2.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: luvassa perheenlisäystä – Kia Optima SW 1.7 CRDi ISG EX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Optima -katras kasvaa monella uudella versiolla. Koeajoimme sedanin rinnalle tulevan sutjakkamuotoisen farmarin. Hyvää: tavaratilan monikäyttöisyys, istuinmukavuus, äänieristys, takuu. Huonoa: automaattinen hätäjarrutus vain parhaimmissa varusteluissa, englanninkielinen käyttöjärjestelmä. Jos mallistossa ei ole isoa farmaria, monta autoilijaa jää tavoittamatta. Se on ollut paha puute Kialla, joka korjaantuu porrasperäisen Optiman saadessa rinnalleen Sportswagonin. Autot ovat ulkomitoiltaan muuten identtiset, mutta Kia Optima SW:n kattolinja on puoli senttiä korkeammalla. Olennaisin ero on tietenkin tavaratilassa, joka vetää Kia Optima SW:ssä 552 litraa eli 42 litraa enemmän kuin sedanissa. Isompiakin vetoisuuksia markkinoilla toki on, mutta suuri lastausaukko, matala lastauskorkeus, suorat seinät, liki tasaisesti takakautta kaatuvat selkänojat ja takapenkin kolmiosaisuus tekevät takakontista käytännöllisen. Jo niukimmassa LX-varustelussa mukaan saa tavaratilan suojaverkon, pykälää ylempänä EX:ssä myös kiskot. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hiljainen turbodiesel Koeajossa tuntumaa saatiin eniten 1,7-litraisesta turbodieselistä ja sen kuusiportaisesta käsivaihteistosta. Matalissa nopeuksissa moottorin raksutus kuuluu melko selvästi sisälle, mutta vauhdin kasvaessa äänimaailma muuttuu miellyttävämmäksi. Auto antoi itsestään mukavan hiljaisen kuvan ainakin saksalaisilla teillä ja kesärenkailla. Sähköinen ohjaustehostus on aiempaa luontevampi ja vakaampi. Jo EX-varustelussa saa mukaan kaistanpitoavustimen, joka eittämättä lisää turvallisuutta – tosin kovimmissa nopeuksissa sen aktiivisuus tuntuu häiritsevältä, kuten monissa muissakin autoissa. Etuistuimissa saa helposti hyvän asennon, joskin keskikyynärnoja saisi olla säädettävä, nyt se jää turhan korkealle. Takana matkustavilla on väljät jalkatilat. Pääntilakin on kohtuullinen, vaikka koeajamassamme runsain lisävarustein kuorrutetussa autossa panoraamakattoikkuna hieman kutisti korkeutta. Varustevaihtoehtoja on nyt paljon. Aktiivisten ajoavustimien lisäksi saatavissa on esimerkiksi säädettävä jousitus – se tosin vain dieselautomaattiin. Perusmalliin on peräti seitsemän eri varustetasoa, minkä lisäksi myyntiin tulevat porrasperäinen ladattava hybridi Optima Plug-in Hybrid ja molempiin korimalleihin ujutettu GT-versio. Pihi ladattava hybridi Ladattavassa hybridissä muuten janoisen kaksilitraisen vapaasti hengittävän bensiinimoottorin rinnalle on istutettu sähkömoottori, jolla yhteisteho saadaan nostettua 205 hevosvoimaan ja maksimivääntö 375 newtonmetriin. Kian ensimmäisen ladattavan hybridin viralliseksi kulutuslukemaksi on saatu houkuttelevan alhainen 1,6 litraa sadalla kilometrillä, mikä tarkoittaa verotuksen kannalta miellyttäviä 37 gramman hiilidioksidipäästöjä kilometrillä. Pikaisessa koeajossa totesimme, että autolla todellakin pystyy etenemään pelkällä sähköllä myös maantieajossa. Sähköllä toimintamatkaksi kerrotaan 54 kilometriä, ja se onnistuu 120 kilometrin tuntinopeuteen saakka. Ladattavasta hybridistä saadaan ensi vuonna myös farkkuversio, jota viherhenkisten perheiden kannattanee odottaa, sillä sedanissa on akkujen takia hankalan muotoinen ja pieni 307 litran kontti. GT-versio tuo kaksilitraisen bensiiniturbon 245 hevosvoiman tehojen lisäksi napakkuutta myös pysäytyksiin. GT:ssä ei ole sorruttu ylikireään alustaan, joten se vaikuttaisi sopivan hyvin myös arkikäyttöön. Teksti: Teppo Komulainen Kuvat: Valmistaja Kia Optima SW 1.7 CRDi ISG EX Hinta alkaen 32 491 € Moottori Dieselmoottori 1 685 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 104 kW (141 hv), 4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 113 g/km Mitat pituus 4855 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2805 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?