Ajoneuvot | Uutinen | 8.5.2020

Koskettele taksi-Mersuasi entistä enemmän – E-sarja saa lisää tuntoa rattiin

Elinkaarensa puolivälin saavuttanut nykyinen Mercedes-Benz E-sarja saa osana kasvojenkohotusta uudentyyliset ohjauspyörät, joissa luotetaan jatkossa entistä enemmän perinteisten painikkeiden sijaan kapasitiivisiin kosketuspainikkeisiin.

Jaa artikkeli

Syksyllä Suomeen saapuva Mercedes-Benz E-sarjan kasvojenkohotus saa osana uudistuspakettia myös uuden ohjauspyörän, jonka kerrotaan tuntevan entistä enemmän kuljettajan kosketusta.

Mercedes-Benz ratti

E-sarjan kasvojenkohotuksen myötä Luxury-ohjauspyörä näyttää jatkossa tältä.

Ohjauspyörän kehälle on sijoitettu kaksialueinen tunnistinmatto joka havaitsee kuljettajan otteen ratista. Sensoreiden tietoa käytetään apuna puoliautomaattisen ohjauksen toiminnassa, järjestelmä kun vaatii kuljettajan pitävän kättä ratilla vaikka auto hoitaakin itse ohjastamisen.

Tähän asti tieto kuljettajan rattiotteesta on otettu ratin liikuttamisesta, eli kättään ohjauspyörällä lepuuttavan on täytynyt ajoittain heilauttaa pyörää puoliautomaattisen ohjauksen päällä pitämiseksi.

Mercedeksen E-sarjan lisäksi kuljettajan käsiä tarkkaillaan kapasitiivisesti esimerkiksi päivitetyssä Volkswagen Passatissa.

Mercedes-Benz ratti

Vanhan ohjauspyörän perinteisistä painikkeista luovutaan täysin.

Lisää kosketustuntoa ohjauspyörä saa myös painikkeisiinsa. Tähän asti ratissa on ollut kaksi kapasitiivista pientä touchpadimaista painiketta mittariston ja tietoviihdejärjestelmän hallitsemiseksi. Painikkeet ovat olleet hyvä vaihtoehto myös kuitattaessa kuljettajan käsien sijainti ajoavustinta varten. Ohjauspyörän loput painikkeet ovat kuiteknin olleet perinteisiä.

Jatkossa kaikki painikkeet ovat kosketus-tyylisiä. Lisäksi ohjauspyörässä on kaksi pystysuuntaista kapasitiivista liukusäädintä oletettavasti äänenvoimakkuuden ja vakionopeudensäätimeen asetetun nopeuden muuttamiseksi.

Mercedes-Benz ratti

Supersport-mallin ohjauspyörä pysyy muuttuneesta ulkonäöstä huolimatta 14,6-tuumaisena.

Uuden sukupolven ohjauspyöriä on E-sarjalaiseen valittavissa kolmea erilaista: Luxury, Sport ja Supersport. Rattien koot pysyvät E-sarjan faceliftissä samana kuin nykyisessäkin mallistossa, eli 14,6–15,0 -tuumaisina.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz

Jaa artikkeli

Keskustelu