24.6.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Harley-Davidson Pan America Special – Vakava kilpailija GS-Bemarille ja KTM Super Adventurelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harley-Davidson, soratie ja yli 150-hevosvoimainen voimanlähde. Moni saattoi kuvitella etteivät nämä kolme mahdu samaan virkkeeseen. Kunnes Harley-Davidson Pan America näki päivänvalon. Harvoin tunnelmat ovat yhtä odottavat mutta samalla ristiriitaiset kun koeajovuorossa on uusi Harley-Davidson Pan America. Onhan amerikkalaisikoni tunnettu aikaisemmin lähinnä cruisereistaan ja custom-matkapyöristään, joita on yhdistänyt hyvin perinteiseen tekniikkaan nojaavat, matalaviritteiset, kaksisylinteriset ja useimmiten ilmajäähdytteiset moottorit. Nyt kaikki on toisin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehokas ja kierrosherkkä moottori 1 252-kuutioinen Revolution Max -moottori hörähtää käyntiin metallisen soinnin saattelemana. Pakoääni on olematon, jolloin moottorin mekaaniset äänet, imuäänet ja tuulen suhinat nousevat ajossa pääosiin. Tämä siis koeajopyörässä, jonka pakoäänien vähäisyyttä korostaa kolme tukevaa alumiinista laukkua, jotka osittain blokkaavat äänien pääsyn kuljettajan kypärän sisään. Moottori on kierrosherkkä. Muuttuvasta venttiilinajoituksesta huolimatta ala- ja keskikierrosten voima ei korostu liikaa, vaan moottori tuntuu sitä pirteämmältä mitä enemmän kierroksia sille tarjoaa. Moottoria voi luonnehtia miellyttävän tehokkaaksi. Kilpailu on kovaa Harley-Davidson Pan America hyökkää tämän hetken tiukimmin kilpailtuun moottoripyöräluokkaan, seikkailupyöriin. Suurin osa kovimmista kilpailijoista tulee Euroopasta, mm. BMW R 1250 GS, KTM 1290 Super Adventure ja Ducati Multistrada V4. Mutta Harrikallakin on taskussaan eurooppalainen ase, sillä yritys nimitti vuoden 2020 maailiskuussa toimitusjohtajakseen saksalaisen Jochen Zeitzin. Vaikka Pan American suunnittelu ja testauskin ovat käynnistyneet jo ennen Zeitzin valtaantuloa, niin jotain hyvin eurooppalaista ja saksalaista uutuudessa silti on. Moottori on luonteeltaan lähellä KTM:n voimanlähdettä. Mittaristo ja hallintalaitteet samoin. Teknisistä tiedoista ja mitoista suuri osa on lähellä BMW:n lukemia. Siinä ovatkin varmasti kaksi pääkilpailijaa, joihin milwaukeelaistehdas on tuotettaan verrannut suunnitteluvaiheessa. Sen todistaa myös se, että Harley-Davidson ilmoitti ensimmäistä kertaa Pan Americaa konseptivaiheessa julkistaessaan, että teho- ja painolukemat tulevat olemaan KTM:n ja BMW:n välimaastossa. Kilpailu eurooppalaisvalmistajien kanssa on johtanut samalla siihen, että muutamia periamerikkalaisia Harrikka-ominaisuuksia on heitetty romukoppaan. Perinteinen Harrikan kahden napin vilkkujärjestelmä on korvattu yhden napin standardijärjestelmällä. Pan America on ensimmäinen H-D:n tuotantomalli, jossa on säädettävä tuulilasi. Semiaktiivinen jousitus ja Brembon nelimäntäiset radiaalijarrut nostavat ajo-ominaisuudet vähintäänkin kilpailukykyisiksi. Yhdestä erikoisuudestaan Harley-Davidson silti pitää Pan Americassa kiinni; sivujalka on edelleen ”kummallinen ja keikkuva”. Kun sivujalan työntää ala-asentoon ja alkaa kallistaa pyörää jalalle, niin se taipuu ulospäin ja samalla lukittuu niin, ettei jalka pääse taittumaan pois alta, vaikka pyörä olisi nokka alamäkeen päin. Matalapainopisteisissä customeissa tämä toimii, mutta korkeassa seikkailupyörässä ei. Jotta jalka mahtuu taittumaan alas, pitää pyörää kallistaa vastakkaiseen suuntaan. Jos yrittää saada jalan sora-alustalla osumaan paremman kantavuuden toivossa pienen kiven päälle, niin painon siirtyessä jalalle se liukuu pois kiven päältä. Kilpailijoiden yksinkertaisempi sivujalka toimii selvästi paremmin. Harrikan olisi ehkä kannattanut luopua tästäkin erikoisuudesta. Moottori: V2, sylinterien välinen kulma 60 astetta, 1 252cc Teho: 112 kW (152 hv) / 8 750 r/min Vääntö: 128 Nm / 6 750 r/min Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1 580 mm Istuinkorkeus: 850 - 874 mm Tankin tilavuus: 21,2 litraa Paino tankattuna: 258 kg Hinta: 24 220 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Lisää aiheesta Harley-Davidson Pan America – prototyyppi paljastaa amerikkalaisten olevan tosissaan Harley-Davidson yllättää: Pan America -seikkailupyörä ja Streetfighter 975 Moottoripyörien myynti kirii alkuvuotta kiinni – merkkikunkkuna Honda Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku