26.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris nyt myös tehokkaampana hybridinä – manuaalivaihteisto ja litrainen moottori jää historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Yaris päivittyy japanilaisvalmistajalle tyypilliseen tapaan – eli ei erityisen dramaattisesti, mutta tuoden silti jotain lisää. Hyvää: Varustelun parannukset, tehokkaampi voimalinja. Huonoa: Joku jää kuitenkin kaipaamaan manuaalia, tehokkaamman voimalinjan hinta. Toyota Yaris on meillä Suomessa luokassaan varsin ylivoimainen tuote. Viime vuonna mallia rekisteröitiin Suomessa 2 265 kappaletta, kun seuraava rehellisesti B-segmenttiin kuuluva auto oli Kia Rio 785 kappaleen myyntimäärällä. Tämä siis jos mukaan ei lasketa B-SUV-segmentin crossovereita. Niissä Yariksen kovin kilpailija on Yaris Cross. Toyota on selvästi ollut itsekin tyytyväinen myyntimääriin, sillä se ei ole lähtenyt revittelemään autoille yleensä nelisen mallivuoden jälkeen koittavissa kasvojenkohotuksissa. Sama pätee myös tämänkertaiseen Yariksen päivittymiseen. Auton ulkonäkö ei ole juurikaan muuttunut. Tarkkasilmäiset voivat havaita pientä viilausta tapahtuneen ajovaloumpioiden kohdalla. Merkittävin muutos tapahtuu voimalinjapuolella, kun valikoimaan lisätään aiemman Hybrid 115 -vaihtoehdon lisäksi Hybrid 130 -versio. Loogisesti mallinimien lukuarvot tarkoittavat hevosvoimia, eli uutuusversio on 15 hv aiempaa tehokkaampi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pikkulohkon pudotus Toyota Yaris Hybrid 130 ei ole kuitenkaan vain ohjelmapäivityksellä viritetty versio, vaan sen neljännen sukupolven hybridivoimalinjaan on lisätty komponentteja Toyotan tuoreimmasta viidennen sukupolven hybridijärjestelmästä. Polttomoottoripuolelle mekaanisia muutoksia ei ole kuitenkaan tehty. Vielä tehoa selvemmin muutokset näkyy vääntöpuolella, kun lukemat kasvavat toisen hybridivaihtoehdon 141 newtonmetristä 185 newtonmetriin. Suoraa vertailua entiseen malliin ei Espanjan Sitgesissä järjestetyissä ensikoeajoissa päästy kokeilemaan, mutta autolla tuntui ehtivän hyvin ainakin paikallisen liikenteen joukossa. 0–100 km/h -kiihtyvyys ei ole pudonnut Hybrid 115 -malliin nähden kuin puoli sekuntia, mutta kaikki on kotiinpäin Mallivalikoima ei kuitenkaan uuden hybridiversion myötä kasva, nimittäin litrainen Yaris jää historiaan. Jatkossa hybridien ohella tarjotaan sähköistämätöntä 1,5-litraista bensiinimallia – ja ainoastaan automaattivaihteisena. Jatkossa Yarikseen ei siis ole lainkaan saatavilla manuaalivaihteistoa. Tämä on luontainen muutos, sillä 80 % Euroopasta myytävistä Yariksista on jo hybridejä. Ohjelmaoppaan tutkiskelua Nyt Yarikseen on saatavilla myös muista valmistajan malleista tuttu 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo ja 10,5-tuumainen tietoviihdejärjestelmän näyttö. Nämä kuuluvat kuitenkin vain paremman pään varusteluihin. Myös alemman varustelun mallit saavat uuden tietoviihdejärjestelmän hieman vajaammilla toiminnoilla. Suurin osa malleista varustetaan Toyota Touch 3 -tietoviihdejärjestelmällä, johon kuuluu vakiovarusteena langattomat älypuhelinpeilaukset kummallekin yleisimmistä älypuhelinkäyttöliittymistä. Näissä versioissa ei ole enää lainkaan tarjolla Toyotan omaa navigointia – jota ei tosin älypuhelinpeilauksen käyttöön kykenevä jää kaipaamaankaan. Olennaisena muutoksena päivittynyt ohjelmistopuoli tukee myös verkon yli suoritettavia Over the Air -päivityksiä. Hybridimallit nielevät myös vakiovarusteluun Toyota Safety Sense 3 -järjestelmän. Tämä sisältää esimerkiksi hätäpysäytysjärjestelmän, ennakoivan ajoavustimen ja mukautuvan vakionopeudensäätimen koko nopeusalueelle. ”Perus-bensiinimallikin” sisältää Intense-varusteltuna kuitenkin mukautuvan vakionopeudensäätimen 40 km/h nopeudesta alkaen, kaista-avustimen ja törmäysavustimen. Pikkuautojenkin turvallisuusvarusteet ovat nykyään vähintään erinomaisella tolalla. Valmistus jo alkanut Edullisimmillaan perus-bensiinimallin saa 23 036 eurolla. Hybrid 115 -version hinta alkaa Active-varusteltuna 24 249 eurosta. Intense-varustelu kohottaa hintaa noin 500 eurolla, ja Intense Plus kustantaa 25 510 e. Tuore Hybrid 130 -voimalinja on tarjolla vain kahdella parhaalla varustetasolla, ja sen hinta alkaa huomattavasti korkeammalta: 30 621 eurosta. Uudistettujen mallien tuotanto on alkanut vuoden 2024 alussa. Ensimmäiset yksilöt saadaan Suomeen maalikuussa, ja ensimmäiset asiakastoimitukset alkavat huhtikuussa. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toyota Yaris 1.5 Hybrid Premiere Edition HYBRIDI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 1 490 cm3 portaaton vaihteisto 96 kW (130 hv), 185 Nm WLTP-kulutus 4,2 l/100km CO2-päästöt 87 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,2 s huippunopeus 175 km/h Mitat Pituus 3 940 mm Leveys 1 745 mm Korkeus 1 500 mm Akseliväli 2 560 mm Tavaratila 286 l Omamassa 1 175 kg perävaunu 450 / 450 kg Euro NCAP 5 tähteä (2020) Takuu 3 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 5 v / 100 000 km Hinta alkaen 30 621 € Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe