17.2.2024

Kysy autoista: onko AdBlue-järjestelmä pakollinen dieselautoissa ja mistä sen tunnistaa?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

AdBlue-lisäaineen käyttö tuli välttämättömäksi dieselautoissa Euro 6 -päästönormin myötä vuonna 2015. AdBlue-tankin tunnistaa sinisestä korkista, joka sijaitsee yleensä polttoainetankin korkin vieressä henkilöautoissa.

Kysymys: Milloin AdBlue tuli autoihin pakolliseksi, ja mistä tietää onko autossa AdBlue-järjestelmä?

AdBlue on kaupallinen tuotenimi urealiuokselle, jota käytetään dieselmoottoreissa vähentämään typenoksidipäästöjä. Se on vesiliukoinen neste, joka koostuu ureasta ja vedestä.

AdBlueta käytetään uusissa SCR-teknologialla (Selective Catalytic Reduction) varustetuissa dieselajoneuvoissa. AdBlue ruiskutetaan pakokaasujärjestelmään, jossa katalysaattori muuttaa typen oksidit typeksi ja vedeksi.

AdBlueta vaativia katalysaattorijärjestelmiä on käytetty jo pidempään Euro 4 ja Euro 5 -päästöstandardien täyttämiseksi, mutta Euro 6 -standardin kiristyneet päästövaatimukset tekivät AdBlue-järjestelmästä käytännössä pakollisen.

Päästönormit ovat tulleet vaiheittain käyttöön, ja vuodesta 2015 eteenpäin lähes kaikki uudet dieselautot on varustettu AdBlueta käyttävällä SCR-järjestelmällä.

Auton päästöluokan löytää rekisteröintitodistuksen I-osan eli teknisen osan ”Erikoisehdot ja huomautukset”-kohdasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mistä tiedän, onko autossa AdBlue?

Ensimmäiseksi kannattaa kurkistaa auton polttoainetankin luukun taakse, sillä AdBlue-liuoksen täyttöaukko sijaitsee usein samassa paikkaa. Polttoainetankin korkin vieressä on pienempi sininen AdBlue-säiliön korkki. AdBlue täytetään aina omaan erilliseen säiliöön, eikä sitä saa laittaa dieselin sekaan.

Auton käyttöohjekirjassa on tietoja auton järjestelmistä ja tarvittavista huolloista. Sieltä löytyy yleensä myös tietoa AdBlue-järjestelmästä ja sen käytöstä.

Monissa nykyautoissa on AdBlue-tason ilmaisin mittaristossa. Se varoittaa, kun nesteen taso on alhainen ja tarvitsee täyttöä. Liian tyhjä AdBlue-tankki voi rajoittaa tai estää auton käyttöä.

AdBluen ongelmana jäätyminen talvella

AdBluen jäätymispiste on –11 celsiusastetta, jolloin se alkaa kristallisoitumaan. Tästä on aiheutunut jonkin verran hankaluuksia Suomen talvioloissa. Autonvalmistajat ovat pyrkineet suunnittelemaan autonsa niin, että järjestelmän putkisto tyhjenisi automaattisesti, kun moottori sammutetaan, jotta jäätynyt liuos ei aiheuttaisi ongelmia.

Myös AdBlue-säiliössä oleva liuos voi jäätyä. Ongelma on koitettu ratkaista sähköisillä lämmitysvastuksilla, mutta yleensä ne alkavat toimimaan vasta moottorin käydessä. Jos AdBlue jäätyy ajoneuvon tankkiin, se on edelleen käyttökelpoista ja on käytettävissä, kun auto lämpiää käynnistämisen jälkeen.

Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: Neste

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat