8.5.2020 Ajoneuvot Koskettele taksi-Mersuasi entistä enemmän – E-sarja saa lisää tuntoa rattiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Elinkaarensa puolivälin saavuttanut nykyinen Mercedes-Benz E-sarja saa osana kasvojenkohotusta uudentyyliset ohjauspyörät, joissa luotetaan jatkossa entistä enemmän perinteisten painikkeiden sijaan kapasitiivisiin kosketuspainikkeisiin. Syksyllä Suomeen saapuva Mercedes-Benz E-sarjan kasvojenkohotus saa osana uudistuspakettia myös uuden ohjauspyörän, jonka kerrotaan tuntevan entistä enemmän kuljettajan kosketusta. E-sarjan kasvojenkohotuksen myötä Luxury-ohjauspyörä näyttää jatkossa tältä. Ohjauspyörän kehälle on sijoitettu kaksialueinen tunnistinmatto joka havaitsee kuljettajan otteen ratista. Sensoreiden tietoa käytetään apuna puoliautomaattisen ohjauksen toiminnassa, järjestelmä kun vaatii kuljettajan pitävän kättä ratilla vaikka auto hoitaakin itse ohjastamisen. Tähän asti tieto kuljettajan rattiotteesta on otettu ratin liikuttamisesta, eli kättään ohjauspyörällä lepuuttavan on täytynyt ajoittain heilauttaa pyörää puoliautomaattisen ohjauksen päällä pitämiseksi. Mercedeksen E-sarjan lisäksi kuljettajan käsiä tarkkaillaan kapasitiivisesti esimerkiksi päivitetyssä Volkswagen Passatissa. Vanhan ohjauspyörän perinteisistä painikkeista luovutaan täysin. Lisää kosketustuntoa ohjauspyörä saa myös painikkeisiinsa. Tähän asti ratissa on ollut kaksi kapasitiivista pientä touchpadimaista painiketta mittariston ja tietoviihdejärjestelmän hallitsemiseksi. Painikkeet ovat olleet hyvä vaihtoehto myös kuitattaessa kuljettajan käsien sijainti ajoavustinta varten. Ohjauspyörän loput painikkeet ovat kuiteknin olleet perinteisiä. Jatkossa kaikki painikkeet ovat kosketus-tyylisiä. Lisäksi ohjauspyörässä on kaksi pystysuuntaista kapasitiivista liukusäädintä oletettavasti äänenvoimakkuuden ja vakionopeudensäätimeen asetetun nopeuden muuttamiseksi. Supersport-mallin ohjauspyörä pysyy muuttuneesta ulkonäöstä huolimatta 14,6-tuumaisena. Uuden sukupolven ohjauspyöriä on E-sarjalaiseen valittavissa kolmea erilaista: Luxury, Sport ja Supersport. Rattien koot pysyvät E-sarjan faceliftissä samana kuin nykyisessäkin mallistossa, eli 14,6–15,0 -tuumaisina. Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Pyöreämpään päin: Mercedes-Benz E-sarja vaihtaa tyylin taitoihin Kylmenee kuumenee: Jaguar Land Roverin rattiprototyyppi opastaa lämmöllä Hondan huipputekninen innovaatio: ilmastoinnin säätäminen painikkeilla! Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku