24.12.2016

Koeajo: Vihdoin automaattisesti – Dacia Duster dCi 110 EDC Laureate

Dacia Duster dCi 110 EDC

Dacia Duster dCi 110 EDC tuo kaksoiskytkinvaihteiston vihdoin myös merkin suosikkimalliin. Hyvää: kumisaapasmaisuus, vihdoin automaattina Huonoa: kumisaapasmaisuus, automaatti vain etuvetona

Dacialle Dusterin menestys on ollut kaksiteräinen miekka, sillä edullinen maasturi on kantanut selässään koko merkin mainetta. Kuuleepa essonbaareissa jopa väitteitä, että Duster ja Dacia ovat sama asia. Näin ei tietenkään ole, mutta heiton takaa löytyvät numerot: yli puolet Suomessa myydyistä Dacioista on Dustereita.

Dacia Duster dCi 110 EDC

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jäähyväiset kytkinpolkimelle

Suosikin mallistossa on ollut kuitenkin yksi merkittävä aukko, sillä sieltä on puuttunut automaattivaihteisto. Nyt tilannetta korjataan Dacia Duster dCi 110 EDC:n avulla, eli tutun 110-hevosvoimaisen turbodieselin saa jatkossa myös automaattivaihteisena etuvetona. Nelivedon ja automaatin yhdistelmän myyntimäärä jää merkin laskelmissa niin pieneksi, että se ei sovi Dacian kustannustehokkaaseen ajatteluun.

Dacia Duster dCi 110 EDC

Muuhun Dacia-mallistoon verrattuna Duster tuntuu kulkevan omia polkujaan. Maasturin korkea alusta jää kuoppien kohdalla keinahtelemaan veltosti ja sama kumimainen pehmeys toistuu hallintalaitteissa. Suuren maavaran ansiosta Duster soveltuukin kaupungin sijaan paremmin mökkitielle.

Dacia Duster dCi 110 EDC

Turbodieselin ja EDC-kaksoiskytkinvaihteiston yhteiselo sujuu hyvin, moottorin voimavarojen ollessa riittävät ja vaihteiston aavistaessa pelin hengen. 10 newtonmetrin vääntötappiosta huolimatta yhdistelmän suoritusarvot ovat lähellä manuaalivaihteista versiota. Täydellisen pehmeästi laatikko ei kuitenkaan vaihda joka tilanteessa, ollen välillä kulmikas tekemisissään.

Dacia Duster dCi 110 EDC

Hetkisen ajasta irrallaan

Sisustaltaan Duster on selvästi sisariaan jäljessä, sillä vanhemman tyylin ohjaamo tuntuu koostuvan ympäriinsä viskotuista napeista ja edellisen vuosikymmenen materiaaleista. Dacian pehmeät lättäistuimet ovat täälläkin kehnot, mutta ainakin ne osallistuvat alustan toimintaan.

Dacia Duster dCi 110 EDC

Erikoisesti myös automaatin vaihdekeppi on huono, sillä epämääräiset pykälät täytyy varmistaa kepin asennosta tai mittariston vaihdeilmaisimesta. Onneksi Laureate-varustelu tuo mukanaan lähes kaiken kaivattavan. Automaattimallin hinta asettuu maahantuojan arvion mukaan samaan nelivedon kanssa, eli 20 990 euroon.

Dacia Duster dCi 110 EDC

Lopulta Dacia Duster on kuin kumisaapas: lähes korvaamaton pikitien ulkopuolella, mutta kaupunkielämään löytyy parempia tarjokkaita jopa romanialaismerkin omasta mallistosta. Automaattista päällystakkia kaipaaville kerrottakoon, että Suomeen Dacia Duster dCi 110 EDC saapunee maalis-huhtikuussa.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Dacia Duster dCi 110 S&S EDC Laureate

Hinta alkaen

20 999 €

Moottori

Dieselmoottori 1 461 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto

Teho

80 kW (110 hv), 4000 r/min

Vääntö

250 Nm (1750 r/min)

Vääntö

250 Nm (1750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,9 s

Huippunopeus

169 km/h

Kulutus l/ 100 km

4,4 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

116 g/km

Mitat

pituus 4315 mm, leveys 1822 mm, korkeus 1695 mm, akseliväli 2673 mm
Tavaratila: 475 l
Omamassa: 1349 kg

Euro NCAP

3 tähteä

Ecotest

4 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat