WLTP-kulutus 4,2 l/100km
CO2-päästöt 87 g/km
Suorituskyky 0–100 km/h 9,2 s
huippunopeus 175 km/h
Mitat
Pituus 3 940 mm
Leveys 1 745 mm
Korkeus          1 500 mm
Akseliväli        2 560 mm
Tavaratila       286 l
Omamassa    1 175 kg
perävaunu      450 / 450 kg
Euro NCAP    5 tähteä (2020)
Takuu 3 v / 100 000 km
hybridijärjestelmä     5 v / 100 000 km
Hinta alkaen  30 621 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat