22.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: BYD Dolphin – tämä delfiini pärjää myös talvikelillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BYD Dolphin on valmistajansa aloitusmalli, mutta valitettavasti hinta alkaa turhan korkealta. Hyvää: tilat, varustelu, mukavuus. Huonoa: tunnoton ohjaus, valikoiden paljous. BYD Dolphin aloittaa valmistajan merihenkisesti nimettyjen mallien esiinmarssin, Sealin jatkaessa ihan kantapäillä. BYD kertoo Dolphinin siluetin muistuttavan hyppäävää delfiiniä, tosin oma mielikuvitukseni ei tähän kyllä riitä. Joka tapauksessa kompaktin kokoinen Dolphin laajentaa BYD:in mallistoa alaspäin.Etukäteen ajattelin Dolphinin olevan myös edullisempi ja iskevän suoraan MG 4:n kimppuun alle 30 tuhannen hintaluokkaan. Maahantuoja on kuitenkin päättänyt tuoda vain malliston kaksi kalleinta versiota maahan, ja pienempiakkuiset sekä vähätehoisemmat on jätetty pois. Nyt hintaeroa samalle pohjalevylle tehtyyn isompaan kesällä esiteltyyn Atto 3:een jää vain muutama tonni.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerheauton tilatDolphinin sisätilat ovat riittävät: pitkän kuljettajan taakse mahtuu vielä aikuinen mukavasti. Neljällä matkaajalla tilat eivät ahdista mistään suunnasta, ja keskipaikan tasainen lattia auttaa viidennenkin henkilön jalkojen mahtumista, mutta hartialeveyttä ei tällöin ole ylenpalttisesti. Etuistuimet säätyvät sähköllä, mutta pitkäjalkainen kuljettaja jää kaipaamaan säätöä istuinosan etureunan korkeuteen ja ristiseläntukeen.Perhekäytössä ensimmäisenä taitaa tulla vastaan tavaratilan koko. Pohjan korkeus on säädettävissä kahteen tasoon, ja ylemmässä pohjasta tulee tasainen takapenkki kaadettuna. Varustelutasoja on kaksi, Comfort ja Design. Kahden tonnin hinnanerolla saa lasikaton, kaksivärisyyden ja voiman ulosoton.Innokkaat avustimetKojelautaa hallitsevat lentävät linjat jatkuvat oviverhoiluihin asti, ja säilytyslokeroita on runsaasti. Osa pinnoista on kolhoa kovaa muovia. Varsinainen mittaristo on pieni ja liikkuu ohjauspylvään mukana. Vaihteenvalitsin on pystysuuntaan asetettu rulla, sen seuraksi on jätetty jäljelle yksi rivi nappuloita.Keskellä oleva kosketusnäyttö on käännettävissä joko pystyyn tai vaakaan. Näytön hulppeaa kokoa ei ole hyödynnetty, sillä näkyviin mahtuisi paljon enemmän toimintoja, jotka on nyt piilotettu valikoiden taakse. Istuinlämmittimen tai takalasinlämmittimen kytkeminen vaatii viisi painallusta.Myös varoitusten ja avustimien poiskytkemiseen toivoisi yhden kosketuksen taktiikkaa. Ylinopeusvaroitin äityy kilkattamaan aina nopeuden ylittäessä rajoituksen neljällä kilometrillä tunnissa – joka pysähdyksen jälkeen uudelleen. Tarkoitushan on hyvä, mutta puolet ajasta järjestelmän poimima rajoitus on väärä, ja jatkuvaan varoitteluun turtuu. Kaistavahti on turhan äkäinen korjatessaan kuskin ajolinjaa ja pelästyttää etenkin liukkaalla pinnalla. BYD:in avustimien anturit eivät kuitenkaan ole yhtä herkkiä lumelle ja jäälle kuin monella kilpailijalla.Mukavuus etusijallaEtuvetoisen Dolphinin koeajon osuttua liukkaille päiville osa 150 kilowatin (204 hv) tehon potentiaalista jäi toteamatta. Energian talteenottoon on vain kaksi tasoa, mieto ja vähäinen, ja tarvetta olisi yhdelle tujummalle, vaikkei yhden polkimen ajoon tähtäisikään. Eco-ajotila hillitsee tehoa ja kaasun reagointia, jolloin luistonesto ja ajonvakautus pääsevät vähemmällä. Runsas teho aiheuttaa pientä vetelyä kiihdytyksissä, muutoin lähdöt ovat eleettömän ripeitä. Kaasulla auton saa sekä ali- että yliohjautumaan perinteisen etuvetoauton tavoin.Vaikeuskerrointa tuo kevyt ja tunnoton ohjaus, joka varsinkaan liukkaalla ei anna vihjeitä etupyörien asennosta tai kitkasta. Kompaktiksi autoksi Dolphin ei myöskään ole mitenkään ketterä, vaan kääntöympyrä on aika suuri.BYD onkin selvästi asettanut mukavuuden ajettavuuden edelle, ja onnistunut tässä asiassa hyvin. Jousitus selvittää niin routakuopat kuin mukulakivetyksenkin mallikkaasti, ja matka sujuu pehmeästi sekä hiljaisesti.Dolphinin 60 kWh:n litiumrautafosfaattiakustolle luvataan yli 400 kilometrin toimintamatka, joka voikin kesällä toteutua. Pikkupakkasilla ja talvirajoituksilla kulutus pyörii kuitenkin 20 kWh/100 km -huitteilla, joten 300 km lienee maksimi latausväli talvella. Pikalataustehoa löytyy vain 80 kW, ja pakkanen puolittaa senkin. Muutoin talvi ei uutta tulokasta pelota; lumen pakkautuminen oven karmeihin lienee ratkaistavissa.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy BYD Dolphin Design SÄHKÖAUTO, etuveto 150 kW (204 hv), 310 Nm Akku netto 60,4 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 80 kW WLTP-kulutus 15,9 kWh / 100 km toimintamatka 380 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,0 s huippunopeus 160 km/h Mitat Pituus 4 290 mm Leveys 1 770 mm Korkeus 1 570 mm Akseliväli 2 700 mm Tavaratila 345–1 310 l Omamassa 1 658 kg perävaunu 0 kg Euro NCAP 5 tähteä (2023) Takuu 6 v / 150 000 km ajoakku 8 v / 200 000 km Hinta alkaen 34 990 € koeajoauto 36 990 € Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa