29.9.2016

Kuraleikeistä Kurvin kaduille: Land Rover Discovery uusiutui

Land Rover Discovery

Discon uudet kujeet: vähemmän painoa, enemmän näppäryyttä. Onneksi maastokykyä ei ole unohdettu.

Land Rover Discovery, kaveriden kesken Disco, on ollut Range Roverin kanssa merkittävä osa ajoneuvosegmenttiä, jossa aito maastopätevyys yhdistyy herraskaiseen edustuksellisuuteen. Nyt maastossa kotoisampi Discovery ottaa oppia Range Roverista, joten uudella Discolla on pehmeämpi yleisilme – ja vähän vaikeasti muotoiltu takapuoli.

Land Rover Discovery

Seikkailuun pääsee onneksi edelleen kolmen istuinrivin voimin, joten yhteensä tutkimusmatkalle voidaan lähteä seitsämän hengen tiimillä. Nykymuodin mukaisesti istuimet voi kaataa sähköisesti kosketusnäytön tai vaikkapa älypuhelinsovelluksen avulla. Ilahduttavaa on se, että istuinlämmitys on saatavissa kaikkiin kolmeen istuinriviin, jäähdetyt istuimet vielä keskimmäiseenkin riviin, ja eturivin kyytiläiset voivat nauttia pitkien ajomatkojen aikana hieronnasta.

Tarjolla on myös viisi Isofix-pistettä, kuusi 12 voltin virtaulostuloa, kuusi USB-porttia ja wifi-tukiasema kahdeksan laitteen yhteystarpeita varten. Land Rover myös ilmoitti keskikonsolin lokeroiden kapasiteetit iPadeina: keskikonsolin piilolokeroon menee neljä iPadia, kyynärnojan lokeroon mahtuu puolestaan peräti viisi. Valmistajan mielessä auto onkin siis usein perheautona.

Land Rover Discovery

Modernimman alumiinirakenteen ansiosta Discovery painaa nyt peräti 480 kilogrammaa edeltäjäänsä vähemmän, mikä yhdessä uusien Ingenium-moottoreiden kanssa lupailee merkittävää parannusta varsinkin taloudellisuuteen. Kyseessä ei kuitenkaan ole suora kopio Range Roverin alumiinisesti D7-arkkitehtuurista, vaan Discoveryä on vahvistettu teräspalkein todella kovaa menoa ajatellen. Erillisrunkorakenteesta on kuitenkin luovuttu itsekantavan korin vuoksi. Taloudellisuuteen vaikuttaa puolestaan positiivisesti myös uusi, sulavampi aerodynamiikka.

Land Rover Discovery

Discovery on uudessa sukupolvessa kasvattanut maavaraansa peräti 43 millimetriä (nyt 283 mm) ja kahluusyvyyttä on löytynyt 200 millimetriä lisää, joten ongelmia aiheuttavat jatkossa lähinnä yli 900 millimetriä syvät vesistöt. Vetokykyä löytyy kunnioitettavat 3 500 kilogrammaa ja Land Rover on varustanut Discoveryn myös peräkärryavustimella, jotta kärryn kanssa peruuttaminen sujuisi vähemmällä kiroilulla.

Vaihteistona uudessa Discoveryssä on aina 8-vaihteinen ZF:n valmistama automaattivaihteisto. Moottorivaihtoehdot ovat:

  • 2,0-litrainen nelisylinterinen Td4 Ingenium -dieselmoottori, joka on malliston uusi tulokas. 180 hevosvoiman tehoa vastaan uusi moottori lupailee 6,0 litran yhdistettyä kulutusta 100 kilometrillä.
  • Kaksoisturboversio edellisestä, Sd4 Ingenium, joka kehittää 240 hevosvoimaa, 500 newtonmetriä vääntöä, ja kuluttaa vain 6,3 litraa per 100 kilometriä.
  • Kuusisylinterinen Td6-dieselmoottori, joka tuottaa 258 hevosvoimaa ja 600 newtonmetriä vääntöä.
  • Bensiinivaihtoehtona on 3,0-litrainen mekaanisesti ahdettu V6 Si6, joka tuottaa 340 hevosvoimaa ja 450 newtonmetriä vääntöä.
Land Rover Discovery

Suomessa uuden Land Rover Discoveryn hinnat alkavat 70 342,60 eurosta.

Palaamme Discon uusiin liikkeisiin tarkemmin hiekkapölyn hälvettyä.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen, Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat