Ajoneuvot Koeajo Sähköautot 8.3.2023
Maistiainen: Hyundai Ioniq 6 – sulavampaa sähköilyä
Sulavalinjainen Hyundai Ioniq 6 laajentaa korealaismerkin pehmeästi kulmikkaan Ioniq 5:n jälkeen.
Kulmikas Hyundai Ioniq 5 herätti retromielikuvia 1980-luvun pikseleistä ja pystyperistä. Nyt vuorossa on 1920-luvun virtaviivaisuudesta ammentava linjakaskattoinen Hyundai Ioniq 6. Hyundai noudattaa muotofilosofiaansa, jossa autojen ei tarvitse olla kopiokoneella tehtyjä suurennoksia, vaan sukunäkö saadaan aikaiseksi yksityiskohdilla, kuten pikselivaloilla.
Pinnan alla on Ioniq 5:stä ja Kia EV6:sta tuttu E-GMP-perusrakenne. Reilu 77 kilowattitunnin akku riittää parhaimmillaan 614 km WLTP-toimintamatkaan 168 kilowatin takavetomallissa. Nelivetomallissa tehoa on 239 kW ja WLTP on maltillisempi 583 km. 800 voltin järjestelmän ansiosta lataaminen sujuu jopa 232 kW teholla, jolloin 10-80% lataus onnistuu parhaimmillaan 18 minuutissa.
Sisätiloissa autosta on luotu vitosta tyköistuvampi etuistuinten osalta. Takana tilaa on kohtuullisesti, mutta noin 175 cm pitkien kannattaa istua ennemmin löhöten kuin ryhdikkäästi laskevan kattolinjan takia.
Ensimmäiset Hyundai Ioniq 6:t saapuvat Suomeen vielä maaliskuun aikana ja ennakkomyynti on ollut käynnissä jo jonkin aikaa. Malliston hinnat alkavat takavetomallin 60 390 eurosta, nelivedon maksaessa 5 000 euroa lisää. Maailmalla myytävä pienempi 53 kilowattitunnin akkukoko ei ole tulossa Suomen maahantuontiohjelmaan.
Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen