30.4.2022

Maistiainen: Aprilia Tuareg 660 – Varusteltu ja monipuolinen

Aprilia Tuareg 660

Aprilian uusi vaihtoehto kevyiden seikkailupyörien luokkaan on hyvin varusteltu ja mukava Tuareg 660.

Aprilia ei ole uusi merkki seikkailupyörien luokassa, mutta viime vuosina italialaismerkin mallistosta on seikkailupyörä puuttunut. Tuareg 660:n lähtökohtana on sama perustekniikka, joka vauhdittaa RS660-sporttimallia ja Tuono 660 -nakumallia. Kaksisylinterinen rivimoottori tuottaa edellä mainituissa malleissa noin 100 hevosvoimaa, mutta Tuaregia varten moottoria on muokattu vääntävämmäksi ja huipputehoa on tarjolla 80 hevosvoimaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuttu sivuprofiili

Saimme Tuaregin kotimaan koeajoon heti tuoreeltaan, kun ensimmäinen koeajopyörä oli rekisteröity. Koeajon alkaessa matkamittarissa oli vain 130 kilometrin lukema. Sivuprofiili muistuttaa läheisesti Yamaha Ténéré 700 -mallia, mutta varustelultaan ja ominaisuuksiltaan Aprilia on monipuolisempi ja pitkillä matkoilla myös mukavampi. Varustelu näkyy myös hinnassa, sillä Yamahaan verrattuna hintaa on 2000 euroa enemmän.

Kuminauhamainen moottori

Moottori on ominaisuuksiltaan kuminauhamaisen venyvä. Pienestä iskutilavuudestaan huolimatta se vetää kakistelematta suurimmallakin vaihteella ja vieläpä ylämäessä jo 2000 kierrokselta eli noin 40 kilometrin tuntinopeudesta alkaen. Aktiivisessa ajossa soratiellä käyttökelpoisin kierrosalue on 5000 ja 7000 välillä, eli maksimiväännön alueella. Huipputeho saadaan 9250 kierroksella ja rajoitin tulee vastaan 10 000 kierroksella.

Jos on moottori toiminnaltaan herkkä ja käyttäjäystävällinen, niin samaa voi sanoa vaihteistosta. Välityksiltään se on tiheä, mutta tiheä vaihtotarve tuntuu jopa mukavalta, sillä vaihteet vaihtuvat kevyesti ja tunnnokkaasti, jopa ilman kytkintä. Kuutosvaihteella 4000 kierrosta vastaa noin 88 kilometrin mittarinopeutta.

Ensiasennusrenkaina on Pirelli Scorpion Rally STR:t, joiden kuvio riittää hyvin myös soratieseikkailuihin. Luokkansa kilpailijoista Tuareg erottuu mm. Neljällä erilaisella ajomoodilla, säädettävillä luistoneston, ABS-jarruje  sekä moottorijarrun määrällä. Vakiovarustukseen kuuluu myös vakionopeussäädin, jota harvemmin nähdään tämän kokoluokan pyörissä.

Aprilia Tuareg 660

  • Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 659 cc
  • Teho: 80 hv / 9 250 r/min
  • Vääntö: 70 Nm / 6 500 r/min
  • Voimansiirto:  monilevyinen yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto
  • Akseliväli: 1525 mm
  • Istuinkorkeus: 885 mm
  • Tankin tilavuus: 18 litraa
  • Paino tankattuna: 207 kg
  • Hinta: 15 490 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus

Luetuimmat