8.3.2023

Maistiainen: Hyundai Ioniq 6 – sulavampaa sähköilyä

Hyundai Ioniq 6 sähköauto streamliner

Sulavalinjainen Hyundai Ioniq 6 laajentaa korealaismerkin pehmeästi kulmikkaan Ioniq 5:n jälkeen.

Kulmikas Hyundai Ioniq 5 herätti retromielikuvia 1980-luvun pikseleistä ja pystyperistä. Nyt vuorossa on 1920-luvun virtaviivaisuudesta ammentava linjakaskattoinen Hyundai Ioniq 6. Hyundai noudattaa muotofilosofiaansa, jossa autojen ei tarvitse olla kopiokoneella tehtyjä suurennoksia, vaan sukunäkö saadaan aikaiseksi yksityiskohdilla, kuten pikselivaloilla.

Hyundai Ioniq 6 sähköauto streamliner

Pinnan alla on Ioniq 5:stä ja Kia EV6:sta tuttu E-GMP-perusrakenne. Reilu 77 kilowattitunnin akku riittää parhaimmillaan 614 km WLTP-toimintamatkaan 168 kilowatin takavetomallissa. Nelivetomallissa tehoa on 239 kW ja WLTP on maltillisempi 583 km. 800 voltin järjestelmän ansiosta lataaminen sujuu jopa 232 kW teholla, jolloin 10-80% lataus onnistuu parhaimmillaan 18 minuutissa.

Hyundai Ioniq 6 sähköauto streamliner

Sisätiloissa autosta on luotu vitosta tyköistuvampi etuistuinten osalta. Takana tilaa on kohtuullisesti, mutta noin 175 cm pitkien kannattaa istua ennemmin löhöten kuin ryhdikkäästi laskevan kattolinjan takia.

Hyundai Ioniq 6 sähköauto streamliner

Ensimmäiset Hyundai Ioniq 6:t saapuvat Suomeen vielä maaliskuun aikana ja ennakkomyynti on ollut käynnissä jo jonkin aikaa. Malliston hinnat alkavat takavetomallin 60 390 eurosta, nelivedon maksaessa 5 000 euroa lisää. Maailmalla myytävä pienempi 53 kilowattitunnin akkukoko ei ole tulossa Suomen maahantuontiohjelmaan.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen 

Luetuimmat