Kovapäisempi MX-5 – Mazdan avomalli saa kovan katon
Automaattisen katon lisäksi kovempi MX-5 saa myös automaattiset vaihteet.
Kolmannen sukupolven askelmerkkejä noudatellen myös Mazdan ikonisen MX-5:n neljäs sukupolvi saa mallistoonsa kovalla katolla varustetun version. MX-5 RF (”retractable fastback”, ”avattava viistoperä”) esiteltiin New Yorkin autonäyttelyn alla. Sähköisesti toimiva targa-katto liukuu näppärästi pois ulkoilman tieltä napin painalluksella.
Jotain Mazdan insinöörien nokkeluudesta kertoo jotain se, että kovakattoinen palapeli ei vie yhtään tavaratilaa verrattuna kangaskattoiseen versioon. Kattorakenteen painosta Mazda ei tosin kertonut julkistuksen yhteydessä. Kovempi MX-5 vastaa muilta osin kangaskattomallia, eli moottorivaihtoehtoina ovat 1,5-litrainen ja 2,0-litrainen nelisylinterinen Skyactiv-G. Säännön vahvistavana poikkeuksena on tosin se, että kovan katon yhteydessä vaihteistoksi saa halutessaan myös kuusivaihteisen automaatin.
Samalla mallistoon tulee uusi Machine Grey -metalliväri. Punaisen Soul Redin tavoin maalipinta on toteutettu Mazdan Takuminuri-tekniikalla, jolloin maalipinta vaikuttaa mestarimaalaajan tekosilta. Kerroksittain mustan pigmentin ja alumiinilastujen avulla toteutettu värisävy on suunniteltu korostamaan Mazdan Kodo-muotoilukielen hienovaraisuutta ja auton veistoksellisuutta. Mikäli harmaa saa sydämesi sykkimään, tulee värisävy tarjolle myös yleisesti Mazdan mallistoon.
Lähde ja kuvat: Mazda