24.6.2021

Maistiainen: Harley-Davidson Pan America Special – Vakava kilpailija GS-Bemarille ja KTM Super Adventurelle

Harley-Davidson Pan America Special

Harley-Davidson, soratie ja yli 150-hevosvoimainen voimanlähde. Moni saattoi kuvitella etteivät nämä kolme mahdu samaan virkkeeseen. Kunnes Harley-Davidson Pan America näki päivänvalon.

Harvoin tunnelmat ovat yhtä odottavat mutta samalla ristiriitaiset kun koeajovuorossa on uusi Harley-Davidson Pan America. Onhan amerikkalaisikoni tunnettu aikaisemmin lähinnä cruisereistaan ja custom-matkapyöristään, joita on yhdistänyt hyvin perinteiseen tekniikkaan nojaavat, matalaviritteiset, kaksisylinteriset ja useimmiten ilmajäähdytteiset moottorit. Nyt kaikki on toisin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tehokas ja kierrosherkkä moottori

1 252-kuutioinen Revolution Max -moottori hörähtää käyntiin metallisen soinnin saattelemana. Pakoääni on olematon, jolloin moottorin mekaaniset äänet, imuäänet ja tuulen suhinat nousevat ajossa pääosiin. Tämä siis koeajopyörässä, jonka pakoäänien vähäisyyttä korostaa kolme tukevaa alumiinista laukkua, jotka osittain blokkaavat äänien pääsyn kuljettajan kypärän sisään. Moottori on kierrosherkkä. Muuttuvasta venttiilinajoituksesta huolimatta ala- ja keskikierrosten voima ei korostu liikaa, vaan moottori tuntuu sitä pirteämmältä mitä enemmän kierroksia sille tarjoaa. Moottoria voi luonnehtia miellyttävän tehokkaaksi.

Kilpailu on kovaa

Harley-Davidson Pan America hyökkää tämän hetken tiukimmin kilpailtuun moottoripyöräluokkaan, seikkailupyöriin. Suurin osa kovimmista kilpailijoista tulee Euroopasta, mm. BMW R 1250 GS, KTM 1290 Super Adventure ja Ducati Multistrada V4. Mutta Harrikallakin on taskussaan eurooppalainen ase, sillä yritys nimitti vuoden 2020 maailiskuussa toimitusjohtajakseen saksalaisen Jochen Zeitzin. Vaikka Pan American suunnittelu ja testauskin ovat käynnistyneet jo ennen Zeitzin valtaantuloa, niin jotain hyvin eurooppalaista ja saksalaista uutuudessa silti on.

Moottori on luonteeltaan lähellä KTM:n voimanlähdettä. Mittaristo ja hallintalaitteet samoin. Teknisistä tiedoista ja mitoista suuri osa on lähellä BMW:n lukemia. Siinä ovatkin varmasti kaksi pääkilpailijaa, joihin milwaukeelaistehdas on tuotettaan verrannut suunnitteluvaiheessa. Sen todistaa myös se, että Harley-Davidson ilmoitti ensimmäistä kertaa Pan Americaa konseptivaiheessa julkistaessaan, että teho- ja painolukemat tulevat olemaan KTM:n ja BMW:n välimaastossa.

Harley-Davidson Pan America Special

Kilpailu eurooppalaisvalmistajien kanssa on johtanut samalla siihen, että muutamia periamerikkalaisia Harrikka-ominaisuuksia on heitetty romukoppaan. Perinteinen Harrikan kahden napin vilkkujärjestelmä on korvattu yhden napin standardijärjestelmällä. Pan America on ensimmäinen H-D:n tuotantomalli, jossa on säädettävä tuulilasi. Semiaktiivinen jousitus ja Brembon nelimäntäiset radiaalijarrut nostavat ajo-ominaisuudet vähintäänkin kilpailukykyisiksi.

Yhdestä erikoisuudestaan Harley-Davidson silti pitää Pan Americassa kiinni; sivujalka on edelleen ”kummallinen ja keikkuva”. Kun sivujalan työntää ala-asentoon ja alkaa kallistaa pyörää jalalle, niin se taipuu ulospäin ja samalla lukittuu niin, ettei jalka pääse taittumaan pois alta, vaikka pyörä olisi nokka alamäkeen päin. Matalapainopisteisissä customeissa tämä toimii, mutta korkeassa seikkailupyörässä ei. Jotta jalka mahtuu taittumaan alas, pitää pyörää kallistaa vastakkaiseen suuntaan. Jos yrittää saada jalan sora-alustalla osumaan paremman kantavuuden toivossa pienen kiven päälle, niin painon siirtyessä jalalle se liukuu pois kiven päältä. Kilpailijoiden yksinkertaisempi sivujalka toimii selvästi paremmin. Harrikan olisi ehkä kannattanut luopua tästäkin erikoisuudesta.

Harley-Davidson Pan America Special

Moottori: V2, sylinterien välinen kulma 60 astetta, 1 252cc
Teho: 112 kW (152 hv) / 8 750 r/min
Vääntö: 128 Nm / 6 750 r/min
Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1 580 mm
Istuinkorkeus: 850 - 874 mm
Tankin tilavuus: 21,2 litraa
Paino tankattuna: 258 kg

Hinta: 24 220 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat