22.10.2023

Maistiainen: BMW i5 M60 – teho myy nyt entistä paremmin, mutta ryhdyttiinkö Baijerissa liian ahneeksi?

BMW i5 M60

BMW i5 M60 on tarkoitettu jatko-osaksi i4 M50 -mallin menestykselle. Suurin este samanlaiselle tuhkimotarinalle voi löytyä kuitenkin ominaisuuksien sijaan euroista.

Vuodesta 2023 on tulossa urheilullisemmista malleista tunnetun BMW M -osaston paras vuosi koskaan, myynnin uskotaan ylittävän 200 000 auton rajapyykin. BMW i4 M50 -täyssähköauto on kohonnut jo parhaiden myydyimmäksi M-autoksi. Syyt on helppo huomata – esimerkiksi Suomessa i4 M50 maksaa vain vajaat 6 000 euroa enemmän kuin eDrive40 -malli. Yleensä M-merkintä on kasvattanut mallin hintaa huomattavasti enemmän, etenkin Suomessa, missä kovakulutuksisia polttomoottoriautoja rankaistaan kovalla autoverolla. Nyt jatkoa menestykseen haetaan BMW i5 M60 -mallilla.

BMW i5 M60

i5 M60 on täysin sähköisen viitossarjan lippulaiva. Voimalinja koostuu 192 kilowatin (261 hevosvoiman) tehoisesta etumoottorista ja 250 kW:n (340 hv:n) tehoisesta takamoottorista. Yhteistehoa järjestelmä kykenee tuottamaan 442 kW (601 hv). Tämä riittää vauhdittamaan 2 305 kiloisen sedanin nollasta sataan 3,8 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 230 kilometriin tunnissa. i5 on varustettu aina 81,2 kilowattitunnin ajoakulla.

BMW i5 M60

M60:ssa on aina nelipyöräohjaus, ja niin iskunvaimennus kuin kallistuksenvakaus on säädettävissä ohjaamosta käsin. Alusta on myös 8 milliä matalampi kuin perusmalli vakioalustalla. Lisävarusteena auton alle saa 19-tuumaiset sporttirenkaat, ja luonnollisesti myös jarrut ovat perusmallia tehokkaammat.

BMW i5 M60

M-sarjan autoja käsitellessä on ajoittain hyvä muistuttaa siitä, että kaikki M-kirjaimella varustetut BMW:t eivät ole ” täysiverisiä M-sarjalaisia”. Esimerkiksi nyt koeajettu i5 M60 edustaa valmistajan M Performance -mallistoa, jotka ovat perusmalleista hieman urheilullisempaan suuntaan viilattuja malleja suorituskykyisellä voimalinjalla. Seuraava varsinainen M5 tulee olemaan kuitenkin varustettu lataushybridivoimalinjalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tehokkaasti tarttuva

Kuten lukemista voi päätellä, i5 M60 kiihtyy rivakasti. Äänieristys pysyy ainakin sileillä Lissabonin teillä kohtuullisemmalle, eikä kovia nopeuslukemia edes huomioi ellei pidä katsetta nopeusmittarissa.

BMW i5 M60

Ensivaikutelmalta M60 tuntuu ottavan töyssyt vastaan kontrolloidusti, muttei terävästi. Tunto alustaan on monttuisissa mutkissakin hyvä, eikä auto tee mitään yllättävää. Nelivetoinen tehomalli liimautuu tiehen tehokkaasti, ja sen käytös on varsin neutraalia. Provosoimalla autosta saa kuitenkin irti myös yliohjautuvaa käytöstä, mutta perän irtoamista täytyy oikeasti haluta. Käytös on kauttaaltaan sivistyneempää kuin i4 M50:ssa, eikä esimerkiksi kaasun kalibrointi tunnu yhtä terävältä.

BMW i5 M60

Menohaluja mutkiin lieventää hieman heikon tuntuinen ohjaustuntuma, jonka vuoksi paikoittain tomuisilla vuoristoteillä etupään pidosta ei välity tarkkaa vaikutelmaa. Pidempään auton ratissa viettämällä rajat tietysti löytäisi, mutta etenkään siviililiikenteen seassa niitä ei huvita lähteä etsimään.

BMW i5 M60 tuntuu siltä kuin sen todennäköisesti on tarkoitettukin: ehtivämmältä ja ripauksen iloisemmalta kuin perusmalli. Tämä resepti toimi myös i4:n kohdalla, joten on syytä olettaa sen kelpaavan kuluttajille myös isomman auton parissa. Suurin ero pienempään mallisisareen löytyy hinnoittelusta: i5 M60 hinta alkaa Suomessa 104 500 eurosta, kun eDrive 40:n saa 75 400 eurolla. Ainakin ensituntumalta 30 000 euron hintaeroon voisi kuvitella saavansa enemmän kaikkea, kuin M60 tuntuu tarjoavan. Tarkemmin auton pariin palataan kuitenkin kun se saadaan pidempään koeajoon kotimaan kamaralla.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Lisää aiheesta

Luetuimmat